Lincon liverapportering

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Lincon liverapportering

Postby fredrik » May 10th, '13, 12:49

Totalfiasko mot nidsen, 0-12. :roll:

Nu blir det CSM!
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » May 10th, '13, 12:52

Det är ju tur att Thomas är med och ser till att vinna lite så man slipper skämmas allt för mycket. :D
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Nils » May 10th, '13, 14:19

Det ska bli kul meden rejäl AAR sen, med alla "lessons learned".
Nils
Primus Pilus

Postby fredrik » May 10th, '13, 15:42

En till förlust, 5-7 mot CSM med Typhus. Nu ligger jag lååångt ner.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 10th, '13, 19:24

Tilioch wrote:Det är ju tur att Thomas är med och ser till att vinna lite så man slipper skämmas allt för mycket. :D

Jag lyssnade på dig och vann tre, är det ok nu?
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tilioch » May 10th, '13, 20:20

Kreufeldt wrote:
Tilioch wrote:Det är ju tur att Thomas är med och ser till att vinna lite så man slipper skämmas allt för mycket. :D

Jag lyssnade på dig och vann tre, är det ok nu?

Jepp, det är bra det, den där Fredrik kan man ju inte lita på för fem öre
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Nils » May 10th, '13, 20:44

Fel arme, trasiga tärningar, snea mätinstrument. Orsaker till förluster kan vara många.
Nils
Primus Pilus

Postby fredrik » May 10th, '13, 20:45

Nej idag gick det helt åt helvete, en total överkörning och två förluster. Men det var kul som fan hur som helst!
fredrik
Skutans kapten

Postby Nils » May 10th, '13, 21:04

Hur blev slutresultatet? Antal matcher? Vinster, förluster?
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » May 10th, '13, 21:27

Tau vann.

Fett!
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 11th, '13, 20:51

Okidok, här kommer den första av mina sex matchrapporter. Tänkte gå igenom dom en och en och titta på vad som funkade och vad som inte funkade (och varför) och sedan avsluta med nån sorts sammanfattning.

Match 1 - Grey Knights: coteaz, strike squads, interceptors, acolytes i psybacks, dreadknights

En ohyggligt dålig matchup då hela GK armén har preferred enemy mot demoner. Jag hade ingenting som kunde få stopp på dreadknightsen som mosade min armé i närstrid medan strikesquadsen malde ner mig med skytte. Fick -1 invosave tidigt från warpstormen och förlorade därmed snabbt en stor del av min armé. multiwounddemoner är inte så heta när hela motståndararmén har force weapons. Total slakt och jag var tablead runda 4.

Jag är osäker på om denna matchup var vinnbar över huvud taget men jag borde kunnat klara mig undan med åtminstonde ett par poäng. Huvudproblemet var att jag inte hade någon riktig counter mot dreadknightsen som han shuntade upp aggressivt in i min deployment zone redan runda ett. Jag försökte counterchargea med screamers och hundar men missade en tretumscharge med screamersarna så bara hundarna kom in och blev slaktade på motanfallet av dreadknights med psykotrope grenades och interceptors, alla med instagibbande forceweapons (medan jag saveade på 6+). Det gick snabbt utför och vid runda tre var det mest fråga om uppstädning.

Jag borde nog ha reservat en del av armén för att skydda mina känsligare scorers medan de snabbare enheterna riktade in sig på enheten med Coteaz, då hade jag möjligen kunnat säkra slay the warlord och linebreaker (med deepstrikande horrors). First blood borde jag fått på hans psybacks men han kunde grounda min LOC först och skjuta bort honom för first blood och warlord. Surt som satan.

Det primära problemet var att jag byggt en combined arms armé som var svagare i både assault, skytte och scoring än min motståndare. Vi har ju bara testspelat min lista mot skyttearméer men ironiskt nog var det närstridsarméerna som gav mig störst problem.

Ingen bra start.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » May 11th, '13, 21:01

Match 2 - Blood Angels podlista, ACLC predators, vindicator, deathcompany

Detta var en bra matchup. Jag bubbelwrappade mina fordon med horrors för att kontrollera var hans poddar med dreads kunde komma ner vilket gjorde att jag kunde ta ihjäl dom relativt lätt. Hundarna tog first blood på en runda 1 charge mot vindicatorn och maldes sedan ner i närstrid med deathcompanyt men kunde reducera dom kraftigt. Han poddade ner små assault marineenheter runt objektiven som Bloodthirstern kunde hoppa runt och slå ihjäl. 

Inte mycket att säga om den här matchen i övrigt. Warpstormen höll sig lugn och listan var av en typ som funkade ganska bra mot mina demoner, när jag släckt de aggressiva podenheterna fick jag bra kontroll över matchen och kunde styra. Jag hade problem med en furiosodread som klippte sig igenom många av mina horrorenheter i mitt backfield som gjorde att det blev lite strid på kniven att hålla mina scorers vid liv in i slutet men det gick bra. Det blev en 12-0 som justerades till 11-1 av kompen
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 12th, '13, 06:22

Jag ska väl inte vara sämre:

Match 1:
Necrons. Zandrek - Obyron, hoppa runt och vara dryga och skjuta. Lite småbös, en bunt spindlar och en anni-barge. Borde vara görbart kändes det som. Han låter mig börja och gömmer i stort sett allt bakom enda los-blockaren. En hel del är kvar i reserv. Sen hoppar han ut med sin stora warrior-enhet, med Zandrek, Obyron och en overlord som ställs längst fram för att tanka wounds. De skjuter ner en båt. Jaja tänker jag. Nu kommer min tur. Flyget dyker upp (sweet) och hela min armé skjuter på den fint packade, nyligen deepande enheten som hela spelet står och faller på. Bara razorwingen gör 33 eller 34 wounds på skiten. När dammet har lagt sig och de har tagit sina resa-på-sig-slag då har tre warriors dött. Har aldrig sett någonb ta så många 2+. Helt stört. Tyvärr innebär det att det är game over för min del. Jag hade behövt få stopp på, eller i alla fall rejält decimera den enheten innan den brakade in. Nu hade jag inget att göra, utan den smäller på och börjar härja. Även om jag faktiskt får skjuta på den en gång till men då har den redan börjat decimera min armé, och jag fortsätter att fizzla med mina skott. Usch.

Vet inte om jag hade kunnat vinna, men att förlora med 0-12 mot denna matchup kändes lite surt. Framför allt när jag inte vet vad jag skulle gjort i stället. Detta är dock ett inbyggt problem i min armé som jag inte kommer ifrån (gäller generellt Dark Eldar skulle jag säga). Det blir en runda i spelet (oftast runda två, men kan vara 1 eller 3 också) då jag måste lyckas. Då mitt skytte bara måste få bort en del saker. Misslyckas den rundan kommer jag förlora eller i alla fall misslyckas ordentligt. Detta var ingen nyhet, men det är alltid surt att råka ut för det.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » May 12th, '13, 07:44

Match 2:
Marines. Master of the Forge, nators med cyclone, Land raider, lite tacticals med razorbacks, två TFC och en Storm Talon. Klart hanterbart. Alla sa att jag skulle vara rädd för två TFC, jag kände mest, mje. De dör för lätt mot mitt poison-spam. Trodde jag.
Jag låter honom börja. Han poddar in en dread som plockar en båt för mig. Sen ska jag skjuta tillbaka men får inte stopp på dreaden trotts massor av lansar. Damn! Småskjuter lite på hans tacticals med mina venoms, inte så mycket att säga. Ser till att gömma mig från TFC. I runda två kommer hans storm talon och gör mest ingenting. Jag skjuter lite till och stoppar dreaden, men den fick en båt till innan dess. Vi börjar en dogfight mellan våra flygplan som kommer sluta oavgjort. Runda tre skjuts lite fler båtar bort och mina reservade venom med trueborns kommer in. Great, nu ska det dö TFC. Jag commitar min linja till att skjuta bort de hot jag anser finns och när röken lagt sig har jag gjort ett wound på en TFC, trotts en hyffsat bra over-kill-förmåga. DAMN! Detta blir en spegling av matchen innan, när jag misslyckas i den viktiga rundan. Dock klarar jag av att hålla mig kvar i matchen mycket bättre denna gång. Jag immobiliserar Land raidern och doom-poison-dödar ett tactical squad som kom in från reserv. Matchen slutar 6-6 efter att ha varit grymt spännande. Kompjusteras till 5-7.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » May 12th, '13, 09:21

