Terräng.

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Terräng.

Postby Ogge » Jun 6th, '13, 20:22

Har vi en massa men jag och Fredrik har pratat lite om att bygga, eller snarare att jag skulle bygga och Fredrik skulle titta på lite mer "temad" 40K terräng.

Vi har ju stadsbordet som det bokstavligen osar grimdark ur men all annan 40K terräng är ju rätt trist och generisk.

Det vi är inne på är att bygga en Tyranidinfesterad djungel komplett med övervuxna bunkrar, ruiner osv. Dessa är tänkta att användas flitigt: http://www.cadwallon.com/shop/forgeworl ... ers-detail

Istället för att dra det genom Kafkaprocessen och få föreningen att sponsra terräng så är det enklast att vi fixar det själva.

Är det några som skulle vara intresserade av detta?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Terräng.

Postby Ancalagon » Jun 6th, '13, 20:43

Absolut. Vi skulle kunna ta en trip till Ikea nån dag och spana in lämpliga plastblommor där. De har en hel del sånt där som jag vet har använts av många andra 40k are. Sen har jag djungelspruen från GW jag tänkte bidra med :)

Vad är enklast sen? att vi poolar ihop pengar till det som ska köpas och delar lika mellan de som vill engagera sig?
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jun 7th, '13, 07:51

Ja vi får väl se om några är intresserade och då kan vi ju bara göra nått grovt överslag och poola ihop pengar.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Rickard » Jun 7th, '13, 08:50

Ikea har/har ialla haft fuskbonzaier som kan passa bra för "nedre" delen av stort träd som "försvinner uppåt".
Med diverse små vegetation och annat grönt som tillskott så kan det bli lysande.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 7th, '13, 09:48

Jag tycker det låter som en lysande idé med lite mer teman och jag kan gott vara med på ett hörn
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 7th, '13, 12:44

Ogge wrote:Jag och Fredrik har pratat lite om att bygga lite mer "temad" 40K terräng, eller snarare att jag skulle bygga och Fredrik skulle titta på.

Fixade till meningsbyggnaden åt dig.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jun 7th, '13, 12:59

Bah! Töntar för är meningsbyggnad!
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 7th, '13, 14:39

Det är viktigt att vara tydlig med arbetsfördelningen. Glöm inte sedan vårt temade eldarbord som du skall bygga, till vår eldartemade turnering som du skall anordna.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jun 7th, '13, 14:48

Ja direktörn..

Men ett eldartemat bord tycker jag är bra! Då har vi ett imperial, tyranid och eldar. Skulle man kunna göra ett eldartemat ökenbord?
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jun 7th, '13, 15:44

Ogge wrote:Ja direktörn..

Men ett eldartemat bord tycker jag är bra! Då har vi ett imperial, tyranid och eldar. Skulle man kunna göra ett eldartemat ökenbord?

Eldar eller Tau kan göra sig bra på ökenbord. Även crons.

Men typ en gammal eldar-maidenworld, som dött ut och blivit öken. Lite ruiner, wraithgates etc.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 7th, '13, 15:49

Och så glömmer vi inte kaos-bordet som jag blivit lovad.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jun 7th, '13, 16:22

Den dagen Fredrik börjar bygga terräng så kommer det bli ett kaosbord.. Med kullar av dödskallar och floder av blod..
Ogge
Primus Pilus

Postby Tomas » Jun 8th, '13, 08:52

Jag är ju som tidigare nämnt heltaggad på ett jungelbord! Med typ en gammal bunker/radarstation halvt igenvuxen.
Jag har lite akvarieväxter som jag tar med vid nästa sthlm besök (jag har gjort ett tafatt försök att bygga egen djungelterräng...)

Med vänlig hälsning Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Pål » Jun 8th, '13, 11:56

Jag kan tänka mig bidra i detta om djungelterrängen kommer att kunna användas till annat än bara 40k. Vet inte om detta är görbart? En sak som kan undvikas enkelt är ju t ex skullz och döda space marines på baserna. Svårare är kanske att få floran "rätt" men vi är ju war gamers och inte botaniker så det kanske löser sig.
Pål
Centurion

Postby Ancalagon » Jun 8th, '13, 14:28

Så länge skalan är bra bör det inte vara så svårt att göra ganska generisk djungelterräng för själva bordet. Sen kan man göra spel-specifika terrängdelar att placera ut.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jun 8th, '13, 15:32

Finns ingen anledning att göra själva djungelplattorna med annat än "vanlig" djungel.

Men ruiner, bunkrar osv kommer ju vara grimdark. Men det spelar kanske mindre roll?
Ogge
Primus Pilus

Postby Pål » Jun 8th, '13, 16:42

Ogge wrote: Men ruiner, bunkrar osv kommer ju vara grimdark. Men det spelar kanske mindre roll?

Ja bunkrar, ruiner etc måste ju få vara grimdark.
Pål
Centurion

Postby Nils » Jun 8th, '13, 20:48

Kanske grimgreen eftersom det är djungel? ;)
Nils
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jun 9th, '13, 08:07

Jag tycker detta låter bra.

Men.

Vis av erfarenhet vill jag gärna se en projekterad budget, och veta vad kostnaderna blir, innan jag kan säga att jag tycker detta är en bra idé.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 9th, '13, 10:18

Ja. En ordentlig budget och projektplan kommer att presenteras.

Men i grova drag tänker jag att vi behöver följande:

5-6 djungelplattor där vi har en ganska ren basplatta och ställer på baser med undervegetation, träd och tyranidtrams

2-3 träsk. Ganska enkla med lite vegetation och kanske en "spawning pool.

3-4 ruiner. Tar några av dom gamla vi har och djunglar på dom lite.

3-4 övervuxna klippor som LOS-blockare.

1 övergiven och övervuxen bunker/radarstation.

Är detta vettigt?
Ogge
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer