Boktips - trettioåriga kriget

Forum för att diskutera historia.

Boktips - trettioåriga kriget

Postby Leo Donkersley » Jan 8th, '17, 23:06

Hej!

Jag är en ny medlem. Jag läser några bloggar från Little Wars medlemmar, och har nyss börjat wargaming. På början planerade jag att spelar bara ECW (ex-Sealed Knot reenactor), men bor i Sverige och har jag blivit intresserad av Trettioåriga Kriget. Kan nån rekommendera en bra bok/böcker på svenska, med färgbilder, om TYW?

Jag har ett par böcker på engelska (mitt modersmål), men mistänker att böcker från länder som deltar i kriget kan ge mer exakt information, eller ett helt annat perspektiv.

Tackar!

Leo
Leo Donkersley
Velite

Re: Boktips - trettioåriga kriget

Postby Tomas » Jan 10th, '17, 10:12

Hej

Kul att du är sugen på TYW.
Här är tre böcker jag skulle rekomendera:
"Lützen 1632" av Bo Eriksson
"Ofredsår" av Peter Englund
"Gustav II Adolf och hans folk" av Göte Göransson

Den sistnämnda är en guldgruva för wargamers, finns dock ej i tryck utan man hänvisas till antikvariat el dylikt.

Mvh tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Leo Donkersley » Jan 10th, '17, 13:27

Kanon! Nu har jag beställt två av tre, men som du har sagt, Göranssons bok är svårare att hitta. Jag ska kolla på biblioteket om det finns ingen online.

Tack Tomas!
Leo Donkersley
Velite

Postby Tomas » Jan 10th, '17, 18:53

Oj, det var snabbt jobbat. Såg nu att du ville ha bilder också, kanske inte så mycket av den varan i de två förstnämnda böckerna.
Då skulle jag tipsa om Eudard Wagners "european weapons & warfare 1618- 1648" nästan som en bilderbok ;)
Finns att köpa hos warlord games.
Där kan man köpa ett bundle tillsammans med deras TYW supplement "the devils playground" som också är full med bilder och ger bra överblick av skeenden och personer.
Sedan har ju även osprey en hel del böcker om ämnet med illustrationer och foton.

Mvh tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby ULO » Jan 10th, '17, 19:54

Hej,
Det där med bilder är ett dilemma. De böcker jag har (bortsett från Ospreys) har inte mycket till bildmaterial i färg.
De som nämns av Tomas är utmärkta även om det inte är så mycket bilder.

De flesta övriga jag har handlar mer om kriget som sådant och inte om exakt hur folk ser ut eller utrustade. Inte heller detaljer om slagen.
Men som historia över kriget och hur saker funkar (politik, organisation, krigsfinanser, etc) kan jag rekommendera:
Vägen till westfaliska freden, Lars Eriksson - Ett antal artiklar om olika 30YW-relaterade saker.
Historia kring trettioåriga kriget, Göran Rystad - liknande upplägg som ovan, men med lite mer fokus på enskilda slag och biografiska tolkningar
En Stormakt föds, Allan Sandström - Där handlar det mycket om Gustav II Adolf och själva fälttåget 1630-32

De böckerna tror jag går att få tag på. Sedan har jag någon enstaka mer antikvarisk sak. Främst en som handlar om slaget vid Jankow 1645. Den är gjord av svenska generalstaben till 300-årsminnet 1945 och har en hel del kartor och OB-information. Men den är ju då 70 år gammal, så något antikvariat har den kanske, men ingen annan. Däremot en hel del bra spel-relevant information om man vill nörda loss på just det slaget. Inget litterärt mästerverk, men det är ju ett alster av några riktigt torra stabsofficerare..... Inga färgbilder, men bra terrängfotot från slagfältet och kartor, mm. Däremot inget på hur folk ser ut (där är det nog Osprey som gäller)

Slaget vid jankow, Försvarsstabens krigshistoriska avdelning. 1945

/ULO
ULO
Centurion

Postby Leo Donkersley » Jan 10th, '17, 21:45

Tusen tack ULO, nu har jag en underbara lista av böcker att läsa. Ett jättestort ämne och mycket intressant.

