Lincon-listhets

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Lincon-listhets

Postby Kreufeldt » Apr 25th, '13, 07:45

Ogge wrote:http://www.games-workshop.com/gws/catalog/productDetail.jsp?catId=cat440245a&prodId=prod1290046

Tar bara några dagar att få hem. Jag behöver oxå några direct order prylar så vi skulle kunna handla ihop så blir det fraktfritt.

MEN DÅ MÅSTE JAG JU BESTÄMMA MIG!
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 25th, '13, 08:03

Kreufeldt wrote:
fredrik wrote:Nightspinnern kan ju möjligen vara ganska nasty för att stoppa/försena nån sorts icke-mekaniserad dödsstjärna, typ en guardblob eller seekers kanske. Men jag tror war walkers är en lite mer säker satsning över 6 matcher. Jag skulle satsa på walkersen.

Du har nog rätt, även om jag älskar mina missiler på flygplanet, och detta ju skulle vara ett sånt skott till per runda så jag känner mig lite sugen på en sån ändå.

Sen är det den logisitiska biten. För man får bara ett av varje vapen till war walkers va? Så då måste jag jaga rätt på två scatter lasers till, och de är ju lätta att få tag på på kort varsel har jag hört...

Jag har två omonterade warwalkers liggande. Jag tar med mig de två scatterlaserna på lördag så beställer du nya till mig.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Apr 25th, '13, 08:09

Jag har en hel påse med eldar heavy weapons som bara ligger, kan nog hitta 2 scatter lasers där.

Men jag tror man får med 2 uppsättningar till war walkers numer.
Ancalagon
Centurion

Postby Kreufeldt » Apr 25th, '13, 09:09

GAH! Måste ni vara så jävla hjälpsamma, hade varit mycket bättre om ni sagt att det inte fanns några i hela världen, för då hade jag redan kunnat bestämt mig. Nu får jag mest ångest.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 25th, '13, 22:44

Kreufeldt wrote:GAH! Måste ni vara så jävla hjälpsamma, hade varit mycket bättre om ni sagt att det inte fanns några i hela världen, för då hade jag redan kunnat bestämt mig. Nu får jag mest ångest.

Det är väl inte så mycket att fundera över, warwalkers är väl ett autotake för Eldar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Apr 26th, '13, 07:11

fredrik wrote:
Kreufeldt wrote:GAH! Måste ni vara så jävla hjälpsamma, hade varit mycket bättre om ni sagt att det inte fanns några i hela världen, för då hade jag redan kunnat bestämt mig. Nu får jag mest ångest.

Det är väl inte så mycket att fundera över, warwalkers är väl ett autotake för Eldar.

Ja, i en Eldar-armé så håller jag med om att minst ett av tre heavy ska vara walkers. När de är allierade så är det så mycket annat som påverkar. Hade jag kunnat ta bägge två så hade jag gjort det, men nu går inte det. Så då måste jag hitta på något. Jag ser klara fördelar med bägge alternativen, de tillför något jag saknar och känner skulle göra armén bättre. Det jag ogillar med walkers är deras relativa immobilitet, och extrema sårbarhet (som mina båtar, fast utan automatiska cover saves). Det som talar för dem är såklart 16 s6 skott. Å andra sidan är s6 large blast barrage också trevligt, och den plattformen är betydligt segare att ta kål på.

Så jag vet inte vad jag ska välja, och något testspelande kommer det inte hinna bli så jag måste chansa.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 26th, '13, 07:45

Vänta nu, jag missade helt att nightspinnern har barrage. Då vill jag ändra min röst, ta nightspinnern.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Apr 26th, '13, 12:08

fredrik wrote:Vänta nu, jag missade helt att nightspinnern har barrage. Då vill jag ändra min röst, ta nightspinnern.

Så du menar att du suttit och argumenterat med mig utan att ha klart för dig vad valen stod mellan? Jag har ju sagt flera gånger att ett s6 barrage vore trevligt. Bah!
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 26th, '13, 15:52

Kreufeldt wrote:
fredrik wrote:Vänta nu, jag missade helt att nightspinnern har barrage. Då vill jag ändra min röst, ta nightspinnern.

Så du menar att du suttit och argumenterat med mig utan att ha klart för dig vad valen stod mellan? Jag har ju sagt flera gånger att ett s6 barrage vore trevligt. Bah!

Nä fan hade jag haft koll hade jag inte behövt en tio sidor lång tråd för att spika en armélista... :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Apr 26th, '13, 18:55

Här kommer komp 0 tau listan tills imorn.

Commander: missile pod; missile pod; velocity tracker; target lock; XV8-02 Crisis 'Iridium' Battlesuit; Puretide Engram Neurochip. 242
1 Crisis Bodyguard: fusion gun; fusion gun
Ethereal 50

3 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'vre (plasma rifle; plasma rifle; drone controller; gun drone; gun drone); Crisis Shas'ui (plasma rifle; plasma rifle; gun drone; gun drone); Crisis Shas'ui (plasma rifle; plasma rifle; gun drone; gun drone). 246
3 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'vre (burst cannon; burst cannon; drone controller; gun drone; gun drone); Crisis Shas'ui (burst cannon; burst cannon; gun drone; gun drone); Crisis Shas'ui (burst cannon; burst cannon; gun drone; gun drone). 216
2 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'ui (missile pod; missile pod; velocity tracker); Crisis Shas'ui (missile pod; missile pod; velocity tracker; shield drone; shield drone). 168

11 Fire Warriors 194
Devilfish: disruption pod.
12 Fire Warriors 203
Devilfish: disruption pod.
16 Kroot: 16× sniper rounds. 117
1 Kroot Hound

4 Pathfinders 44
4 Pathfinders 44
4 Pathfinders 44

Hammerhead Gunship: disruption pod; blacksun filter; ion cannon; twin-linked smart missile system. 141
Hammerhead Gunship: disruption pod; blacksun filter; ion cannon; twin-linked smart missile system. 141

1 850 points

Commandern joinar suitsen med missile pods, body guarden suicide strikar nått farligt fordon, etherealen hänger med firewarriors och sen skjuter allt skiten ur motståndaren och flyttar iväg.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 26th, '13, 19:09

Ser magiskt ut! Vad tror du om att testspela mission #1?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Apr 26th, '13, 20:12

Absolut!

Läser på.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Apr 28th, '13, 08:55

Nästa listhetsfråga, är det värt att uppgradera till en shuriken cannon på sin Night Spinner?

Har 20 poäng som ska bli det, eller lite night shields tror jag. Flicker field på raiders är en idé också
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 28th, '13, 11:00

Tror du får mer nytta av flickerfields.

Här är listan jag kommer skicka in till Lincon:

HQ
1 x Lord of Change, 2 x greater rewards, 1 x lesser reward, ML 2 (warlord)
1 x Bloodthirster, 1 x greater reward

Troops
10 x horrors
10 x horrors
10 x horrors
10 x horrors
10 x horrors

Fast
20 x flesh hounds
9 x screamers

Heavy
1 x soul grinder, daemon of nurgle, phlegm
1 x peniscannon of khorne

I stort sett samma lista som jag tog mot ogges Tau, men jag byter ut alla troops och portalglyph mot horrors. Även om glyphen var galet bra i matchen mot tau så hade jag tur både med placering och tärningsslagen. Säkrare att bara spamma fler horrors och jag tror det är bättre att öka mängden skytte tidigt i spelet för att skydda assaultelementen bättre.

Taumatchen kändes riktigt bra. Som planerat var hundar, screamers och två greater daemons för mycket för Tau att hantera i första rundan, i synnerhet i kombination med att jag kunde skjuta bort samtliga pathfinders innan de fick skjuta. Lord of changen dök i första rundan vilket var lite surt men Bloodthirstern klarade sig bra ensam. All hail the Greater Evil!

Nu åker listhelvetet in, önska mig lycka till.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Apr 28th, '13, 11:23

fredrik wrote:Nu åker listhelvetet in, önska mig lycka till.

Men va fasen, va ska vi med denhär tråden till om du har skickat in listan? Får ju nästan skapa en till bara för litshets i allmänhet ;)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Apr 28th, '13, 11:30

Men utöver detta så tror jag din armé nog kan funka riktigt bra. Det är ju lite som sades igår, stöter du på en SW spelare med offensivt sinnelag och en eller ett par präster så kan du ju nog komma att ligga lite brunt till, dina Horrors blir ju ganska värdelösa i ett sånt sammanhang.

Har nog annars inte så mycket att säga om listan, det skulle ju varit smutt med ytterligare en liten enhet med hundar, men jag vette fasen vad man skulle plocka bort för att få in det, så det får nog vara som det är.
Nu gäller det bara att lära sig listan så den inte tar 4-5 timmar att spela med =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Apr 28th, '13, 11:34

Lycka till.

Tror iofs den där portalen är värd att ha med.

Men nu till det jag reagerat över efter att ha spelat 2 "lincon matcher".

Båda gångerna har varit trista även om den jag förlorade var roligare än den jag vann men det beror nog mycket på armelistorna.

Är det någon som vet varför man spelar på så höga poäng?

Jag orkar liksom inte hålla intresset uppe så länge som en 1850 match tar.
Sen det andra. Varför har man så höga poäng på så små bord? Jag menar man går ju miste om den taktiska delen av spelet och det mesta handlar ju om hur du bygger en lista för att minimera turen med tärningarna. Hela manöverelementet i spelet försvinner ju liksom lite arméerna blir så stora att dom går från kant till kant kombinerat med den minimala terrängplaceringen.

Allt blir ju billigare i codexarna som kommer och turneringspoängen höjs ju liksom.

Borde man inte logiskt sätt sänka poängen på turneringarna istället eller är folk mer intresserade av listbyggandet än av det taktiska elementet?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Apr 28th, '13, 11:45

Jag tror vilken armé som helst i händerna på en OK spelare med lite tur har en god chans mot den här listan, men jag tror (hoppas?) samtidigt inte den har några hårda counters bland de listor som är aktuella med LBK-mallen utan att jag har ett verktyg för alla motståndare och missions. RP's har jag testpselat med tidigare och det är klart det är surt när dom nullar en, men jag är inte alls lika beroende på psychic powers som jag varit i tidigare listor med heralder och telepathy/biomancy-prinsar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Apr 28th, '13, 15:51

Ogge wrote:Lycka till.

Tror iofs den där portalen är värd att ha med.

Men nu till det jag reagerat över efter att ha spelat 2 "lincon matcher".

Båda gångerna har varit trista även om den jag förlorade var roligare än den jag vann men det beror nog mycket på armelistorna.

Är det någon som vet varför man spelar på så höga poäng?

Jag orkar liksom inte hålla intresset uppe så länge som en 1850 match tar.
Sen det andra. Varför har man så höga poäng på så små bord? Jag menar man går ju miste om den taktiska delen av spelet och det mesta handlar ju om hur du bygger en lista för att minimera turen med tärningarna. Hela manöverelementet i spelet försvinner ju liksom lite arméerna blir så stora att dom går från kant till kant kombinerat med den minimala terrängplaceringen.

Allt blir ju billigare i codexarna som kommer och turneringspoängen höjs ju liksom.

Borde man inte logiskt sätt sänka poängen på turneringarna istället eller är folk mer intresserade av listbyggandet än av det taktiska elementet?

Turneringsspelandet har alltid varit mer eller mindre bara inriktat på att "bygga en så bra lista som möjligt för att minimera det jobb jag själv behöver göra". Det är väldigt mycket spam-listor och 40k på högre poäng har alltid varit just det - mer av det goda. På högre poäng får man tillgång till mer spam, mer "tuffa" grejer etc.
Tyvärr är en del listor verkligen inte balanserade för 1250 poäng heller. Dyra elit-arméer får onödigt mycket stryk mot billiga mängdarméer. Där måste man komma upp i poängen lite för att de ska vara mer värda att spela.

Personligen tycker jag de turneringar vi spelar på föreningen är betydligt mycket roligare än turneringar. Dels för att vi har vettigare (och mer) terräng, mindre poäng, och ett skönare klimat överlag. Eftersom det snudd på är uteslutande där jag spelar nu skiter jag lite i vad som görs på turneringar, och det vet jag att majoriteten av er gör också :)
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Apr 28th, '13, 17:17

ja alltså jag är fullkommligt ointresserad av att åka på turneringar men jag undrar lite varför det är så här på turneringar.

Ja dom turneringar som jag å nisse kommer anordnar kommer ju uteslutande spelas på lägre poäng med mycket terräng då det är så vi gillar att spela.
Ogge
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Warhammer