Terräng och missions

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Resultat

Postby Ogge » Oct 7th, '12, 21:55

när vi spelade idag så ställde vi upp alla bord innan och slumpade vilket vi skule spela på.

vi kom oxå överens om att ställa ut objektiv innan vi valde sida.

så "pre-game" gick till på följande sätt: slumpa bord, slå deployment, slå mission, roll off för att deploya objektiv, roll off för att table half, roll off för att deploya och få första rundan.

följande var rörande överens om att borden blev bättre, missionsen mer balanserade och spelet allmänt roligare.

jag fortsätter gärna spela så.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Terräng och missions

Postby Kreufeldt » Oct 7th, '12, 21:59

Ogge wrote:när vi spelade idag så ställde vi upp alla bord innan och slumpade vilket vi skule spela på.

vi kom oxå överens om att ställa ut objektiv innan vi valde sida.

så "pre-game" gick till på följande sätt: slumpa bord, slå deployment, slå mission, roll off för att deploya objektiv, roll off för att table half, roll off för att deploya och få första rundan.

följande var rörande överens om att borden blev bättre, missionsen mer balanserade och spelet allmänt roligare.

jag fortsätter gärna spela så.

5th ed med andra ord (vill minnas någon som blev nedröstad när han förespråkade detta tidigare, men jag kan ha fel...)
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Re: Resultat

Postby Ogge » Oct 7th, '12, 22:06

Man får väl göra som man vill iofs men vi tyckte det blev roligare.

framörallt borden, som annars brukar bli jävligt skeva och framförallt inte se så roliga ut när man ställer ut enligt boken.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Terräng och missions

Postby fredrik » Oct 8th, '12, 07:09

Tror man skall separera diskussionen kring terränguppställning från diskussionen om objektivplacering.

Jag har aldrig upplevt några större problem med terrängreglerna i boken men vill man forge the narrative och placera på något annat sätt så är väl det OK. Tycker det kan bli lite krystat när man spelar två arméer som har så uppenbart olika önskemål kring hur terrängen skall se ut (typ Tau vs nids) men sätter en tredje part ut terrängen så slipper man ju det.

Vad gäller objektivplaceringen och -antal ser jag däremot en poäng med att det kan bli skevt för att tvinga spelarna att bygga listor som både kan anfalla och försvara. Tillsammans med alla andra potentiellt matchavgörande slumpfaktorer i 6:e (traits, mysterious objectives, psychic powers, nightfight etc) bidrar det till att hålla spelet intressant och tvingar spelarna att anpassa sig. Framför allt bidrar det till ett mer rörligt spel så man inte bara ställer upp sina gunlines och pepprar loss i tre timmar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Oct 8th, '12, 08:39

jo visst är det två olika diskussioner.
Bokens "så här sätter ni ut eran terräng strategiskt men ändra om den lite när ni är klara" är ju pinsamt oiegenomtänkt och jag har aldrig fått ett roligt,"snyggt" eller balanserat bord med dom.

Ang, objektiv så är väl det en smaksak. Att ställa ut dom innan man väljer sida kommer ju bidra till att man tvingas att anfalla och försvara då ett troligt kommer hamna i ingenmansland.

men det spelar nog egentligen inte så stor roll, typ jag och uffe kommer inte anfalla mer för det utan snarare försöka blåsa bort motståndaren från objektiv medans typ pål och nisse kommer rusa rakt fram även om dom har fler objektiv så det kanske inte har så stor inverkan.

Men det var roligare att göra så här helt enkelt då man inte fick lika mycket kontroll över terräng och objektiv.
Ogge
Primus Pilus

Postby Pål » Oct 8th, '12, 11:36

Helgens terräng var exemplarisk! Kudos till Ogge och Nils. Jag tycker det blir en betydligt bättre spelupplevelse om terrängen är "narrativ". Då blir det ett "terränglandskap" istället för ett "spelbord med random plaststrukturer". Om det sedan leder till att jag har svårare att vinna så må det vara hänt.

Jag skriver under på att jag aldrig kommer att försvara mig med tyraniderna oavsett terräng och placering av objektiv :twisted:
Pål
Centurion

Postby Nils » Oct 10th, '12, 13:31

Förslag till nästa omgång efter jul (eller nu om vi väljer det) kanske kan vara att ha X antal pregenererade slagfält. Dvs man ritar upp på ett papper X olika slagfält och så när man skall spela så slumpar man fram ett bord. Då slipper man att ställa upp terräng enl reglerna samt att man får ett "neutralt" bräde. Det går fortare, man slipper tänka och det blir inget där man kan få till en fördel/motståndaren får nackdel.

Vad tror ni?
Nils
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Oct 10th, '12, 14:10

Nils wrote:Förslag till nästa omgång efter jul (eller nu om vi väljer det) kanske kan vara att ha X antal pregenererade slagfält. Dvs man ritar upp på ett papper X olika slagfält och så när man skall spela så slumpar man fram ett bord. Då slipper man att ställa upp terräng enl reglerna samt att man får ett "neutralt" bräde. Det går fortare, man slipper tänka och det blir inget där man kan få till en fördel/motståndaren får nackdel.

Vad tror ni?

Att ställe upp ett "rättvist" bord är inte helknepigt. Det som kan vara svårt att komma överens om är mängden terräng på brädet.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Return to Warhammer