Match 3:
Killpoints. Uppförsbacke innan start med andra ord. Här måste allt klaffa, och lite till för att jag ska kunna vinna. Får möta en komp 2 BA-armé med stormraven, en bunt bilar, land raider och dread i pod. Starten är inte jättebra för mig. Får inte stopp på han vindicator utan den får härja fritt i tre rundor. Hans droppande dread stoppas först precis i slutet, men den röjer nog en fem kill points själv. Hade han varit smart här så hade han dragit sig undan med sina killar och väntat. Men det gjorde han inte utan tryckte på. Jag sköt ut hans land raider så hans death company med libbe måste börja springa, och de springer mot mina kvarvarande trupper. Doom-poison tar enkelt hand om dem (så det var två enheter + slay the warlord, wohoo). Tar sen ett tac squad med samma medel, och min night spinner vägrar att dö. Slutar 3-9, vilket blir 4-8 med komp. Nöjd ändå, för ska jag vinna detta mission måste allt går perfekt i början. Att jag ändå lyckas hämta upp lite av det gör att jag känner att detta var ett helt ok resultat ändå. Dock inte helt nöjd efter första dagen kan man ju säga. totalt 11 inspelade poäng av 36. På tok för lite. Lyckligtvis gick dag två bättre.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » May 12th, '13, 17:41

Match 4:
Blood angels igen. Blir lite nervös när jag ser att han har två droppande dreads med frag cannon, meltaguns, heavy flamers och fan och hans moster på. Kan plocka många båtar om det går bra. Alltså vill jag börja. Och får göra det. Bubble wrappar ändå med mina venoms och raiders med flicker fields för att se till att ta så lite skada som möjligt. Han ställer upp två preds, en vindicator och tio ass.marines. Jag skjuter ut en pred, vindin och ett par marines. Sen droppar hans dreads och ett deathcompany med en chaplain in. Gör två hullpoints. Alla båtar kvar. Det här kan gå bra...

För att göra en lång historia kort. Han gav upp när hans femte runda skulle börja, då hade han två drop pods kvar. Jag hade förlorat en night spinner, en venom och tre trueborn. Dark eldar med fungerande skytte är verkligen sjukt. Det som kändes bra var att min plan höll, att jag inte förhastade mig utan såg till att ha många möjliga skott med mina båtar så att jag kunde döda så mycket som möjligt. Samt att jag inte längre låg i absoluta bottenträsket.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » May 12th, '13, 17:54

Match 5:
Tau. Fuck.

Det var så jag kände innan matchen. Tau är som mina DE, fast med nyare codex och massa skott. Och marker lights som tar bort min fördel av cover saves. Kan sluta illa detta. Han hade en commander med body guard och en etheral, en crisis-enhet. 4*9 Fire warriors, lite krötter, 2*5 pathfinders med shield drones, en riptide, en skyray och två ion-heads. Med smart missiles. Jag hatar smart missiles.

Jag vann slaget om att börja. Jag valde just detta (vi konstaterade efteråt att vi bägge två ville börja, undrar varför...). Hittar en Riptide. Skjuter. First blood. Pangar ihjäl lite pathfinders också, som pinnas. Nice. Han svarar med att skjuta bort en ravager och två raiders. Här kändes det som att det skulle gå åt helvete, men jag behöll lugnet och fortsatte beta av hans killar. Nötte hårt på commanderns enhet, samt ena pathfinder-enheten. Hade ett bra placerat hus som jag kunde gömma mig bakom, och mina killar vars båtar gått åt började springa mot objektiv. När hans reservande fire warriors kom in gav de mig dessutom möjligheten att ge en av mina warrior-enheter en pain token vilket skulle visa sig grymt avgörande.

I runda tre inser jag att hans etheral står tillsammans med en enhet fire warriors öppet men bakom ett hus. Enters night spinner. Hit. Centrerad på etheralen (ja, jag var "that fucking guy"). Åtta instant death wounds. Klarar inte alla look out sir. Död. Sweet. Har nu pangat bort hans skyray och han börjar få ont om troops. Börjar kännas bra. Inser dock att jag kan få problem med mitten-objektivet så mina pathfinders börjar kuta dit. De kommer nå fram runda sex och ge mig segern. Skönt att man lyckas vara förutseende ibland.

Mot slutet jagar han mina scoring med sin sista ionhead och lite småbös. Jag gömmer mig bäst jag kan och tar FnP galant mot hans smart missiles vilket gör att jag står kvar vid objektivet. Ett par nerviga moralslag klarar jag också.

Slutar 11-1 till mig (10-2 med komp) och jag är grymt nöjd. Visst kunde jag mött en hårdare armé, men att piska tau så ordentligt kändes bra. Resultatet visar dock inte hur jämn matchen ändå var, hade det exempelvis varit kill points vettetusan om jag vunnit. Så det kändes grymt bra.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » May 12th, '13, 18:11

Match 6:

Assault-chaos. Tio khorne bikers med khorne-lord på bike. Två maulerfiends, tio khornemarines i land raider, flygande dp och lite utfyllnad. Nästan inget skytte. Hammer and anvil. Right, det här borde kunna gå. Han tittar på min lista och väljer att börja. Bra drag. Han lyckas skjuta bort mina reavers som kanske var lite för offensivt placerade, men det var en risk jag tog och det var rent skitsave-at av mig. Så där var det också en oh-shit-skänsla. Ska det bli en sån match. Sen började jag skjuta.

Tio bikes, en khornelord, två maulerfiends stryker med, samt land raidern skadas. Det var en helt galen skytterunda måste jag säga. Runda två kommer hans drake. Jag har dock placerat mig så att den inte kan göra något mer än att elda lite på en båt som inte bryr sig. Hans DP eldar några pathfinders. Jag skjuter ihjäl hans dp, en bunt marines, lite kultister, pajar land raidern lite mer och får draken fast med locked velocity, 36". Ytterligare en bra runda.

Matchen är egentligen över nu, men vi fortsätter att spela. När den är över på riktigt har han två enheter om vardera två kultister kvar. Bägge är flyende. Jag vinner med 11-1 (det var de där reaverserna som gav bort first blood som stoppade mig från 12-0). Kan inte säga något mer än att jag nog aldrig skjutit så vansinnigt bra någonsin. Allt bara dog, och då lyckades han dessutom deny-the-witcha min Doom två gånger. Segern var mer eller mindra klar runda ett, efter runda två var det som sagt bara administration.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » May 12th, '13, 21:10

Match 3: marines; 2 x TFC, stormtalon, terminators, vindicator, landraider, razorbacks och tacticals. Killpoints.

Jag mötte killen från Kreufeldts andra match. Detta var en ideal matchup för mig - fordon med AV 10 rear armour, inga walkers, ingen counterassault etc. Inga konstigheter, jag sprang upp med hundar, GDs och screamers och bekrigade sårbara targets of opportunity. Han kom aldrig riktigt ur egen zon utan tvingades reagera på assaultelementen som jag kunde fly bort med när de väl decimerats för att neka killpoints. Han tog första killpointet på mig runda tre tror jag och det slutade med en ganska övertygande seger.
fredrik
Skutans kapten

Previous

Return to Warhammer