Regelfråga: Feed

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Regelfråga: Feed

Postby Pål » Oct 5th, '12, 09:03

En tyranidenhet som hamnar utanför "synapse range" kan hamna i sitt instinktiva beteende. Detta kan till ex vara "Feed"

Så här står det i codexen om tyranider med Feed:

"These organisms are driven by the voracious need to feed. They rampage towards the nearest prey in a frenzied attempt to sate their ravenous appetites.

A unit that Feeds is subject to Rage as detailed in in the 40k rule book. In addition, the unit may not fire any weapons in the Shooting phase."

Mina frågor:
Ska jag tolka stycke ett som om de verkligen måste förflytta sig mot närmaste fiendeenhet eller är det bara ett fluffstycke?
Om de måste flytta sig mot närmaste fiende, måste de göra det även om det är en flygare som de inte kan attackera?
Pål
Centurion

Re: Regelfråga: Feed

Postby Kreufeldt » Oct 5th, '12, 09:12

Jag skulle nog säga att du inte behöver flytta mot närmsta, men det är inte helt uppenbart. Det är en kvarleva från 5:e där rage innebar just det, men nu är det ju något annat. Första meningen är som du säger fluff, sen kommer en mening som är den verkliga regeln, och den säger bara Rage, får inte skjuta men springa, och inget mer.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Pål » Oct 5th, '12, 09:18

Det låter bra. Tack!

Det kan få stor taktisk betydelse. Nu vill jag ju aktivt hålla sådana enheter utanför synapse range så att de kan få Rage. Det ger mig ju bara fördelar eftersom mina Feed-enheter ändå aldrig skjuter.
Pål
Centurion

Postby Kreufeldt » Oct 5th, '12, 09:35

Pål wrote:Det låter bra. Tack!

Det kan få stor taktisk betydelse. Nu vill jag ju aktivt hålla sådana enheter utanför synapse range så att de kan få Rage. Det ger mig ju bara fördelar eftersom mina Feed-enheter ändå aldrig skjuter.

Vilket är en ganska bisarr konsekvens kan man tycka...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Pål » Oct 5th, '12, 09:38

Ja det känns rätt "buggigt"
Pål
Centurion

Postby Ancalagon » Oct 5th, '12, 09:40

GW har FAq'at om Feed regeln till:

"A unit that Feeds is subject to the Rage special rule. In addition, the unit may not fire any weapons in the shooting phase, though it may still run"

Det är helt klart värt det att se till att vara utanför synapse i början på rundan man vill göra en charge :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 5th, '12, 17:35

Tycker iofs det är ganska coolt hur synaps-problemet slår för nidsen, Påls och min utgångspunkt när vi tittade på det här igår var att försöka förstå hur feed-djuren straffas så det tog en stund att gå igenom codexen och faq:n för att fatta att feedarna faktiskt inte vill vara inom synapsrange. Jag tycker det är en ganska kul mekanism eftersom det får lite lustiga konsekvenser om man mixar feed och lurk-djur fritt i armén - lurkarna springer och gömmer sig medan feedarna bara blir bättre på att slåss trots att man fortfarande har full kontroll över dom.
fredrik
Skutans kapten

Return to Warhammer