Så...vem vinner?

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Så...vem vinner?

Postby Kreufeldt » Oct 1st, '12, 10:09

Nu är alla listorna inne. Vems känns hetast? Vems lista kommer överraska? Kort och gott, vem tar hem det? Jag bjuder på en första listanalys här, så får vi se vad ni har att säga!

Tompa eken - Eldar
Guidade scatter walkers, tokigt snabba men sköra scoring jet bikes, peka-klicka-dö fire dragons. Styrka 6 spam precis som en Eldar-armé ska ha. Tror scoringen och uthålligheten är det som drabbar denna armé mest. Egentligen bara wraithlorden som verkligen tål något, och det är nog bara Avengers som faktiskt har möjlighet att ta objektiv på djupet (jet bikes kan ju alltid sno något, men riskerar att bli bortpetade om det blir en runda till då).
Vill möta: Demoner (tror jag i alla fall)
Vill inte möta: Saker som skjuter mer, längre och bättre

Fredrik - Daemons
Well, tre flygande monster, ett gående. Två stora multi-wounds enheter. Troops med 4++ save. Kan bli jobbigt om den har lite flax när den dimper ner. Lider dock av att vara en demonlista. Trots att de skjuter av bara h-vete när den dimper ner så kan den få svårt att prestera pga dålig räckvidd och att faktiskt bara hälften av armén kommer in runda ett. Med lite tur och vågade deep strikes kan den dock mosa en motståndare tidigt i spelet. Tror dock ändå att den kan få problem mot slutet, och att troopsen är lite för svaga när allt kommer till kritan.
Vill möta: Marines
Vill inte möta: Spetsiga öron av något slag

Nils - Orks
95 Infanterister/Cyklister och 8 fordon. Hord som spottar ur sig en grym mängd skott och dessutom slåss. Lootas tar ju det mesta. Tre solida block med 20 boys. Flygplan. Ostiga grots! Klarar det mesta, men jag tror den gode herr Nils har räknat fel, eller ska Bossen och meken gå till fots? För en battlewaggon rymmer väl 20 modeller?
Vill möta: AV 10-11 fordon och lättuggade enheter
Vill inte möta: Plattor

Per - Space Wolves
Rune priest och Grey hunter spam. Dubbla Long Fangs och en "in your face"-vindi. Två dreads i en fire support roll. Och Wolf Scouts... Rent spontant känns de två varglistorna som de hårdaste. Pers har problem med flygplan (även om Long Fangs med re-roll to hit kan hjälpa) men kan ta strid med det mesta. Skjuter hårt, har bra troops och biter ifrån sig bra i närstrid.
Vill möta: Andra marines, mjuka mål
Vill inte möta: Flygplan

Rickard - Space Marines
Stabil marinelista med studsande termosar, ordentligt med scoring och två riflemen dreads. Dubbla typhoons är ju heller inte så illa och en storm talon tror jag kommer visa sig vara riktigt vass bland de arméer vi ser här. Lider väl av marineproblemet att eftersom man inte är direkt dålig på något så är man heller inte direkt bra på något.
Vill möta: Rhinos och långsamma monster.
Vill inte möta: Plasma-spam

Pål - Tyranider
Jag tror att matchen mellan Pål och Nils kan bli episk. Två arméer som vill vara i avståndet 0-18" från varandra, och i det spannet är det så blodigt att det inte kommer finnas nåt kvar. Flygmamman är jobbig, och en Tervigon som hela tiden bajsar ut nya småkritter kan driva en till vansinne. Warriors, Raveners och Zoanthropes kommer få svårt bland alla missiler / dark lances /annat s8+. Hive guards är ju också tokigt bra.
Vill möta: Statiska enheter och/eller arméer utan räckvidd.
Vill inte möta: Styrka 8 spam. Poison.

rodeorm - Dark Angels
Enda allierade i ligan. Och en guard-blobb dessutom. Stabil scoring, men saknar det där lilla extra som ska peta bort motståndaren. Kommer få jobbigt med flygplanen.