Tomas - Jag hittade Göranssons bok i biblioteket. Jag förstår varför wargamers värderar det! Böckerna hos Warlord jag vet om - bara att vänta för deras 'TYW book deal', eller tills det finns i lagret igen. Har redan beställt Ospreys böcker om den Svenska armén.

Det räcker, tror jag!
Leo Donkersley
Velite

Postby Tomas » Jan 11th, '17, 09:03

Vad har du för planer på figurer, skala och regler?

Mvh tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Leo Donkersley » Jan 11th, '17, 17:17

Från början köpte jag 'Witchfinder General' ECW skirmish regler. Jag trodde det skulle va kul att spela med min tioåring - med vampyrer, varulvar och häxar. Samtidigt vill jag har själv en historisk skirmish spel. Witchfinder General kan funka lika bra som ECW skirmish regler utan den övernaturliga teman. Kring tjugo figurer varje sida. Inget komplicerat...

Men pga Sverige är mitt land nu, började jag att läsa om trettioåriga kriget...och den GNW. Allt gick åt helvete. Mina lilla projekt utvecklade som ett monster! Redan har jag en massa 28mm figurer, byggnader och terräng (ECW/TYW) att måla (de flesta av figurerna är Warlord Games, men det finns också Horcata, Redoubt, Hasslefree, Heresy...). Wargaming är värre än heroin att blir beroende - och inte mindre skadligt för bankkonton heller. :o

Sååå...Nu har jag också beställt 'A Pikeman's Lament'. Tror att det skulle passar perfekt med den Svensk smak till reglerna! Jag ska spela solo, så jag tänkte samtidigt att skapa mitt eget 'basic' kortsystem att spela med (händelser, tur och ordning, osv). Mycket trevliga saker att göra!

He ä ba å kör!
Leo Donkersley
Velite

Postby berfrund » Jan 12th, '17, 11:31

Inget att vara orolig för det är helt normalt!
Vem har inte för mycket på detta forumet... :oops: ;)
berfrund
Principes

Postby Leo Donkersley » Jan 12th, '17, 13:03

Bra att veta! :D

Men jag bli orolig att det blir lättare och lättare att ljuga för frun, "Det var en stor rea. Kostar bara ett hundralapp...."
Leo Donkersley
Velite

Postby Dalauppror » Jan 12th, '17, 19:17

Leo Donkersley wrote: Sååå...Nu har jag också beställt 'A Pikeman's Lament'. Tror att det skulle passar perfekt med den Svensk smak till reglerna! Jag ska spela solo, så jag tänkte samtidigt att skapa mitt eget 'basic' kortsystem att spela med (händelser, tur och ordning, osv). Mycket trevliga saker att göra!

Väldigt bra val av regler 8-)

Du hittar massor av info för The Pikeman´s Lament på min blog.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Leo Donkersley » Jan 15th, '17, 12:27

Självklart har jag läst om det på din blogg. Faktiskt, alla 'Little Wars' bloggar är bra att läsa. Ni är egentligen skyldiga för att tända min intresse för trettioårigaskriget på början. Förut var jag lyckligt ovetande om det. Engelsk inbördeskriget (God save the King!) var allt för mig. Damn you all! :)

Man måste säga, din 1-2-3 basning idé är skitbra. Jag ska köra med det.
Leo Donkersley
Velite

Postby Led-unge » Jan 22nd, '17, 02:33

Hej Leo!
Kul att du känner sug efter efter feta slag och tenn bonanza. Jag vill egentligen bara tipsa om stora antikvariat. Det finns en hel del äldre litteratur från tiden då landet var civiliserat. Jag har gamla nötta fina böcker med utvikningskartor. Lycka till!
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Leo Donkersley » Jan 27th, '17, 20:40

Överraskningen när man läser om kriget på ett annat språk. Pga några engelska böcker, jag trodde skottarna vann trettioåriga kriget... :)
Leo Donkersley
Velite

Postby berfrund » Jan 28th, '17, 09:05

Visst är det häftigt när nya världar öppnas för en!
berfrund
Principes

Return to Historia