Listhets

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Listhets

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 12:00

Tveksamt om jag hinner testa eftersom enda dagen jag kan i veckan är tisdag och jag måste måla en Raider til I så fall. Dessutom vill ingen spela med mig :-(

En annan sak som talar för tvåan är att jag har mer erfarenhet med den, har ju spelat den ett tag nu.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 12:07

Jag skulle gärna ställa upp som testdocka men kommande veckan är körd för mig, jag har ju också en del kvar att måla innan söndag tyvärr...
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 12:16

Hur ser förresten fördelningen av bokuppdragen ut? Jag fick det till följande:

1/6 killpoints
1/6 relic
1/2 objektivspel, jämnt allokerade
1/12 objektivspel, ojämnt till motståndarens fördel
1/12 objektivspel, ojämnt till din fördel

Är min mathhammer korrekt?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 12:19

Kan nog stämma, orkar inte hämta boken nu.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 18:41

fredrik wrote:Hur ser förresten fördelningen av bokuppdragen ut? Jag fick det till följande:

1/6 killpoints
1/6 relic
1/2 objektivspel, jämnt allokerade
1/12 objektivspel, ojämnt till motståndarens fördel
1/12 objektivspel, ojämnt till din fördel

Är min mathhammer korrekt?

Nu har jag kontrollerat och du har räknat helt galet. De två första är rätt, men jag får det till att objektivspelandet är fördelat så att det är 10/36 att det är jämnt samt 7/36 vardera för egen respektive motståndarens fördel. Tänk på att the Scouring ALLTID är ojämnt eftersom det är totalt 15 VP som placeras ut. Sen kan de vara mer eller mindre ojämnt, men det är en helt annan femma. Dessutom är ju de två uppdragen med d3+2 objektiv viktade så att det är 1/3 att det är jämnt, 1/3 att man själv har fler objektiv och 1/3 att det är motståndaren som sitter på fördelen.

Så jag får det till:

6/36 killpoints
6/36 relic
10/36 objektivspel, jämnt allokerade
7/36 objektivspel, ojämnt till motståndarens fördel
7/36 objektivspel, ojämnt till din fördel
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 23rd, '12, 22:05

Tack för rättningen!

Intressanta siffror. På ett plan borde man kunna se Relic som ett objektivuppdrag med jämn fördelning, i det att det tvingar båda spelarna att attackera och allt som ofta avgörs på sekundärobjektiv. Det skulle innebära att nära på hälften av de möjliga uppdragen är av det slaget, något att tänka på vid listbygget.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 23rd, '12, 22:34

fredrik wrote:Tack för rättningen!

Intressanta siffror. På ett plan borde man kunna se Relic som ett objektivuppdrag med jämn fördelning, i det att det tvingar båda spelarna att attackera och allt som ofta avgörs på sekundärobjektiv. Det skulle innebära att nära på hälften av de möjliga uppdragen är av det slaget, något att tänka på vid listbygget.

Men relic är helt annorlunda, jag tycker det är ett av de bästa för min arme, medan d3+2 bland det sämsta jag kan få... Just placeringen mitt i gör det helt unikt tycker jag.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 24th, '12, 06:35

Det kan jag nog hålla med om, spjutspetsarméer som din gynnas väl i allmänhet av att ha så få objektiv som möjligt som ligger så nära centern som möjligt. Relic tvingar motståndaren att avancera och koncentrera vilket väl är det bästa som kan hända för dina wycher (och Talos!)

Jag menade mer att i allmänna ordalag så uppmanar Relic till en spelstil och ett armébygge som liknar jämna objektivuppdrag. Framför allt i det att sannolikheten är relativt stor att matchen avgörs på sekundärobjektiven vilket i synnerhet gör att armén måste byggas med First Blood och Linebreaker i åtanke.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 24th, '12, 08:12

På sätt och vis har du rätt. Jag spelar ju alltid primärt på att se till att motståndaren inte tar objektiv snarare än att jag tar dem (t3/5+ eller ännu bättre t3/6+ är inget som gör en stöddig i en fire fight) så på det sättet skiljer sig inte relic från ett jämnt fördelat objektiv-uppdrag. Det är dock mycket lättare att få min taktik att fungera när motståndet måste in i mitten och gröta (skulle vara kul att se vad som händer om motståndet vore två 50-manna guardblobbar).
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 24th, '12, 15:57

Försåsigpåarna menar ju att dödsstjärnor är det nya svarta. Stelek rageade sig ju nästan till hjärnblödning över detta efter Nova. :)

Överlag är jag jäkligt nyfiken på att möta en sån där fearless 50-mannablob med 4++ save som Tony Kopach vann med. Jag har inte den blekaste aning hur jag skulle kontra det. Tilioch vad säger du? Antar du utmaningen, i egenskap av klubbens enda guardspelare? :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 24th, '12, 16:40

Jag tror jag kan hantera en blobb, två däremot blir segt. Det jävligaste med den är ju att den inte går att slå ihjäl i närtid eftersom den har typ 6 karaktärer i sig...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 26th, '12, 19:55

Nu är jag i alla fall comittad till en lista, se armélistetråden. Jag övergav MSU-designen till förmån för robustare större enheter. Mindre sannolikhet att läcka killpoints och ge first blood, till priset av färre boltar på bordet.

Heralderna avskaffades till förmån för en Lord of Change (tack GW för senaste FAQ:n), dels ger det fler flygande boltar och därmed en bättre AA-kapabilitet och dels gör det generalen tåligare vilket reducerar risken för att ge bort Slay the Warlord samtidigt som han kan nyttjas relativt offensivt tillsammans med de två andra flygande prinsarna. Jag valde bolt i stället för breath för flygarna eftersom templates inte kan nyttjas mot flyg, och att ge dom båda med We are Legion-uppgraderingen gör dom för dyra.

Klämde in en gående närstrids-DP också för att supporta horrorsarna, kittad med Breath of Chaos, Iron Hide och Soul Devourer vilket torde göra honom ganska flexibel, han kan droppa nära fienden och flamea, ta en hel del skytte med 3+/4++ save, och daska till rejält i närstrid med högt initiativ, template overwatch och Soul Devourer för att ta ihjäl andra monster som han annars inte kan instagibba. (wraithlords, tyranids)

Så så blev det tillslut, såga på.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 27th, '12, 15:07

fredrik wrote:Nu är jag i alla fall comittad till en lista, se armélistetråden. Jag övergav MSU-designen till förmån för robustare större enheter. Mindre sannolikhet att läcka killpoints och ge first blood, till priset av färre boltar på bordet.

Heralderna avskaffades till förmån för en Lord of Change (tack GW för senaste FAQ:n), dels ger det fler flygande boltar och därmed en bättre AA-kapabilitet och dels gör det generalen tåligare vilket reducerar risken för att ge bort Slay the Warlord samtidigt som han kan nyttjas relativt offensivt tillsammans med de två andra flygande prinsarna. Jag valde bolt i stället för breath för flygarna eftersom templates inte kan nyttjas mot flyg, och att ge dom båda med We are Legion-uppgraderingen gör dom för dyra.

Klämde in en gående närstrids-DP också för att supporta horrorsarna, kittad med Breath of Chaos, Iron Hide och Soul Devourer vilket torde göra honom ganska flexibel, han kan droppa nära fienden och flamea, ta en hel del skytte med 3+/4++ save, och daska till rejält i närstrid med högt initiativ, template overwatch och Soul Devourer för att ta ihjäl andra monster som han annars inte kan instagibba. (wraithlords, tyranids)

Så så blev det tillslut, såga på.

Jag tror du gjorde rätt. Visst blir det färre boltar, men det är egentligen bara första rundan. Tror du skulle fått problem både med first blood (om din deep strike missar lite och / eller skyttet fizzlar vilket inte är helt osannolikt) och framför allt i kill points. Det hade nog bara varit mig du inte hade haft rejäl uppförsbacke mot efter ett par rundor. LoC är lite av ett svårt val tycker jag. Den har iofs blivit mycket bra iom att den är FmC men jag tycker den är dyr ändå. Dock gör du helt rätt som inte kittar den. Klart mer staying power nu, och den gående prinsen tror jag man kan göra lite intressanta andravågschansningar med som kan få motståndaren totalt ur balans (såvida den inte har massa fast skimmers som bara flyttar på sig vill säga ;) )
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 27th, '12, 19:26

Så här i sista stunden har jag nog bestämt mig för en Talos. Dock börjar jag fundera över beväpningnen. Jag har ju alltid spelat den med TL haywire blasters, men funderar på om den inte ska ta en antiinf-roll i stället. Frågan är då TLsplinter cannon (poison 4+, ap5, 36", heavy 6) eller stinger pod (st5, ap5, 24",assault 2 blast). Tjänar fem poäng på den första men har inget vettigt att göra med dem (blir nog torment grenade launcher på en båt isf). Vad tros? Kan ju säga att talosen har bs 3.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 27th, '12, 19:57

Svårt val, jag tror linkad splinter cannon är bättre mot mina demoner och Påls tyranids, men är väl lite menlösa mot alla andra. Frågan är väl om du behöver ännu mer poison.

Varför tycker du du behöver mer anti-inf?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 27th, '12, 20:00

fredrik wrote:Svårt val, jag tror linkad splinter cannon är bättre mot mina demoner och Påls tyranids, men är väl lite menlösa mot alla andra. Frågan är väl om du behöver ännu mer poison.

Varför tycker du du behöver mer anti-inf?

Det behöver jag inte, men en ensam haywire blaster gör inte så stor skillnad, tror den skulle göra mer nytta med annan beväpning
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 27th, '12, 20:13

Det kan jag iofs hålla med om. Ta blasten i så fall, du har ju splinter cannons så det räcker och blir över och blasten gör i alla fall att motståndaren måste tänka mer på hur han deployar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 27th, '12, 20:17

Jag har lite fundering faktiskt på om jag inte skulle göra inf-blobbar, kan nog presentera iaf 80 inf att sätta i dem, det blir ju inte 50-blobbar, men iaf 2x40 och så har jag ett par commisars jag kan sätta i dem och kan slänga ihop en 4-5 sergeanter med olika sorters PW och lite blandat med special vapen.
Problemet är väl mest att jag förlorar en massa annat skoj som jag också vill ha med...

Har ett par dagar till att fundera iaf...
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 27th, '12, 20:20

fredrik wrote:Det kan jag iofs hålla med om. Ta blasten i så fall, du har ju splinter cannons så det räcker och blir över och blasten gör i alla fall att motståndaren måste tänka mer på hur han deployar.

Bara 10...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 28th, '12, 20:34

Tilioch wrote:Jag har lite fundering faktiskt på om jag inte skulle göra inf-blobbar, kan nog presentera iaf 80 inf att sätta i dem, det blir ju inte 50-blobbar, men iaf 2x40 och så har jag ett par commisars jag kan sätta i dem och kan slänga ihop en 4-5 sergeanter med olika sorters PW och lite blandat med special vapen.
Problemet är väl mest att jag förlorar en massa annat skoj som jag också vill ha med...

Har ett par dagar till att fundera iaf...

Det beror väl lite på hur resten av listan ser ut, men jag tror blobbar ger IG den soliditet som behövs för att kunna trycka upp aggressivt och contesta midfieldobjektiv. Ditt andra alternativ för den rollen är väl chimeravets men jag tror ett sådant bygge är mer matchupkänsligt (jag tänker främst på listor med mycket anti-tank, typ Tau).

Frågan är väl om du verkligen vill späcka en sådan enhet med CC-vapen. Jag undrar om det effektivaste inte skulle vara bara flamers.
fredrik
Skutans kapten

Previous

Return to Warhammer