Regelfråga: icke-standard modeller

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Regelfråga: icke-standard modeller

Postby fredrik » Sep 2nd, '12, 08:53

Fråga till er som spelat längre än mig: hur känsligt är det att hålla sig till standardmodellen för en enhet?

Standardmodellen för en demonprins känner vi ju alla till, eller hur? Nu är det så att jag inte tycker den riktigt passar till mina Tzeentchdemoner då den känns lite för antropomorf. Jag hade i stället tänkt bygga tre demonprinsar, två av spawn-settet (som kommer ha Mark of Tzeentch och Bolt) och så skulle jag vilja köra en av de supergamla tenn-spawnsen (som har Daemonic Gaze) som den tredje prinsen. Dessa skulle då naturligtvis basas på de 60mm baser som reglerna kräver att dp-ar skall ha.

Men till kruxet: dom här modellerna är ju mindre än demonprinsen. I synnerhet de gamla spawnsen är ganska mycket mindre (typ som en infanterist i höjd), vilket innebär att de får lättare att gömma sig bakom terräng. Å andra sidan skall dom ju mest bara skjuta så terräng blockar ju också deras LOS lättare. Hur ser man normalt på detta i turneringssammanhang? Det är ju ett modelleringsbeslut drivet av estetik snarare än modelling-for-advantage men det är klart att det skulle kunna ha speltekniska fördelar i vissa situationer (och nackdelar i andra).

Vad tror ni? Vad är det för direktiv som gäller på svenska turneringar?
fredrik
Skutans kapten

Re: Regelfråga: icke-standard modeller

Postby fredrik » Sep 2nd, '12, 08:57

Image

Det är den glosögda killen till vänster som skulle gå in som Daemonic Gaze-demonen. Kroppen är ganska bulkig men på höjden är han väl som en terminator ungefär.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Sep 2nd, '12, 09:11

Hmm, jag skulle ju iofs kunna bygga upp basen så det blir samma höjd på dom...
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 2nd, '12, 09:14

klurigt. de är så pass mycket mindre att det börjar bli för litet. problemet är väl inte dina intentioner utan det faktum att du kommer kunna gömma dem när det krävs (säg mot en fyra fem venoms) och om du vill så kan krypa in bakom ett gruskorn så har du ju utnyttjat att du har en för liten modell utan att det var "meningen". att de är små är något du tjänar på betydligt mer än du förlorar så jag tycker det är lite si och så. hade de bara varit lite mindre hade de varit en sak, men men börjar vi komma ner i halva storleken tycker jag de är för små.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 2nd, '12, 09:18

Ok, fair enough. Men om man ser till att bygga upp basen, typ att han står på en liten pyramid eller liknande, och därmed blir lika hög som den officiella modellen så måste det väl vara ok? Risken finns ju förstås då att han kan bli för solid, så han helt blockar LOS till en infanterist som står bakom honom men jag tror man maximalt skulle kunna gömma typ en figur så det kan väl knappast vara hela världen, eller?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 2nd, '12, 09:34

fredrik wrote:Ok, fair enough. Men om man ser till att bygga upp basen, typ att han står på en liten pyramid eller liknande, och därmed blir lika hög som den officiella modellen så måste det väl vara ok? Risken finns ju förstås då att han kan bli för solid, så han helt blockar LOS till en infanterist som står bakom honom men jag tror man maximalt skulle kunna gömma typ en figur så det kan väl knappast vara hela världen, eller?

Det tycker jag är helt ok. Just höjden är väl den springande punkten tycker jag så om du modellerar bort det är det fair.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Nils » Sep 2nd, '12, 09:37

Ställ honom på en träplattform där han håller tal om kaosets fördelar för en entusiastisk publik. De som inte jublar tillräckligt högt får smaka på hans demonic gaze!

Valtal a la Nordkorea!
Nils
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 2nd, '12, 09:39

Nils wrote:Ställ honom på en träplattform där han håller tal om kaosets fördelar för en entusiastisk publik. De som inte jublar tillräckligt högt får smaka på hans demonic gaze!

Valtal a la Nordkorea!

Ha ha jag har sagt det förut men det tål att upprepas, du är ett geni Nisse! :lol:
fredrik
Skutans kapten

Return to Warhammer