Army Painter Quickshade

Diskutera de konstnärliga aspekterna av hobbyn.

Army Painter Quickshade

Postby Leo Donkersley » Jan 14th, '17, 10:47

Hej!

Snabba frågor på svengelska: Förtsätt med Vallejo washes eller köper Army Painter Quickshade? Kan Quickshade ersätta för mindre erfarenhet?

mvh Leo
Leo Donkersley
Velite

Re: Army Painter Quickshade

Postby Ancalagon » Jan 14th, '17, 12:02

Quickshade är för dipping mer än bara enkel shading. Särklass bästa washes är GWs.
Ancalagon
Centurion

Postby Leo Donkersley » Jan 14th, '17, 12:40

Tack för tipset, Ancalagon.

Jag har använt Vallejo wash på några och de se lite "smutsig" ut här o där. Ska köpa GW - Agrax och Nuln Oil (gloss?) verkar vara populära. Jag hade ingen aning om att de var så mycket bättre.

Leo
Leo Donkersley
Velite

Postby ULO » Jan 14th, '17, 13:09

Hej,
Med "vanliga" färger kör jag Vallejo, men just washes kör jag GW. Jag brukar köra med Agrax Earthshade (som är ganska mörk och grå i nyansen) och Seraphim Sepia (som är brun).
Brukar köra Agrax på huvud-delen de flesta figurer och Seraphim på ansikte, händer och annan synlig hud samt på figur-baserna.
Nuln Oil har jag inte prövat.

/ULO
ULO
Centurion

Postby Leo Donkersley » Jan 14th, '17, 13:46

Tack ULO!

Jag har nyss beställt GW Agrax och Seraphim. Vanliga Vallejo färger man kan inte klaga på, men det finns ingen mening att va snål och fortsätta använda deras wash.

Leo
Leo Donkersley
Velite

Postby Ancalagon » Jan 14th, '17, 14:37

Nuln Oil, Agrax Earthshade, Reikland Fleshshade och Seraphim Sepia är måsten. De torkar matta.

Gloss varianten fungerar snarlikt, men är tunnare och flyter lite annorlunda. De torkar mer glänsande, så vill man t.ex washa skinande metall bör man använda gloss.

Army Painters Strong Tone och Dark Tone är också bra. Strong Tone = nästan exakt kopia av GWs gamla Devlan Mud, en favorit bland många. Dark Tone = gamla GW Badab Black, också den en favorit.

Tricket med washes är att späda dem lite, men främst att måla tunna lager istället för ett tjockt.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jan 14th, '17, 23:16

Undvik quickshade! Det är en trögflytande sörja som stinker fan och kräver thinner för att tvätta bort. Mycket merarbete för ett resultat som ändå liknar GW bläck. Jag använde det på kanske 100 figurer till ett projekt för ett par år sedan, stort misstag.
fredrik
Skutans kapten

Postby Leo Donkersley » Jan 15th, '17, 11:49

Bara glad jag ställde frågan innan hag köpte Quickshade. Det låter som jag 'dodged a bullet'. Också bra att lära om GW washes.

Tack ska ni har!
Leo Donkersley
Velite

Postby JoakimS » Jan 15th, '17, 12:23

fredrik wrote:Undvik quickshade! Det är en trögflytande sörja som stinker fan och kräver thinner för att tvätta bort. Mycket merarbete för ett resultat som ändå liknar GW bläck. Jag använde det på kanske 100 figurer till ett projekt för ett par år sedan, stort misstag.

Army Painter Quickshade är de stora färgburkarna med thinner-baserad dip, dvs gjorda för att man skulle doppa figurerna i guckan. Mycket riktigt luktar de som fan.
Annat är det med Army Painter Quickshade washes i vanlig drop-bottles. De är vattenbaserade.
Alltså två helt olika produkter
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby rodeorm » Feb 11th, '18, 21:16

Ok du är intresserad hur figurer se ut efter Quick shade (målad på inte dippad) så här jag några på klubban.
rodeorm
Principes

Postby Tomas » Feb 12th, '18, 09:38

Minns det projektet :lol: alla hetsmålade och dippade, ingen spelade när arméerna var klara.. min armé hamnade på eBay. Dock ska jag erkänna att jag börjat använda dipp igen, och gillar det! Skillnaden är att jag har ett garage att jobba i, förut stod jag och blaskade i lägenhetsköket.
Körde tidigare med army painters wash men tyckte det blev för smutsiga.

Mvh tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Tomas » Feb 12th, '18, 10:07

Fördelen med quickshade är att man får en gratis superlackering.
Trögheten kan man variera med temperaturen på dippen.
Om photobucket fanns så hade jag kunnat visa bilder, har dippat min bolt action armé.
Tomas
Primus Pilus

Return to Målning och Modellering