Listhets

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Listhets

Postby fredrik » Aug 26th, '12, 11:35

Jag funderar lite fram och tebaka kring listor för ligan. Vad tror ni om dessa:

1. Neocons:

HQ
1 x Overlord, sempiternal weave
4 x Crypteks, 4 x eldritch lance

Troops
12 x Warriors, nightscythe
12 x Warriors
12 x Warriors
10 x Immortals, nightscythe, gauss

Elite
5 x Deathmarks

Fast Attack
6 x scarabs
3 x destroyers

Heavy
1 x Annihilation barge
1 x Annihilation barge
1 x Doomsday ark

Torde vara en ganska snäll men OK fot/midfieldlista. Inget flyerspam, ingen Stormlord, inget scarabfarmande osv. Kan bli jävligt nasty genom att droppa lorden, deathmarksen och cryptekarna och ta in Imotekh, chronometrontek och två extra destroyers. Bra anti-infanteri pew pew; bra antitank genom mycket gauss, crypteks och tesla destructors; bra tunga scorande enheter i warriors och immortals. Väldigt sårbar för assault utan varesig counterpunchenheter eller hårda karaktärer så exempelvis en orkhord som ställer 60 trukkboyz i min deploymentzone i runda 1 blir svår att hantera.

2. Chaos marines + Daemons:

HQ
1 x Sorceror, mark of slaanesh, lash of submission
1 x Herald of Tzeentch, disc of tzeentch, soul devourer

Troop
5 x chaos marines, plasmagun, icon of chaos glory, rhino, havoclauncher
5 x chaos marines, plasmagun, icon of chaos glory, rhino, havoclauncher
5 x chaos marines, meltagun, icon of chaos glory, rhino, havoclauncher
5 x chaos marines, meltagun, icon of chaos glory, rhino, havoclauncher
10 x pink horrors, bolt of tzeentch
10 x pink horrors, bolt of tzeentch

Elite
6 x flamers of tzeentch

Fast attack
6 x screamers of tzeentch

Heavy support
2 x Obliterators
2 x Obliterators

Demonerna nyttjar förstås ikonerna i marineenheterna för precisions-deepstrike. Minimalt med mech men mycket dakkadakka från obbar, flamers och pink horrors (60 S4 bulor per runda bara från de två horrorenheterna!) Akilleshälen är anti-pansar då det främst kommer från obbarna och assaults/drivebys från screamers. Tråkigt att möta en pansarlista (IG) eller flyers men majsigt mot alla former av fotlistor (lash) eller AV 10 transporter (trukks, venoms).

3. Khornes flygande cirkus:

HQ
1 x Bloodthirster
1 x Bloodthirster

Troops
10 x Bloodletters
10 x Bloodletters
5 x horrors, bolt of tzeentch

Heavy
1 x Daemon prince, daemonic flight, mark of khorne, deathstrike
1 x Daemon prince, daemonic flight, mark of tzeentch, bolt of Tzeentch
1 x Daemon prince, daemonic flight, mark of nurgle, cloud of flies

Detta är alltså då 5 flygande monster i olika konfigurationer. Alla utom nurgleprinsen har AT skytteattacker som kan targeta flyers. AT sköts uteslutande av monstren medan troopsen ger sig på infanteri. Det var väl ingen som tänkt ställa upp med grey knights va? :lol:

Tja, vad tror ni? Vad funderar ni andra på att komma med?
fredrik
Skutans kapten

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Aug 26th, '12, 12:10

Demonerna är galnast och sämst, helt klart. Ett givet val!

Tycker inte din kaoslista ser för farlig ut, och necronsen kan göras mycket jävligare. Ganska mellan-lagom-bajs bägge två. Tror nog 'cronsen är snäppet vassare, om inte annat för att dina kaosgubbar kommer få svårt med två Storm Talons...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Aug 26th, '12, 12:17

Du kan också fråga dig, klarar någon av listorna detta:
Archon
Venom blade, Blaster, Djin blade, Haywire, Combat Drugs, Shadow Field

5 Trueborn
2 Splintercannons
Venom, 2 cannons

5 Warriors
Blaster
Venom, 2 cannons

10 Wyches
Agoniser, Haywire, 2 Shardnet
Raider

9 Wyches
Agoniser, Haywire
Raider

5 Warriors
Blaster
Venom, 2 cannons

5 Warriors
Blaster
Venom, 2 cannons

10 Warriors
Dark Lance

3 Reavers
Heat Lance

3 Reavers
Heat Lance

Ravager
Night Shields

Razorwing
Flicker Field

Ravager
Night Shields
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Aug 26th, '12, 13:01

Ingen schmertzmachine? ;) Demonerna skulle jag noginte ens bry mig om att packa upp ur väskan mot den där listan! :D

Jag försöker hitta ett mellanläge med en bra och kompetitiv lista som samtidigt är rolig för alla att spela mot. Necronsen är avsiktligt lite gimpade, medan CSM-listan är gimpad från start av sin codex. I nästan alla lägen jag kan tänka mig känns necronlistan som ett stabilare val, med bättre redundans mellan vapentyper, bra kontringsmöjligheter mot de flesta armétyper och en soliditet som är svårslagen. Det enda som talar mot den är att kaos alltid har en större wow-faktor med spejsiga enheter som kan lyckas eller misslyckas spektakulärt (typ som orker, fast bra). Deepstriken från demonerna är ett sådant exempel där man med en bra strike kan grabba ett otroligt övertag (typ flamers som landar en tum från tätt packade terminators) men samtidigt kan det gå helt åt hvete (hoppsan min deepstrikande 250 poängs bloodthirster landar inom en tum från en 4-poängs grot, mishappar och dör).

Jag tror necronsen är klart bättre än chaos mot listan du postade. De har ett övertag i luften med två flygare mot en, och den har ett övertag på marken i det att varje enhet i listan förutom scarabsen och deathmarks pålitligt kan penna eller glance:a transporterna. En enhet warriors sätter typ 1.3 hullpoints per skytterunda på 12-24" range oavsett AV, och var och en av immortals, destroyers, barge och scythes sänker statistiskt sett en 2HP AV10 vagn per runda inom range. Doomsday arcen är ju en S9 large blast som kan lyckas eller misslyckas spektakulärt, och varje cryptek drar också ett 36" S8 stek per runda. Mot en låg-AV mekarmé tror jag necronlistan är väldigt bra.

Den enda förbättring jag kantänka mig är att ge en av cryptekarna solar pulse för att negera night fight. Och inte har jag några searchlights heller... Hå hum, skall nog knöla in en pulse som sagt. Svagheten är förstås närstrid återigen, där är ju chaos mer allsidiga.

Nackdelen med necrons är att även om de skjuter otroligt hårt och mycket har de en ganska bedrövlig räckvidd på det mesta. Det enda som skjuter längre än 24" i min lista är barges, arcen, kryptekarna och destroyers, så de har svårt att få tillen bra alphastrike vilket jag tror är A och O mot dark eldars, och i synnerhet mot din armé som kan vräka ur sig en sån förbannad mängd skott. Blir det night fight på hammer and anvil deploymenten har du bra möjligheter att hålla dig undan runda ett och dra in allt inom effektiv range tillsammans med flyer i runda två för ett sjuhelvetes massa mos.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Aug 26th, '12, 13:24

4. Mekaniserad chaos

HQ
1 x Daemon prince, wings, mark of nurgle, doombolt (byter mot psychic scream)

Elite
5 x Terminators, 1 x powerfist, 1 x combimelta, 1 x land raider

Troops
5 x chaos marines, rhino, havoc launcher
5 x plague marines, 2 x plasmagun, rhino, havoc launcher
5 x plague marines, 2 x plasmagun, rhino, havoc launcher
5 x plague marines, 2 x meltagun, rhino, havoc launcher

Heavy
1 x predator, autocannon turret, lascannon sponsons
1 x predator, autocannon turret, lascannon sponsons
1 x vindicator, daemonic possession

Fortifications
1 x aegis defence line, quadgun

5-manna CSM mannar förstås quadden. Preddar står bak och skjuter i 36-48" intervallet, vndicator och plaguemarines åker up och pew-pew:ar i midfield. Terminators och landraider åker rakt upp i smöret och drar till sig eld från allt annat.
fredrik
Skutans kapten

Postby Pål » Aug 26th, '12, 14:14

Tjoflöjt, typ så här blir min lista. Som lovat fokus på aggression och assault. Jag förväntar mig att bjuda på mycket glädje när var och en av er skjuter bort alla insekter innan de har nått fram till köttet :lol:

Tyranids

HQ
The Swarmlord
3 Tyrant Guard

Elites
2 Hive Guard
2 Hive Guard

Troops
Tervigon
16 Termagants
16 Hormagaunts
10 Genestealers
6 Tyranid Warriors
6 Tyranid Warriors

Heavy Support
1 Carnifex
Pål
Centurion

Postby fredrik » Aug 26th, '12, 15:02

Ser bra ut Pål! Hur funderar du kring kittningen av dina Warriors och Carnifexen?
fredrik
Skutans kapten

Postby Pål » Aug 26th, '12, 15:30

fredrik wrote:Ser bra ut Pål! Hur funderar du kring kittningen av dina Warriors och Carnifexen?

Warriors kommer att ha scything talons och death spitters.

Carnifexen är mest med för att han är cool. Har inte 100 bestämt hur han ska kittas. Jag hoppas han blir svårbedömd för motståndaren. Slösa eld på honom för att döda, eller ignorera honom och få möta honom i närstrid?

Swarmlorden är med för att han är essensen av vad jag vill att min armé ska vara. Det vore kanske mer taktiskt att bygga honom som en flygande hive tyrant i stället, men jag vill inte.
Pål
Centurion

Deltagare

Postby Nils » Aug 27th, '12, 17:48

Vad skall jag spela? Urtuffa rymdsorkar med fajtabommerz, trukkers och megasnobbs eller genomhårda, men icke simkunniga marines men med alla möjliga tokballa fordon med larvfötter och kanoner till sitt förfogande?
Nils
Primus Pilus

Postby fredrik » Aug 27th, '12, 18:02

Komedin fortsätter!

Monsters Ball(s):

HQ
1 x Bloodthirster
1 x Bloodthirster
1 x CSM Daemon Prince + wings + doombolt (psychic scream)
1 x CSM summoned greater daemon

Troops
5 x pink horrors + bolt of Teentch
5 x pink horrors + bolt of Teentch
6 x Chaos Space Marines + aspiring champion + icon of chaos glory + rhino

Elite(?)
1 x CSM Hellbrute

Heavy support
1 x Daemon prince, daemonic flight, mark of khorne, deathstrike
1 x Daemon prince, daemonic flight, mark of tzeentch, bolt of Tzeentch
1 x Daemon prince, daemonic flight, mark of nurgle, cloud of flies

Chaos-buskis. Sju monsterdemoner och en demon-dreadnought. Kan vara jätteeffektivt mot en liten statisk armé som inte är så skytteinriktad, men som å andra sidan är ganska dålig i närstrid.
fredrik
Skutans kapten

Re: Deltagare

Postby fredrik » Aug 27th, '12, 18:06

Nils wrote:Vad skall jag spela? Urtuffa rymdsorkar med fajtabommerz, trukkers och megasnobbs eller genomhårda, men icke simkunniga marines men med alla möjliga tokballa fordon med larvfötter och kanoner till sitt förfogande?

Jag tycker du skall spela Orker, det är för mycket marines i 40k som det är.

Hur mycket har du kvar på din marinearmé?
fredrik
Skutans kapten

Re: Deltagare

Postby Pål » Aug 27th, '12, 19:03

Nils wrote:Vad skall jag spela? Urtuffa rymdsorkar med fajtabommerz, trukkers och megasnobbs eller genomhårda, men icke simkunniga marines men med alla möjliga tokballa fordon med larvfötter och kanoner till sitt förfogande?

Orker!!!
Att välja marines framför orker är som att välja en volvo familjebil framför en cool jeep.
Pål
Centurion

Postby fredrik » Aug 27th, '12, 19:13

Ok, här kommer ett seriöst försök till en bra demonarmé, temad runt Tzeentch:

HQ
1 x Herald of Tzeentch, Disc of Tzeentch, Bolt of Tzeentch

Troop
5 x Horrors, Bolt of Tzeentch

Elite
6 x Flamers of Tzeentch
6 x Flamers of Tzeentch

Fast Attack
4 x Screamers of Tzeentch

Heavy
1 x Daemon Prince, Mark of Tzeentch, Bolt of Tzeentch

Demon-MSU med fokus på skytte. Armén droppar ner 18" ifrån lede fi och släpper lös med Boltarna (24" S8 AP1 ass 1) och horrorsarnas warpfire (18", S4, ass 3). Flamers och screamers trycker upp och drar eld från boltskjutarna, helst skall man då tima så att boltarna får upp transporter så flamersarna kan skicka Breath of Chaos på stackarna som tumlar ut. Screamers har ju hottats upp rejält med senaste uppdateringen så de håller sig undan tills de kan dra upp och antingen vektorstrika eller assaulta tunga fordon.

En svaghet är flyg som dom inte har något svar på alls. Demonerna har ju i princip bara flygande MC att sätta upp mot flyers, men det innebär i praktiken att ta greater daemons i stället för heralderna vilket blir extremt dyrt - du får en lord of change (och en Bolt of Tzeentch) för fyra Heralds (med fyra Bolt) - eller så kan man ge vingar till demonprinsarna vilket också det kostar groteskt mycket (60 poäng per modell) och tillför ganska lite för en modell som inte främst vill åka fram och assaulta. När man måste betala mer för sitt anti-flyg än vad flyget i sig kostar så tycker jag man helt enkelt får svälja stoltheten och låta dom skjuta på en ostört, det är ju ändå inte hela världen.

Killpointuppdrag är ett annat problem med många små och ganska sköra enheter, men det är ju bara ett av sex uppdrag. De är destu bättre lämpade för objektivbaserade uppdrag med sex troopenheter och totalt 16 potentiella contestande enheter som dessutom alla deepstrikar (hello Linebreaker). Kombinationen av att allt deepstrikar och skjuter väldigt hårt gör också att den har väldigt goda alphastrike möjligheter för att knipa First Blood poängen.

Så, det är ju långt ifrån den bästa armén i spelet (by a long shot) men det är en av de bättre jag kunnat krama ur demonkodexen och den är ju också tematiskt byggd kring enbart en gud vilket torde ge mig bonuspoäng i fluffhimmlen. Vad tror ni, är den gångbar?
fredrik
Skutans kapten

Postby Nils » Aug 27th, '12, 19:17

Har en HQ captain och 5 terminators kvar att måla, så det borde gå fort...
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Aug 27th, '12, 19:21

Skulle inte jag slänga ihop demonerna?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Aug 27th, '12, 19:22

Nils wrote:Har en HQ captain och 5 terminators kvar att måla, så det borde gå fort...

Ja Orkerna är ju ljusår tuffare men marines är väl tyvärr strängt taget den bättre codexen. Hur har det funkat när du spelat orkerna mot icke-marine arméer typ eldar och guards?
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Aug 27th, '12, 19:23

Ogge wrote:Skulle inte jag slänga ihop demonerna?

Hemläxan gäller fortfarande! Alla varianter på bra demonlistor mottages tacksamt och ivrigt. Jag leker med en annan mer assaultorienterad lista också så jag har långt från bestämt mig. Har du kommit fram till någon smart arméidé?
fredrik
Skutans kapten

Postby Pål » Aug 27th, '12, 19:55

fredrik wrote:Hur har det funkat när du spelat orkerna mot icke-marine arméer typ eldar och guards?

Orkerna ägde mina eldar. Jag blev fullständigt uppäten av lootaz eller vad de heter. :mrgreen:
Pål
Centurion

Postby fredrik » Aug 27th, '12, 20:00

Ja, Lootas är fruktansvärda. Och inte kan man assaulta dom längre när dom skjuter typ lika bra på sin overwatch. :cry:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Aug 27th, '12, 20:44

Ni kan hetsa hur mycket ni vill.

Jag har mailat stelek om råd.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer