Listhets

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 17th, '12, 22:49

tompa eken wrote:Jag har nu kommit till insikt, eldar suger..
Kommer det inte en ny lista snart säljer jag eländet.. Problemet är att det är tau som lockar mest med sina fräna fire warriors och scouts, men om man ska lyssna på den här tråden så verkar ju inte de vara state of the art heller...

Man skall inte lyssna så jävla mycket på vad folk på internet tycker. Bygg Tau om du gillar dom, det finns inga ospelbara kodexar.
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby Ogge » Sep 17th, '12, 23:17

Klart dom inte är ospelbara!

Men frågan är om det är så kul att sitta med 2 4th ed arméer..
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Listhets

Postby Pål » Sep 18th, '12, 09:08

Jag har nu kommit till insikt, eldar suger.. Kommer det inte en ny lista snart säljer jag eländet...

Ja, visst är vissa codexar/arméer sugiga i tävlingsammanhang där alla faktiskt vill vinna och därmed gör så bra listor som möjligt. I ett sånt läge är man ju hänvisad till GWs balanser/obalanser mellan codexar. Detta inkluderar ju även vår 40k-liga i någon mån.

Jag tycker däremot att det borde kunna vara en helt annan sak i friendly games där spelarna har möjlighet att sjävbalansera listorna. Om jag t ex skulle ha en Space Marine-armé och min motståndare sugig Tau eller sugig Eldar så skulle jag anpassa min lista så att det blir en jämn och kul match ändå. Jag skulle skippa hårdosten och pröva några udda crazy enhetskombinationer som nerfar ner den egna listan. Eller varför inte balansera ännu mer konkret och enkelt: "Jag vet att mina Marines enkelt utklassar dina Tau. Därför kör jag 1500 men du får köra 1750. Tror du att det bli schysst?" eller "Eftersom ditt flygförsvar är obefintlig så skippar jag mina flygare i den här matchen."

Vi är en egen/avgränsad klubb och vi är gubbar på 30+. Vi skulle kunna våga gå utanför GW-ramarna ibland och skapa våra egna förutsättningar utan att sova dåligt om nätterna.

Och min egentliga poäng är: Ge inte upp och kasta/sälj någon armé. Vi kan alltid hitta sätt att göra de mest ospelbara alternativen roliga.
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 735
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Listhets

Postby Ogge » Sep 18th, '12, 11:00

Tror du är helt inne på rätt spår.

En grej, som iofs inte har med eldar att göra är något jag och Ulf pratade om medans/efter vi spelade senast var uppdragen. Vi spelade med fem objektiv, satte upp terrängen enligt boken och körde.

Det resulterade i att vi bunkrade upp terräng i våra deployment zones eller för att fucka upp det lite för motståndaren och bordet blev väl sådär balanserat och såg väl inte heller så kul ut. Sen tryckte Ulf ner 3 objektiv sin deployment och jag 2 i min. Sen rushade jag fram för att ta ett objektiv och ulf stod och sköt.

Nu låter ju detta som att allt var trist men det var det inte. Det var strid på kniven men när jag misslyckades med att slå över 3 tum på alla mina charges då jag skulle ta objektiven från Ulf så var det ju effektivt över. Det var jämnt innan detta men skulle det däremot blivit så att jag skulle fått 3 objektiv i min deployment så hade ju Ulf haft mycket svårare med sin arme att storma fram och ta mina objektiv.

Det vi då diskuterade var att det skulle bli roligare om man hade haft en "gentlemans agreement" om att ställa ett av objektiven i mitten så det blev mer balanserat.

Tex så läste jag missionsen på en turnering jag ska på där de satte ett objektiv i motståndarens deployment, ett på hans planhalva. Sen gjorde motståndaren likadant och sen satte man ett i mitten ett i mitten och slutligen fick man flytta dom objektiv på sin egen planhalva 1 d6 tum.

Var det lika många objektiv så skippade man bara det i mitten.

Tror såna här saker kan göra det hela mindre stelt.

Läste oxå om terräng uppställning på en blogg som jag inte kan hitta nu men deras spelgrupp körde enligt boken bara det att man satte ut terrängen innan man valde deployment. Det kommer ju leda till bra mycket mer balanserade bord då du ine kan optimera terrängen på samma sätt.

