Pål och hans eldar

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Pål och hans eldar

Postby Ogge » Jul 10th, '13, 08:16

Tack för igår.

Armen var bra men lite Tips:

Wave serpent utan scatterlaser är tjänstefel.

10 guardians utan uppgraderingar eller transport byts mot jetbikes.

Ha en plan för att hantera flyg.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Pål och hans eldar

Postby Ogge » Jul 10th, '13, 08:34

Och jag har scatterlasers, baser till bikes och diverse annat.

Säg bara till vad du behöver.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 10th, '13, 09:06

Jag såg ingenting av spelet alls, men måste ändå säga att jag gillar dina Eldar Pål. Enkelt, klassiskt målade men ändå stilfullt! :)
Ancalagon
Centurion

Postby Pål » Jul 10th, '13, 11:51

Tack själv Ogge! Fantastiskt kul att se att Eldar kan bjuda upp till motstånd mot Tau. Nu fick jag iofs väldigt generöst med taktihjäp från motståndaren ;) Jag hade inte tagit hem det helt på egen hand.

Lessons learned:
Scatter lasers på wave serpents som sagt.
Gör något vettigt med guardians om de ska vara kvar (t ex en hw-platform)
Åter igen - tänk på prio och släpp sådant som inte direkt gagnar objektiven.
Jag måste verkligen läsa på alla regler och stats så de sitter i ryggmärgen (de försvinner mystiskt ur huvudet under spel)
Reserva inte för mycket. Bättre att deploya så att motståndaren får svårt med target saturation i stället.
Se till att ha förplanerat allt som går att förplanera, t ex vilken roll olika enheter ska spela (väl i spel så finns det inte tid att tänka och göra väl övervägda val)
Fokusera på Eldar nu och håll inte på att strula med andra arméer (tyranider el space marines) på ett tag.

Ostrukturerade tankar kring min armé just nu, vilka ni gärna får tycka till om:
Skaffa en tredje Wave Serpent.
Skaffa en till trupp Dire Avengers.
Måla upp min Crimson Hunter för att hantera flyg.
Behålla wraithlorden (som jag tycker är tuff), i listan, men sätta scatterlaser + star cannon på honom (Anti infanteri)
Måla mina walkers (3 st)
(Skaffa och måla Warp Spiders)
Pål
Centurion

Postby Ogge » Jul 10th, '13, 12:49

Pål wrote:Tack själv Ogge! Fantastiskt kul att se att Eldar kan bjuda upp till motstånd mot Tau. Nu fick jag iofs väldigt generöst med taktihjäp från motståndaren ;) Jag hade inte tagit hem det helt på egen hand.

Du fick taktikhjälp, absolut.
Men tro inte att jag spelade bort mig för att låta dig vinna!

Fokus är bra, plåtkoll på "grundregler" och den egna armen samt mission är en förutsättning, inte bara för att bli bra utan oxå för att 40K ska flyta på och vara roligt.

Angående dina tankar.

Wave serpents är väldigt bra och 3 kan du absolut få användning för.

Dire avengers.. Jag vet inte, och the internetz är delat mellan dom och guardians. Vet ärligt talat inte. Hur tänker du kring dom kontra guardians?

Jag tror på flyget.. Även om det är byggt av balsaträ!

Om du ska behålla wraitthlorden(vilket inte är dåligt) och ska in med walkers så ryker ju en prism.. Då bör du utrusta gångarna med anti tank.

Warp spiders är nog väldigt, väldigt bra.
Ogge
Primus Pilus

Postby Pål » Jul 10th, '13, 13:22

Guardians är ju fluffmässigt mer rätt för Ulthwe som jag ju försöker hålla mig till. Det är ju ett argument väl värt att ha i åtanke.
Pål
Centurion

Postby fredrik » Jul 10th, '13, 13:33

Skall du ändå sitta i serpents för att hoppa ut och bladestorma ihjäl något är väl guardians strängt taget lika bra som dire avengers, men billigare.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 10th, '13, 13:34

Nog tror jag det finns gott om avengers oxå.
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Jul 10th, '13, 13:44

Trådkapning deluxe med anledning av taktik prat och hjälp

Jag har tidigare beklagat mig över att det är mycket specialregler att lära sig och att jag inte vet vad som är "farligt".

Ett förslag för att råda lite bit på det skulle kunna vara att alla kort listade vilka enheter deras arme som är bra resp mot vad resp vad som funkar emot dem. Ingen jättelång text/ dokument men en kort listning/"fusklista". Då har man som motspelare ett hum om vad man kan vänta sig.

Jag tycker det blir roligare att spela då än när man inte har en aning och lär sig "the hard way" under turnering.

Exempelvis så här: ork lootas, skjuter mycket (1D3 skott per figur) och rätt hårt, livsfarligt mot AV10 fordon och det mesta infanteriet.

Ork big guns, rätt bra mot AV12 fordon och enskilda karaktärer, träffar på +4 och kan få rerolls på to hit. Hyfsat stryktåliga.

Då får man rn A4 per arme med det viktigaste som man rätt snabbt kan greppa. Vanliga standardgrejer kan man hoppa över eller bara nämna kort, ex ork grunts. Tålig, bra i närstrid skjuter sisådär, dåligt save.
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 10th, '13, 14:05

Menar du inför varje turnering eller allmänt?
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Jul 10th, '13, 14:27

Rent allmänt, man listar kort det man har koll på från kodexen.
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 11th, '13, 07:10

Du vill alltså ha en kort sammanfattning av varje codex?
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Jul 11th, '13, 08:03

Typ nått sånt
Nils
Primus Pilus

Return to Warhammer