Konvent i Skövde

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Konvent i Skövde

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 20:38

Tilioch wrote:Keeper of Secrets 270p
Lesser x1, Greater x2, ML3

Pink Horrors x10 95p
Champ

Pink Horrors x10 95p
Champ

Plagueberers x10 95p
Champ

Plagueberers x10 95p
Champ

Plagueberers x10 95p
Champ

Flesh hounds x12 192p

Daemon Prince 300p
Slaanesh, Lesser x1, Greater x2, ML3, Armour

Daemon Prince 330p
Slaanesh, Lesser x1, Greater x2, ML3, Armour, Wings

Soul Grinder 180p
Nurgle, Phlem bombardment

Tänkvärt, helt klart. Men jag undrar - man kommer ju vara väldigt beroende av att keepern och markprinsen faktiskt går upp och fightas, och utan iron arm riskerar markprinsen att dö på fem röda. Det är sjukt frustrerande, i praktiken alla tåliga hitters i hela boken kompar ju!

Vad tror ni om allies?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 20:45

fredrik wrote:

Vad tror ni om allies?

Nurgle lord på bike med nurgle spawns, kultister och en drake?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 8th, '13, 20:48

fredrik wrote:Tänkvärt, helt klart. Men jag undrar - man kommer ju vara väldigt beroende av att keepern och markprinsen faktiskt går upp och fightas, och utan iron arm riskerar markprinsen att dö på fem röda. Det är sjukt frustrerande, i praktiken alla tåliga hitters i hela boken kompar ju!

Vad tror ni om allies?

Jo, de är klart väldigt ömtåliga, men det är ju inte helt omöjligt att få upp dem, de kommer ju trots allt röra sig 10-15" per runda och det borde ju inte vara omöjligt att gömma dem iaf en av de två turer de behöver för att komma fram, då är det trots allt ganska mycket man måste kötta igenom på en runda om man vill stoppa dem. Och det är ju väldigt mycket som är bort-kompat som det är. Men det är ju inget som hindrar dig från att försöka få invisibility och/eller iron arm på iaf prinsen och med största sannolikhet kommer man sitta på iaf en av de två buffarna för att överleva, med 4+ FNP blir man ju tex rätt jobbig

Allierade vet jag inte, kan inte riktigt se vad du skulle kunna få ut av de som du kan alliera dig med utan att dra på dig mer komp, ser inte hur du skulle bli lyckligare av några kultister och en obbe enhet eller en Russ...

Ogge wrote:
fredrik wrote:Vad tror ni om allies?

Nurgle lord på bike med nurgle spawns, kultister och en drake?

Tyvärr skulle allt detta generera minst 2 komp... 1 för spawns eftersom det finns massa magi och draken kompar direkt
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 21:03

Hmm... skall sätta mig ner med en kopp te nu och låta hatet flöda, så får vi se vad jag kan komma på.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 8th, '13, 21:09

Tycker jag låter som en bra idé

Jag ska själv fundera lite på vad fasen jag kan göra. Funderar ju lite på om Plaguedrones som är Jet pack cavalry räknas in i cavalry minuset eller inte, gör de det så är nog min Nurgle armé lite fucked också, eller den blir iaf inte så som jag skulle vilja använda den, ser det som lite svårt att manövrera en enhet av 6 flugor på 60mm baser...

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 21:27

Det här kompar 1:

HQ
1 x lord of change, ml 3, 1 x lesser, 2 x greater
1 x herald of khorne, jugger, lesser, locus of wrath
1 x herald of khorne, jugger, lesser, locus of wrath
1 x herald of tzeentch, ml 2, disc, locus of conjuration

Troops
10 x horrors, champion
10 x horrors
10 x horrors
10 x horrors

Fast
15 x hounds
14 x hounds
9 x screamers

Det här skulle jag kunna ställa upp idag. Men den känns lite "top heavy".
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 9th, '13, 07:29

Du har ju ganska dåliga trupper också... Horrors är ju kanske inte det hårdaste man kan ha hängande där bak om någon är dum och deepar ner en bunt terminators eller nått sånt. Men du kommer ju ha ett jäkla momentum fram och det kommer vara svårt att stoppa såpass många hundar med arga heralder i.
Jag hade nog funderat på att plocka in iaf någon enhet med pestbärare istället, även om du förlorar lite skott på det hela taget

En fundering är ju däremot vad du gör om det kommer en flygare eller två på motståndar sidan, det finns ju trots allt några arméer som kan ha med sina flygare, typ eldar, dark eldar och DA. Det kan bli ganska jobbigt.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 9th, '13, 09:07

Komp 0

Batman Commander: drone controller; XV8-02 Crisis 'Iridium' Battlesuit; Puretide Engram Neurochip; Command and Control Node; Multi-spectrum Sensor Suite; marker drone; marker drone. 192

Commander Shadowsun: Command-link Drone. 155

3 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'ui (6x missile pod; 6x target lock; 4x marker drone). 219

3 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'ui (4x plasma rifle; 1x target lock; 2x fusion blaster; 1x gundrone). 173

3 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'ui (2x target lock; 6x burst cannon; 2x target lock; 6x gun drone). 216

15 Kroot: 12× sniper rounds. 102
• 1 Kroot Hound 5
15 Kroot: 12× sniper rounds. 102
• 1 Kroot Hound 5
12 Kroot: 12× sniper rounds. 84
• 1 Kroot Hound 5
12 Kroot: 12× sniper rounds. 84
• 1 Kroot Hound 5

2 Piranhas: 2× fusion blaster. 100

Sky Ray Missile Defence Gunship: twin-linked smart missile system. 115

2 XV88 Broadside Team: Broadside Shas'ui (2x early warning override; 4x missile drone;). 188

1 750 points
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 9th, '13, 12:02

Jäkla skumt att inte shadowsun kompar.

