Lincon-listhets

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Lincon-listhets

Postby Kreufeldt » Mar 9th, '13, 11:23

Med ny version av kompmallen så funkar inte min lista längre. Måste begränsa antingen antalet flygplan, eller totala antalet fordon. Nu funderar jag på dessa alternativ. Vad tros?

Haemonculus 65
Venom blade, Liquifier gun

Aegis, quad 100

5 Warriors, blaster 60
Venom 65

5 Warriors, blaster 60
Venom 65

5 Warriors, blaster 60
Venom 65

10 Warriors, SC 100
Raider 60

10 Warriors, SC 100
Raider 60

20 Warriors, 2SC 200

10 Trueborn, 2SC 140
Raider 60

Ravager, NS 115

Razorwing, FF 155

3 Reavers, Blaster 80

Alt 1:
3 Reavers, Blaster 80

Razorwing, FF 155

Alt 2:
Ravager, NS 115

3 Trueborn, 2SC 56
Venom 65
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Re: Lincon-listhets

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 11:37

Vad siktar du på för komp? Du ligger väl på 1 nu (+2 för 11+ fordon, -1 för weak army) om jag läser rätt?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 9th, '13, 11:40

fredrik wrote:Vad siktar du på för komp? Du ligger väl på 1 nu (+2 för 11+ fordon, -1 för weak army) om jag läser rätt?

Precis, komp 1. Bägge alternativen ger det om jag räknat rätt. Alt 1 ger en poäng för många fordon (DEldar får ha tolv innan det smäller till med en till poäng) och en poäng för dubbla flygplan. Alt 2 har helt enkelt mer än tolv båtar och drar därför på sig två poäng för det. Sen slipper de ju andra poängen tack vare "weak army" så jag tror att det är rätt väg att gå.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 11:56

Jag skulle nog ta alt 2.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 9th, '13, 13:11

Mjo, fast det är lite tilltalande med air superiority också. Ingen annan kommer ju ha fler flygplan, och isf kompar de 3 eller har storm talons, typ. Så med en aegis och två flygare så har man ju klart luftherravälde skulle jag säga, vilket ju borde kunna vara bra.

Dock så blir alpha striken sämre. Bara en ravager är klart jobbigt i ett så pass hårt klimat som LinCon ändå kommer att vara. Varför, åh varför, kan inte razorwings vara fast attack ;)
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Mar 9th, '13, 13:20

Fredrik, hur funkar din lista med nya mallen?

Måste du göra om mycket?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 15:37

Ogge wrote:Fredrik, hur funkar din lista med nya mallen?

Måste du göra om mycket?

Jag har en psycannon för mycket vilket tar mig till komp 1, ingen större fara m.a.o. Jag har en komp-1 necronlista som jag suger lite på som alternativ.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Mar 9th, '13, 15:48

Demoner då?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 16:28

Ogge wrote:Demoner då?

Nä de funkar inte alls pga kompen. Måste bygga om listan ganska rejält och det vill jag inte stressa med. Dessutom tror jag kompstraffen kommer ändras för demonerna när de väl fått lite speltid och det blir tydligt vad som är bra. Jag vill inte ta risken att bygga en demonlista idag för att få bygga om den om en månad efter uppdaterad kompmall.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 16:39

Kreufeldt wrote:Mjo, fast det är lite tilltalande med air superiority också. Ingen annan kommer ju ha fler flygplan, och isf kompar de 3 eller har storm talons, typ. Så med en aegis och två flygare så har man ju klart luftherravälde skulle jag säga, vilket ju borde kunna vara bra.

Dock så blir alpha striken sämre. Bara en ravager är klart jobbigt i ett så pass hårt klimat som LinCon ändå kommer att vara. Varför, åh varför, kan inte razorwings vara fast attack ;)

Det är lite så jag tänker, mellan din quad och din razorwing är du i princip garanterad luftherravälde givet hur hårt flygare kompstraffas. Jag ser inte varför någon skulle ta flygare annat än möjligen en heldrake eller en stormraven (som assaulttransport). Båda dessa kan du hantera med en razorwing. Hade det varit okompat och du varit tvungen att hantera necronflygare hade det varit en annan femma men som kompmallen ser ut ser jag ingen anledning till att ta något annat än max en renodlad anti-markmål flygare.

Jag tror det är mer värt att ha ytterligare en ravager för den enda du har kommer knappt överleva turn 1 mot en motståndare som behöver prioritera den.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 17:40

Så här skulle min kompoptimerade Grey Knight lista se ut:

HQ
1 x grand master

Troops
10 x terminators, 2 x psycannons
10 x terminators, 2 x psycannons
5 x grey knight strike squad, 1 x psycannon, razorback, TL Lascannon
5 x grey knight strike squad, razorback, TL Lascannon

Heavy
1 x psyfleman
1 x psyfleman
1 x psyfleman

1850 poäng, komp 0. 7-9 scorande enheter (terminators combatsquaddar i de flesta fall). GM tar prescience från divination.

Alternativet, komp 1 Necrons, ser ut så här:

HQ
1 x Imotekh the Stormlord (warlord)
1 x Destroyer Lord, sempiternal weave

Troops
14 x Necron warriors, destructek
14 x Necron warriors, destructek
10 x gauss immortals, destructek
10 x tesla immortals, chronotek

Elite
8 x deathmarks, despairtek, veil of darkness

Fast
6 x canoptek wraiths, 3 x whipcoils

Heavy
1 x annihilation barge
1 x annihilation barge

1846 poäng, komp 1. Destroyer lord går med wraiths. Imotekh går med chronoteken för omslag på hans stormpower (trolltastic). Deathmarkens abilities transfererar till despairteken så hans template har då Ap 1 och woundar på 2+ mot ett mål. Veil of darkness gör att enheten kan teleportera runt på brädet dit dom behövs (exempelvis för linebreaker). Annibarges och tesla immortals bidrar med bra pålitlig anti-air. Enkelt, stabilt och pålitligt överlag.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Mar 9th, '13, 18:13

Grey knights FFS!
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Mar 9th, '13, 19:24

fredrik wrote:GM tar prescience från divination.

Read the fucking FAQ
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 19:36

Kreufeldt wrote:

Read the fucking FAQ

Mongocodex.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 9th, '13, 19:42

fredrik wrote:
Kreufeldt wrote:

Read the fucking FAQ

Mongocodex.

Fast för samma poäng får du:

Ordo Malleus Inquisitor
Psyker (Divination...), Terminator armour, Psycannon

Ordo whatever Inquisitor
Psyker (Divination...)

Sen skulle jag byta en razorbacken mot en psyback och ge sista strike squaden en psycannon el incenerator och hitta på lite mer dumheter för resten av poängen.

EDIT: Glömde att du får in tre servo skulls också. Fan, detta börjar ju bli en spelbar GK-lista, som nästan jag skulle kunna tänka mig själv...
MER EDIT: Kan visst inte räkna, självklart ingen psycannon extra, fast det ger ju en del poäng över å andra sidan. Du kan ju flytta kanonen från strike squaden i razorn till inqiusitorn för mer dakka från termos-squadsen.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 20:06

Men jag tycker grand strategy (dvs 1-3 av dreadarna blir scoring) verkar så jäkla bra för en sån liten armé. Har jag fel?

Psycannonsen har jag begränsat så de ligger precis på gränsen för vad kompmallen tillåter (eftersom psyflemen nu också räknas som psycannons för kompen).
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Mar 9th, '13, 21:01

Nu är jag ju inte nån överanalyserad kompoptimerad listhetsare med ett kvastskaft hängande ur röven men ändå.

Jag tycker du alltid stressar upp dig så jävla mycket över scoring. Tror inte det spelar så jävla stor roll om dreadarna är scoring eller ej. Visst är det "bättre" men är det värt GM poängen?

Du ska inte fundera på interceptors om du ändå ska köra en GM? Dom däremot tror jag skulle vara sjukt bra som scoring.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 21:05

Det är ju klart något att fundera på.

Några kommentarer kring necronlistan?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Mar 9th, '13, 21:08

För dåligt insatt i nekrofilerna plus att jag tycker det är underhållande när du köper och målar ohyggliga mängder plast.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 9th, '13, 22:14

Ha ha, har vi inte redan konstaterat att handlandet är 75% av hobbyn? :lol:
fredrik
Skutans kapten

Next

Return to Warhammer