Ogge - Tau Empire
Bästa räckvidden av alla. Fire warriors är ju lite halvgalna med nya rapid fire-reglerna, men frågan är väl om de vill flytta på sig oavsett. Just scoringen är nog arméns största problem. Hammerheads med 3+ cover är dock helt stört bra. Tror denna armé kan lyckas bättre än man kan tro. Skjuter dock inte tillräckligt mycket(!) för att hinna slå ute en marine-hord.
Vill möta: Lätta fordon, saker som inte är för snabbt framme och slåss.
Vill inte möta: Space wolves

Kreufeldt - Dark Eldar
Skjuter av bara helvete, har dessutom bra, men veka, närstridsenheter. Har svårt med objektiv eftersom inga scoring-enheter är särskilt uthålliga. Det är också extremt svårt att gömma sig från denna armé, eftersom alla båtar går tolv tum och skjuter allt. Får dock svårt att hävda sig när båtarna kraschar.
Vill möta: Horder, monster, infanteri
Vill inte möta: Saker med räckvidd som lätt plockar AV10-fordon (Tau, Long Fangs, Lootas)

Ancalagon - Space Wolves
Tror att detta kan bli nöten för alla andra att knäcka. Njal är ju relativt vansinnig, Grey Hunters bland de bästa troops man kan hitta för poäng och Long Fangs är ju alltid Long Fangs. Inga konstigheter här, mycket power armour på bordet. Kanske kan ha lite flygplansproblem, om inte flygen kommer för nära Njal förstås...
Vill möta: Det mesta
Vill inte möta: Plasma-spam

Tilioch - Imperial Guard
Hårdast skjuande armén. Kan bli en klassisk match mot tyranider och orker (kommer tillräckligt mycket fram?). Manticores är ju halvbra har jag hört, det finns dessutom gott om plasma och heavy weapons. Redundans i skyttet helt enkelt, en armé att akta sig för. Det saknas dock luftvärnsförmåga och en stor, statisk armé tenderar att bli ett trevligt mål för blasts av alla de slag.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Re: Så...vem vinner?

Postby Nils » Oct 1st, '12, 11:47

Väl talat! Kunde inte sagt det bättre själv och visst har jag tänkt/räknat fel!
Nils
Primus Pilus

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 13:29

Nerfades inte Njals anti-air förmåga strax efter Nova?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Oct 1st, '12, 13:34

fredrik wrote:Nerfades inte Njals anti-air förmåga strax efter Nova?

Inte vad jag vet, den funkar väl på samma sätt som Imotheks blixtar, dvs träffar enheter, punkt. Inget skytte som träffar atuomatiskt eller så, utan mer en naturkraft.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Oct 1st, '12, 14:06

Precis. Njals och Imotekhs stormar täcks inte av FAQsvaret gällande skytte som kom nyligen.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 16:32

Normalt är det väl TO:n som skall ge ett definitivt besked men med tre FMC:er i min lista vill jag inte ta i detta med tång. :lol:

Så här säger FAQ:n:

Q: How do maelstroms, novas and beams - or indeed any weapon that doesn't need a roll To Hit or hits automatically - interact with zooming flyers and swooping monstrous creatures?

A: Only snap shots can hit zooming flyers and swooping monstrous creatures. Therefore, any attack that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don't roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron doom scythe's death ray or the deathstrike missile of the imperial guard, and psychic powers that follow the rules for maelstroms, beams, and novas.

Discuss amongst yourselves.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Oct 1st, '12, 17:09

fredrik wrote:Normalt är det väl TO:n som skall ge ett definitivt besked men med tre FMC:er i min lista vill jag inte ta i detta med tång. :lol:

Så här säger FAQ:n:

Q: How do maelstroms, novas and beams - or indeed any weapon that doesn't need a roll To Hit or hits automatically - interact with zooming flyers and swooping monstrous creatures?

A: Only snap shots can hit zooming flyers and swooping monstrous creatures. Therefore, any attack that use blast markers, templates, create a line of/area of effect or otherwise don't roll to hit cannot target them. This includes weapons such as the Necron doom scythe's death ray or the deathstrike missile of the imperial guard, and psychic powers that follow the rules for maelstroms, beams, and novas.

Discuss amongst yourselves.

Njal och Imotekh har inte vapen utan förmågor som säger att en enhet tar en träff. Den träffar inte automatiskt. Det är inte skytte och inte magi. Paragrafen du syftar på är inte applicerbar
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Nils » Oct 1st, '12, 17:13

Tycker Kreufeldts resonemang är mest korrekt, dvs chans att wounda på målenheten.
Nils
Primus Pilus

Postby Tomas » Oct 1st, '12, 18:17

Lysande analys Tomas!
Var riktigt intressant läsning.

Mvh den andre Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 18:32

Vet ni vad, vi ser vad första större turneringen skriver i sin FAQ så kan vi återkomma till den här diskussionen. Jag är OK med att köra att Njals attack inte är en attack utan en effekt som bara råkar göra automatiska träffar på valfri modell.

Men vad händer om effekten träffar mina flygare? Reglerna (roll to wound, sid 14) säger ju "To determine whether a hit causes a telling amount of damage, compare the weapon's Strength characteristic..." Hur funkar det att resolva hits från effekter som inte är vapen? (OK, nu jävlas jag bara ;) )

Men mer seriöst, hur funkar grounded tests från Njal? Det står uttryckligen att det bara gäller "hits from a unit's Shooting attack" så då antar jag att tempesten inte kan trigga grounded tests.

Och jag håller med Tomas (den andre Tomas), riktigt bra analys och underhållande läsning!
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Oct 1st, '12, 18:51

Precis som Kreufeldt resonerar om Njal och Imotekhs stormar så har vi i SweFaq gruppen också resonerat. Det kommer komma med i nästa version av SweFaq som vi håller på att sammanställa just nu :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 19:00

Perfekt, det löser ju den frågan.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Oct 1st, '12, 19:13

Och vad gäller Grounded Tests så har du helt rätt. Eftersom stormarna inte räknas som shooting attacks, räknas de inte heller som grund för att slå grounded tests heller. Annars blir det lite för mycket att både ha kakan och äta den. Njal och imotekh är bra nog som det är :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 19:38

Ancalagon wrote:Precis som Kreufeldt resonerar om Njal och Imotekhs stormar så har vi i SweFaq gruppen också resonerat. Det kommer komma med i nästa version av SweFaq som vi håller på att sammanställa just nu :)

Hur ställer ni er till andra tongivande FAQ-projekt? Exempelvis Mike Brandt som in i det längsta argumenterade för att stormen skulle räknas som en effekt och därmed undantas FAQ-rulingen verkar ha ändrat sig i senaste Nova FAQ'n (http://whiskey40k.blogspot.se/2012/09/n ... -6th3.html):

1) Imotekh's Lightning and Njal's Storm do NOT affect Zooming Flyers / FMCs. Maledictions and Blessings can affect them, along with any subsidiary or attendant damage effects (i.e. Objuration Mechanicum). This ruling was actually brought up and determined more by the BFS guys than by the NOVA crew; we simply concur with it.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Oct 1st, '12, 21:10

Vi gör nog egentligen en subjektiv bedömning för vår grupp utan influenser av andra liknande FAQ grupper. Visst tar vi sådant i beaktande också, men det är också andra faktorer som spelar in. Sverige har nästan alltid varit speciellt när det gäller 40k. Vi är fortfarande kvar lite i stenåldern när det gäller kompsystem, man vill också införa restriktioner på allt hela tiden etc.

Det jag tror talade för just Njals och Imotekhs stormar och att de ska fungera mot flyers är förenklat egentligen detta:

Alla andra liknande specialfall har fått FAQ svar att de inte funkar mot flyers, t.ex Bomb Squig, Mawlocs Terror from the Deep etc.

Dessutom har alla shooting attacker, och de allra flesta Psychic shooting attacks fått en FAQ ruling att de inte får targetta flyers förutom under vissa omständigheter.

Både Njals och Imotekhs stormar är såpass speciella eftersom de inte faller i någon av dessa grupper, att de behöver en egen ruling. Andra liknande har som sagt fått nej att de inte funkar mot flyers, medan dessa båda inte har fått det. Istället har de gått in och ändrat wordingen på ett av Njals resultat till att bli ännu tydligare, så det är inte direkt som att de glömt/ignorerat dem.

Rent logiskt/verklighetstroget (yeah right som att GW vanligtvis passar in sina saker här, men ni förstår :p ) är det nog förbaskat farligt att flyga rakt genom en storm, speciellt som under Imotekhs att det tom är onaturligt mörkt ;p Att skicka upp en Bomb Squig rätt upp i luften mot ett flygplan känns inte speciellt rimligt, men att de skulle kunna drabbas av blixtar från en storm de flyger igenom känns inte helt overkligt.

Det kan dock komma att ändras framöver, beroende på vad som utdateras från GW :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 21:14

Jag tycker det är djupt ologiskt och orealistiskt att min flygande kristallblå demonprins påverkas av din vikinga-rymd-trollkarls väderbesvärjelser! :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Oct 1st, '12, 22:25

fredrik wrote:Jag tycker det är djupt ologiskt och orealistiskt att min flygande kristallblå demonprins påverkas av din vikinga-rymd-trollkarls väderbesvärjelser! :lol:

Om du konverterar på en stort Paraply och en Propellerkeps på din demonprins så kan du iaf mot mig få slippa stormen. Alla vet att det är de bästa skydden mot stormar. Paraplyet för att skydda mot vatten och blixtrar, propellerkepsen för att leda om vindflödet.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 1st, '12, 23:08

Kreufeldt wrote:Nu är alla listorna inne. Vems känns hetast? Vems lista kommer överraska? Kort och gott, vem tar hem det?

Mitt tips på toppkandidater, i ingen särskild ordning:

Kreufeldt
- för ingen skjuter som en deldar, och ingen kan trycka upp och närstrida de andra topplistorna lika bra. Full troop ger bra contestmöjligheter, snabba enheter och nightvision ger goda möjligheter till first blood och linebreaker men kan tappa en kritisk match om det blir killpoints och med sköra små enheter riskerar denockså att ge bort first blood på en oturlig seize. Klart bäst assaulttrupper som har goda möjligheter att wipa marines men riskerar att falla offer för en pyrrusseger mot tau och ig som med billiga enheter kan offra lite chaff för att skjuta ut wycherna på returen. Det kompenseras väl dock av den ogudaktiga mängden anti-infanteriskytte som har goda möjligheter att wipa hela enheter per skytterunda. Enda flyern i topp, vilket kändes lite otippat, och en som till råga på allt känns som gjord för att mosa castlande T3 infanterister i dålig rustning.

Ancalagon
- För det skall till mycket att skifta på 64 marines där 50 scorar. Drop podden gör att det blir en svår lista att försöka skjuta bort på avstånd för typ Tau. Kan få det svårt mot en snabbare mer mobil armé (typ deldar) om den tappar longfangsen (som sannolikt är ett högprioriterat mål). Gissar att den spelas med två mindre squads bak för att ta objektiv och fyra upp, med avsikt att dubbelmacka motståndaren mellan podden och de 30 rhinorusharna så gud nåde den som står still och väntar (typ ig och tau). Jäkligt solid vad gäller sekundärobjektiven med stora tuffa enheter som varesig ger bort first blood eller killpoints i onödan. Meket är väl på ett sätt akilleshälen, dels med avseende på first blood men framför allt för att detta absolut inte är en armé som vill knalla genom 24" av ingenmansland mot en tau eller ig-linje.

Ogge
- För den kvalitativa eldgivningen som har bra potential att stoppa de lättare fordonen två av de andra topplistorna är byggda kring. Med en bra alphastrike tror jag taulistan kan de-mekanisera en ansenlig del av både marinemek och dark eldar venom/raiderbygge, och lyckas det innan de hunnit fram vinner tau sannolikt matchen. Om inte så går det åt helvete. Praktiskt taget en omöjlig armé att ha en firefight med tack vare disruption pods och S5 30" pulse rifles. Kommer möjligen ha svårt att spela om sekundärobjektiv - linebreaker är en omöjlighet att ta och är sannolik att ge bort eftersom motståndaren tvingas anfalla; slay the warlord är sannolik att ge bort eftersom warlordens enhet är relativt skör men också relativt dyr och hårdskjutande vilket uppmanar till kanske mer aggressivt spel än vad de tål. Får dom inte en bra LOS-blocker i egen zon att shoot-and-scoota kring kan det bli svårt att hålla generalen vid liv. Har möjligen också lite svårt för ojämna objektivuppdrag som tvingar till offensivt spel upp i banan men är å andra sidan en av få arméer i ligan som har goda chanser att spela för att wipa motståndaren.

Tilioch
- Mest tungt pansar av alla i en liga med relativt lite anti-tank, i kombination med en enorm mängd infanteri som gör armén tålig nog att ta skyttet från tau och deldar och redundant nog att kunna offra enheter för att stoppa upp rushande marines. Mantikoran, och heavy weapon teams är guld mot lättare infanteri typ tau och deldar, medan battlecannons och missiler stoppar marines bra. Plasmagunspammet stoppar det mesta, från av10 eldarbåtar till marines. Möjligen den lista som har mest ap2 och ap3 vapen av alla så den känns tydligt vinklad mot just marines. Lider möjligen av samma problem med sekundärobjektiven som tau i det att de kommer ha det lite tufft att kunna pressa upp och riskerar att tappa både linebreaker och slay the warlord, men har å andra sidan skytte nog för att kunna vinna på det.
fredrik
Skutans kapten

Return to Warhammer