Kort och gott:

Mer "gentlemans agreement" och mindre pinne.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 18th, '12, 11:52

Nova löser det här med missions på ett jäkligt bra sätt tycker jag. Du har tre missiontyper - objektiv, killpoints oc quarters - och vid varje match så är ett av dessa primärt, ett sekundärt och ett tertiärt, alltså blir det draw på primära avgörs det på sekundära osv. Terrängen på nova är sedan mer eller mindre helt standardiserad - du har en stor LOS blockare i centern sedan tre större pjäser på varje halva av bordet. För objektivuppdraget har du fem objektiv på plan, ett i centern och ett i mitten av vardera quarter. Detta system har sedan anammats av de flesta amerikanska turneringarna verkar det som. Nu är ju syftet med detta i första hand att balansera spelplanen och inte att borden skall se snygga ut, men det är ju en funktionell grund att utgå ifrån.

Annars tycker jag allmänt att bokuppdragen funkar bra. Visst är det surt när man får ojämnt antal objektiv och motståndaren kan castla upp på majoriteten av dom men det är ju inte ofta det blir matchavgörande. Första gångerna jag körde med bokens terrängplaceringsregler blev det också snabbt så att vi bunkrade eldbaser i egen zon, men nu placerar jag i regel mer terräng i midfield för att skapa attackrutter och planerar eldbaser i mitten för runda 3-5. Det hjälper också om man är lite restriktiv med vilka terrängpjäser man väljer ut till "terrängpoolen", det blir lätt väldigt obalanserat om man har för många ruiner.

Sedan beror det väl också lite på arméerna, två stå-och-skjutarméer kommer ju inte sätta den allra roligaste terrängen, men eftersom man sätter terräng innan objektiv så får man ju även då planera terränguppställningen så att man kan ha en möjlighet att anfalla om objektiven tvingar en till det.

Hur som helst, jag prövar gärna alternativ, nova eller något annat.
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby Pål » Sep 18th, '12, 12:02

Att bli mer flexibla kring missions är nog ett steg i rätt riktning, men min förra post handlade dock mer om:

A: "Jag har byggt en assault-baserad Eldar-lista som jag tänkte testa i vår nästa match"

Möjliga tankar från B:
1) Ok, ha ha, då skapar jag en hård shooty så att jag vinner utan större problem :twisted:
2) Fan vad kul, jag kontrar med att också foka på assault så kan det hända spännade saker! :lol:
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 735
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 18th, '12, 12:41

Naturligtvis får man ju känna in läget lite i en match mellan kompisar. Om motståndaren vill köra något bananasbygge bara för att det är kul så bör ju det så att säga sätta ramarna.

Och så är väl strängt taget fallet hos oss?
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby Pål » Sep 18th, '12, 12:54

fredrik wrote:Naturligtvis får man ju känna in läget lite i en match mellan kompisar. Om motståndaren vill köra något bananasbygge bara för att det är kul så bör ju det så att säga sätta ramarna.
Och så är väl strängt taget fallet hos oss?

Ja, så är det väl, även om jag upplever att 40k tar en mer kompetitiv position på klubben än vad andra spel gör. Men det är ju inget fel i sig. Ska också tilläggas att "bananasbygge" i vissa fall utgörs av helt vanliga armélistor av Tau eller Eldar, som har varit exempel ovan :)
User avatar
Pål
Centurion
 
Posts: 735
Joined: Sep 8th, '11, 19:21

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 22nd, '12, 17:36

Funderade lite mer på det här med kompetitiva eldar och satte ihop följande lista baserad på mitt resonemang/feberyra ovan om att skyttebaserade eldar var vägen framåt för en kompetitiv eldarlista, givet deras risiga toughness och save som gör dom extremt känsliga för torrenteld:

HQ
1 x Farseer, spirit stones, runes of warding, doom, guide
1 x Farseer, guide

Elite
7 x Harlequins, 1 x troupe master, 1 x death jester

Troops
10 x guardians, scatter laser
10 x guardians, scatter laser
10 x guardians, scatter laser
5 x Rangers
5 x Rangers
4 x guardian jetbikes, shuriken cannon

Fast attack
3 x Vypers, 3 x eldar missile launcher
3 x Vypers, 3 x eldar missile launcher

Heavy support
1 x Wraithlord, brightlance, starcannon
1 x Wraithlord, brightlance, starcannon

Fortification
1 x aegis defence line, quad gun

Två farseers för två wraithlords för att skydda mot wraithsight. Den med två powers och warding är generalen och måste skyddas till varje pris. Den andre kan nyttjas mer offensivt, sannolikt byter man hans guide mot ett slag på Divination. Kärnan är guardians, och de skall främst ses som en scatter laser med 10 wounds. Så längt som möjligt skall de hålla sig 24+ tum bort från fienden. Rangers ger +2 med syfte att campa på bakre objektiv i skydd av aegis för 3++ save. Vypersen jagar lättare fordon, medan wraithlordarnas brightlances skall ta de tyngre. Jag yrade om teorin bakom bygget i posten på föregående sida.

Harlequinenheten agerar närskydd för guardianlinjen och kan tack vare deathjestern skjuta hyffsat bra tills det är dags för närstrid. Med hit and run är tanken att de screenar guardians och tar chargen i motståndarens runda för att sedan disengagea och låta huvudlinjen peppra på.

Runda 1 och 2 fokuseras på att öpna upp transporter så att scatter lasers, rangers, quad, EML och star cannons skall kunna kräma infanteriet. Runda 3 och framåt trycker kärnan av armén fram. Guardians (med farseers), wraithlords och harlequins rör sig tillsammans för att kunna ge stöd mot alla typer av hot. Vypers jagar targets of opportunity efter motståndarens transporter har förstörts.

Ant-flyg kommer från quad gun (så klart) mannad av rangers samt guideade scatter lasers.

Gällande anti-tank ligger fokus på av 10-12, alltså lättare fordon typ transporter, dreads etc. Brightlances har goda chanser mot av 14 men bortom land raiders fulla med cc-trupper finns det inte så mycket den klassen av fordon kan göra mot den här armén.

Listan borde ha en counter mot de flesta armétyper, även om den möjligen har en svaghet mot rushande hordarméer (typ Tyranids med mängder av gants) och flygtunga listor. Med två heavy och två fast har den bra möjligheter i både the scouring och big guns utan att läcka victory points, den skjuter hårt och bör därmed ha lätt att ta first blood, men saknar själv sköra enheter som riskerar att ge den poängen till motståndaren förutsatt att man gömmer jetbikesen. Jetbikesen skall bara hålla sig vid liv och är till för att ta linebreaker eller oförsvarade objektiv sent i spelet. Med 6-8 scorande enheter och 9 contestande bör de annars ha goda möjligheter i alla typer av objektiv- eller quarterscenarier.

Vad tror ni Eldarspelare om detta? Skulle detta vara en fungerande modell för en take-all-comers turneringslista?
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Sep 22nd, '12, 19:54

Jag gillar den, men skulle gärna sett lite scatter-walkers också. Vet dock inte vad jag skulle ta bort, troligtvis vypers.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
User avatar
Kreufeldt
Primus Pilus
 
Posts: 1708
Joined: Aug 22nd, '09, 11:29
Location: Allerstädes närvarande

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 22nd, '12, 20:20

Kreufeldt wrote:Jag gillar den, men skulle gärna sett lite scatter-walkers också. Vet dock inte vad jag skulle ta bort, troligtvis vypers.


Typ nåt i den här stilen då? Minska vypersquaddarna till två, in med två scatterwalkers och en bonus fusionpistol till harlequinsen?

Det slog mig att prescience gör scatterwalkersarna till en riktigt habil anti-airenhet med 16 i princip twinlinkade S6 skott. Me-sah likes.

HQ
1 x Farseer, spirit stones, runes of warding, doom, guide
1 x Farseer, guide

Elite
7 x Harlequins, 1 x troupe master, 1 x death jester, 1 x fusion pistol

Troops
10 x guardians, scatter laser
10 x guardians, scatter laser
10 x guardians, scatter laser
5 x Rangers
5 x Rangers
4 x guardian jetbikes, shuriken cannon

Fast attack
2 x Vypers, 2 x eldar missile launcher
2 x Vypers, 2 x eldar missile launcher

Heavy support
1 x Wraithlord, brightlance, starcannon
1 x Wraithlord, brightlance, starcannon
2 x war walkers, 4 x scatter lasers

Fortification
1 x aegis defence line, quad gun
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby Ogge » Sep 22nd, '12, 20:46

Shit!

Vad har hänt med pinnen?

Ser ut som en sjukt kul arme.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
User avatar
Ogge
Primus Pilus
 
Posts: 4170
Joined: Aug 20th, '09, 19:03

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 06:23

Farseer nummer två ska välja billigaste möjliga power för att ta Divination upphottade guide i stället, och jag skulle prioritera kyssar över fusion pistol på harlies. Fortune vore nice att få in också men doom är viktigare.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
User avatar
Kreufeldt
Primus Pilus
 
Posts: 1708
Joined: Aug 22nd, '09, 11:29
Location: Allerstädes närvarande

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 06:24

Ogge wrote:Shit!

Vad har hänt med pinnen?

Ser ut som en sjukt kul arme.

+1
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
User avatar
Kreufeldt
Primus Pilus
 
Posts: 1708
Joined: Aug 22nd, '09, 11:29
Location: Allerstädes närvarande

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 07:10

Men vad ska jag spela? Två listor att fundera kring, börjar mer och mer luta mot den första, ska bara avgöra om jag hinner måla den (nummer två är helt klar om jag väljer Talos-alternativet). Båda listorna har dessutom valet Talos/Ravager att göra. Jag kan inte bestämma mig riktigt. Tycker att Ravager nog skulle göra lite mer nytta, men i en hel del situationer är Talosen fantastiskt rolig att slänga fram. Typ the relic och liknande. Vad tros?

Archon 145
Venom blade, Blaster, Djin blade, Haywire, CD, SF

10 Warriors 115
Splinter cannon, Blaster
Raider 60

5 Trueborn 80
2 Splintercannons
Venom, 2 cannons 65

10 Wyches 170
Agoniser, Haywire, 2 Shardnet
Raider 60

9 Wyches 138
Agoniser, Haywire
Raider 60

5 Warriors 60
Blaster
Venom, 2 cannons 65

5 Warriors 60
Blaster
Venom, 2 cannons 65

10 Warriors 115
Dark Lance

4 Reavers 100
Heat Lance

Talos m. Chainflails och TL Haywire blaster eller Ravager m. Night Shields 115

Razorwing, FF 155

Ravager 115
Night Shields

Tot: 1743

Eller:

Succubus 90
Agonizer, Haywire

Archon 145
Venom blade, Blaster, Djin blade, Haywire, CD, SF

5 Warriors 60
Blaster
Venom, 2 cannons 65

5 Trueborn 80
2 Splintercannons
Venom, 2 cannons 65

9 Wyches 148
Agoniser, Haywire, 1 Shardnet
Raider 60

9 Wyches 138
Agoniser, Haywire
Raider 60

5 Warriors 60
Blaster
Venom, 2 cannons 65

5 Warriors 60
Blaster
Venom, 2 cannons 65

10 Warriors 115
Dark Lance

3 Reavers 78
Heat Lance

Ravager 125
Flicker field, Night Shields

Razorwing, FF 155

Talos m. Chainflails och TL Haywire blaster eller Ravager m. Night Shields 115

Tot: 1749
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
User avatar
Kreufeldt
Primus Pilus
 
Posts: 1708
Joined: Aug 22nd, '09, 11:29
Location: Allerstädes närvarande

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 08:39

Kreufeldt wrote:Farseer nummer två ska välja billigaste möjliga power för att ta Divination upphottade guide i stället, och jag skulle prioritera kyssar över fusion pistol på harlies. Fortune vore nice att få in också men doom är viktigare.

Det är precis så jag tänkte med den andra farseern, de billigaste powerna kostar 20 poäng och guide är en av dom. Harlequins kiss är en gratisuppgradering till troupe mastern, fusionpistolen kan bärs av en vanlig kille. Valet för gratisuppgradering för mastern står mellan power weapon eller harlequins kiss, jag är kluven vad man skulle välja här - rending eller ap3 (skulle nog föredra power sword över axe för att undvika att han blir dödad innan han hinner slå).
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 08:48

Kreufeldt wrote:Men vad ska jag spela? Två listor att fundera kring, börjar mer och mer luta mot den första, ska bara avgöra om jag hinner måla den (nummer två är helt klar om jag väljer Talos-alternativet). Båda listorna har dessutom valet Talos/Ravager att göra. Jag kan inte bestämma mig riktigt. Tycker att Ravager nog skulle göra lite mer nytta, men i en hel del situationer är Talosen fantastiskt rolig att slänga fram. Typ the relic och liknande. Vad tros?