Funtar på att droppa tzeentchheralden och knöla in en nurgle soulgrinder. Han är ju extra scoring i ett av uppdragen också och ger lite bett mot tanks och andra walkers.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Sep 9th, '13, 19:45

Nya bud:

Hej jag vill be om ursäkt i förväg för att jag kommer att göra en del stora ändringar i turneringen. Jag har jobbat in mig i ett hörn vad gäller flera saker men nu börjar saker falla på plats tror jag efter lite hjälp från mer erfarna spelare/arrangörer.

Först och främst så kommer den gamla lbk-komp mallen att användas med tanke på hur stor skillnad det är på den nya kompmallen och den gamla. Detta för att underlätta list skrivning nu när det börjar närma sig.

För det andra så kommer det inte vara upp till 12 poäng utan som det brukar vara, 20 poäng.

så vinner man med 1 poäng så slutar det med 11-9 och så vidare.

Hur kommer kompen att funka då? Jo på följande sätt.

0komp = 0p,
1komp = 2p
2komp = 4p
3komp = 6p

Så ifall någon som har 3 komp vinner med 20-0 mot någon som har 0 komp så kommer resultatet att bli 14-6.

Första matchen kommer att lottas med de som har samma komp som sig själv. Man kommer inte automatiskt få poäng från sin komp utan komp-poängen man får, får man från varje match istället.

Anledningen till att man inte får poäng för att ha ihjäl elites fast och heavys är för att man ska kunna ta dem utan att riskera för mkt. Tänk er att man käkar godis fast man blir inte tjöck. ;=)

Praise the LORD! Praise him!
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Sep 9th, '13, 19:57

Här kommer det - komp 0, bitches! :D

HQ
1 x Fateweaver
1 x herald of khorne, jugger, lesser, wrath
1 x herald of tzeentch, disc, ML3, exalted, conjuration

Troops
10 x horrors
10 x horrors
10 x horrors

Fast
9 x screamers (SCREAMERSTAR! :lol: )
18 x flesh hounds

Heavy
1 x daemon prince of tzeentch, greater, exalted, wings, armour, ML3

1748 poäng, komp 0.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 9th, '13, 20:00

Klarar du dig på så få troops då?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 9th, '13, 20:03

Jag får ju ha portapottyn, och av fyra objektivscenarier är fast scorande i det ena och heavy i det andra och warpstormen föder ju också fram nya enheter. Brukar aldrig ha problem med för få troops med demonerna.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 9th, '13, 20:08

Då kan jag ju köra min Ravenwing styrka iaf, då måste jag fundera lite mer på om jag ska ändra nått i den, den är lite snårig att bygga ihop när man måste räkna antalet bikes och antal bolters eftersom jag vill ha en flagga...

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 9th, '13, 20:34

Hmm.. kollade just på den armé jag hade räknat på senast som min lista att plocka med till konventet och tänkte: "Gött, behöver bara måla ett par bikes till så är jag klar"

Sen såg jag att jag hade gjort en lista på 1500p och inte 1750... Så nu behöver jag bygga ihop ytterligare någon bike och dessutom två land speeders till... Det blev helt plötsligt lite mer att göra...

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 9th, '13, 21:16

Jag tycker det känns jätteskönt att inte behöva måla något nytt för att anpassa till ny kompmall, de senaste dagarna har jag gjort kopiöst många listor och de flesta som känts bra har krävt typ 40-50 nymålade figurer. Nu kan jag fokusera på mina world eaters i lugn och ro och träna med en färdig lista. Superskönt.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 20th, '13, 19:05

Målarpressen börjar sätta in lite här... Nu har jag iaf målat klart 5 av 7 bikes som ska med till skövde, och sitter som bäst med 2 speeders... Tur att man har en kväll som gräsänkling, någon öl och en dator med tvserier man redan har sett =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 20th, '13, 19:16

Är det bara 2 speeders och 2 bikes kvar tycker jag det låter som du ligger bra till.

Jag har min tänkta armé färdigmålad, men jag var på Alphaspel igår och befriade dom från deras lager av slaaneshdemoner så risken finns att jag gör om hela listan i sista sekund. :D
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 20th, '13, 19:20

Ja jo, egentligen. Men så har jag egentligen ungefär 10 baser att bygga också.... Får nog göra dem lite enklare än jag normalt gör

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 20th, '13, 21:58

Sådär ja, en bunt avsnitt av dålig tv serie och några öl, så har jag spelbara speeders sånär som på att de ska lackas.

Sen har jag iofs baser att bygga till dem också, men det går att leva med de vanliga flygbaserna tills vidare, så de får vara som de är tills jag eventuellt får lite tid över med övrig målning

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Warhammer