Jag tror definitivt på talos över ravager utan flicker fields. Multiwound MC är svåra att ta ut utan specialistvapen typ snipers eller psychic powers, och det drar en hel del eld från dina sårbarare venoms. Ravagern skjuter ganska bra (det är väl 3-skotts AT-båten?) men med av 11 och stort footprint kommer den vara en rykande krater runda ett om motståndaren har pansar. Med flicker field blir ravagern lättare att skydda men även då tror jag den riskerar att ryka tidigt om den skulle vara ett prioriterat mål.
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 08:51

Kreufeldt wrote:Men vad ska jag spela? Två listor att fundera kring, börjar mer och mer luta mot den första, ska bara avgöra om jag hinner måla den (nummer två är helt klar om jag väljer Talos-alternativet).


Jag skulle nog spontant tycka att lista #2 känns hårdare. Karaktärsuppgraderingar till båda wych-enheterna tar dom från att vara läskiga till att vara mardrömslika, och en extra Venom känns mer värt än 10 warriors i en raider. Hur tänker du kring listorna, på vilket sätt föredrar du #1?
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 11:12

Lista 2 är hårdare, men har ett par problem. Kill points och framför allt är den usel på att ta objektiv innan runda 7. Lastar jag ur en femma så lär de bli bortblåsta direkt. 10 man har en helt annan överlevnadsförmåga och eftersom de framför allt jagar inf så är sannolikheten hög att de fått feel no pain innan urlastning. Visst blir ena wychenheten en sämre hitter, men den blir en tar-pit i stället. Jag är kluven, lyckas jag få the relic som alltid så är nr 2 bättre, men i objektivscenarier är nog ettan strået vassare.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
User avatar
Kreufeldt
Primus Pilus
 
Posts: 1708
Joined: Aug 22nd, '09, 11:29
Location: Allerstädes närvarande

Re: Listhets

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 11:53

Jag förstår hur du tänker. Frågan är väl om ens 10 FNP warriors klarar sig särskilt länge i det öppna, jag tror nästan oavsett vad är du främst beroende av att motståndaren är så pass stympad i slutspelet att han inte kan fokusera tillräckligt med eld på enheten som skall claima. Och för 175 poäng är det ju sannolikt att du kommer vilja spela dom åtminstonde lite offensivt innan det är dags att grabba objektivet så risken finns ju att dom redan är decimerade när de skall fram.

Men jag förstår ditt dilemma, T3/5+ trupper har ju svårt för objektivuppdrag när de måste upp inom dubbeltapavstånd, och den situationen förvärras ju av betydligt av att ha små enheter i sköra transporter. Frågan är väl hur du närmar dig den typen av uppdrag, en variant är ju att spela för en draw på primärobjektivet/objektiven och satsa på sekundärobjektiven. Du har ju nästan en garanterad Linebreakerpoäng och goda möjligheter till first blood med allt ditt skytte och night vision.

Problemet är väl främst uppdragen där du har svårare att denya motståndaren primärobjektivet. Relic och Emperors Will är väl exempel på uppdrag som oftast avgörs på sekundärobjektiv, men en ojämn objektivfördelning på typ The Scouring eller Big Guns är ju knepigare att lösa med deny-spel.

Hinner du testspela lista #1 innan söndag? Vore intressant att se hur listan funkar på exempelvis Big Guns eller Crusade med 2-1 placering av objektiven till motståndarens fördel. Det är väl 1/6 sannolikhet att du får ett sådant uppdrag med den typen av objektivplacering så du kommer ju ha åtminstonde en sådan match i ligan, statistiskt sett.
User avatar
fredrik
Skutans kapten
 
Posts: 4336
Joined: Aug 20th, '09, 14:37

PreviousNext

Return to Warhammer

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron