Myslistor till kommande turnering

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Myslistor till kommande turnering

Postby Tilioch » Jul 14th, '13, 11:58

Bah, jäkla fredrik till att räkna då

Får se om man inte kan hitta några laser kanoner någonstans då... Det kanske är så att de börjar vara behövliga igen

Jobbigt bara att man bara får två sån i en låda med devestators...
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 13:12

Hm..

En lite tanke bara.

Vill ni att vi ska försöka "subotimera" allas listor eller optimera allas listor?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 14th, '13, 13:23

Jag vetefan. Egentligen är väl det viktigaste att alla är på rimligt samma nivå när det gäller listor än på just vilken nivå dessa är. En grundregel när det är dags för en turnering eller så är väl kanske egentligen att önska förändringar om det är någon lista som sticker ut, åt antingen det ena eller andra hållet? På så vis kanske man kan få ner lite av de värsta griserierna och samtidigt kunna komma med förbättringsförslag för de listor som verkligen riskerar att halka efter?
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 16:46

Min tanke var inte att vi skulle börja leka paralympics 40K utan snarare försöka jämna ut startfältet mellan dom som OCD´ar, läser bloggar och lyssnar på podcasts och dom som bara spelar lite. Visst behöver vi inte bygga ostiga listor men i ärlighetens namn så är det ingen på klubben som gör det.
Enda undantaget var väl fredriks något extrema 1250 demonlista men det insåg han ju själv att det inte var så kul varken för honom eller motståndaren(utom när han spöade mig.. det njöt han nog av :lol: ).
Jag menar vi har inga trippla heldrakes, necron flyer wings, FW sabre spam osv.
Jag menar vad är ost egentligen?
Uffes lista kan inte hantera AV14 så om Fredrik tar en landraider är han då ostig?
Ekens lista kan inte hantera flygplan så om jag tar 1 flygare är jag ostig? Vad händer om Fredrik inte tar en raider utan bara strikes och blur mördad av uffes plasma spam?
Är uffe då en mögelost?

Jag tror det mest handlar om att kan man spelet ordentligt, har koll på metat osv så bygger man mer balanserade listor som har ett svar på allt. Man kommer alltid ha mer eller mindre dåliga match ups men det handlar om att göra dom dåliga match upsen så bra som möjligt.
Poängen jag vill göra är att jag tycker vi ska hjälpas åt att hitta en nivå som är lagom där alla listor har en god chans mot varandra och är balanserade för att kunna hantera alla arméer och alla situationer.
Flyers är inte ostigt men trippla heldrakes är det. Riptides och kroot är inte brutet men 3+120 är överdrivet.
Extrema listor är tråkigt, både att spela och möta.

40K är ett otroligt komplext spel med så otroligt mycket att ha i åtanke och armebyggandet är en väldigt stor del av det.
Kan jag hantera AV14? Flyers? monsterous creatures? Överleva Taus skytte? ta objektiv? hantera att bli seizad? och massor mer.
Allt detta måste man ha i åtanke när man bygger sin arme och det är lite dit jag vill komma så alla har detta i åtanke och inte bara dyker upp med en näve figurer och hoppas på det bästa.
Det är inte kul för någon.

Om alla är på samma nivå i sina armeer så kommer det bli jämnare men man måste oxå ha koll på sin arme, reglerna och uppdraget om man vill vinna. Är man engagerad och har koll så vinner man oavsett vad man har för arme.

Tror man att 40K blir kul och balanserat med hjälp av "dåliga" listor är man nog väldigt fel ute.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 14th, '13, 17:01

Jag håller fullständigt med.

Jag tycker generellt att den nivå vi brukar spela på nu är ganska ok. Det är väldigt sällan nåt känns överostigt eller sjukt bra, förutom t.ex när Tau fick ny bok och blev sjuuuukt boostade. Däremot tycker jag inte att Tau då ska behöva köra paralympics-lista utan det är upp till motståndarna att uppdatera sina speltestilar för att kunna tampas med nya grejer och inte tvärtom.

Sen om den som "sitter på trumf" på ett sätt jämfört med någon som kanske enbart spelar en gammal armé med en utdaterad lista börjar fjant-osta så går det i vissa fall inte att hänga med, oavsett vilka val man gör eller hur väl man spelar. Däremot har det inte hänt på klubben ännu att någon tagit i så :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jul 14th, '13, 17:03

Vänta nu Ogge - du har inte förlorat en enda turneringsmatch med dina Tau annat än mot min hundlista men ändå är det jag som är TFG med en overpowered ostarmé? ;) :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 17:20

Hehe :mrgreen:

Nä men din lista va ganska balanserad vid närmare eftertanke ;)
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 14th, '13, 17:31

Den är inte balanserad för fem öre, den assaultar enbart och assaultar bra, precis som dina tau enbart skjuter och skjuter bra. Min lista kompar noll, taulistan du tog till senaste turneringen kompade fyra - vem av oss är Stelek? :mrgreen:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 17:46

Ok den var otroligt balanserad och alla hade jättekul och mina tau armeer är ostigaste, brutna och skittråkigt att möta.

Det är inte poängen jag vill göra. Poängen jag vill göra är att om jag nu bygger så trista ostiga armeer och nån annan en suboptimerad lista så ska vi kunna plana ut det.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 17:47

Har ingen koll på komp men om ni vill spela med det så lär jag mig det.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 18:47

Om inte folk förstått det så är jag och fredrik goda(nåja)vänner och jiddrar så stämmningen är inte så finsk som den verkar.
Ogge
Primus Pilus

Postby Pål » Jul 14th, '13, 18:54

Ogge wrote:Om inte folk förstått det så är jag och fredrik goda(nåja)vänner och jiddrar så stämmningen är inte så finsk som den verkar.

Ha ha. Grimdark är allvarliga grejor så nu tycker jag ni ska driva ost-grälet in i kaklet. Two men enter one, man leaves. :lol:

Oroa er inte allt för mycket för det här med snälla/balanserade listor. Inte för min skull i alla fall. Jag tycker att vår nivå (i den mån jag har upplevt den) har varit ok hittills. Att jag förlorar de flesta matcherna beror inte på ostiga arméer utan bl.a. på att jag bara engagerar mig måttligt i regler och codexar etc. Så kommer det vara även framöver. Jag orkar inte plugga ;)

Och det gör mig inte ett skit att förlora. Tycker jag att jag har bjudit på ordentlig motstånd så är jag nöjd ändå. Blir jag fett överkörd så får jag gå hem och kamma mig inför nästa match. Det är bara mitt eget problem.
Pål
Centurion

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 19:14

Pål wrote:Blir jag fett överkörd så får jag gå hem och kamma mig inför nästa match. Det är bara mitt eget problem.

Det här är ju liksom huvudet på spiken.

Är man insatt i armeerna, uppdragen och reglerna så kan man bygga en bra lista och dra jämnt med dom flesta.

Jag är ganska medioker på 40K, Fredrik och Tomas spöar mig oftare än vad jag spöar dom. Beror det på att dom bygger "ostigare" listor än vad jag gör?
Det är jag ytterst tveksam till. Jag spelar ju tau för i helvete och lyssnar man på the Internetz så är det ju auto-win med dom!

Det beror ju naturligtvis på att dom är duktigare på spelet än vad jag är. Dom vet hur dom ska min/maxa alla situationer. När dom ska skjuta på vad osv.

Sen har jag en stor achilles häl. tid. tar det för lång tid så tröttnar jag, orkar inte riktigt hålla fokus och slutar bry mig liksom.

Det finns en anledning till att turneringarna aldrig överstiger 1500 poäng.. ;)
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 14th, '13, 20:09

Pål wrote:
Ogge wrote:Om inte folk förstått det så är jag och fredrik goda(nåja)vänner och jiddrar så stämmningen är inte så finsk som den verkar.

Ha ha. Grimdark är allvarliga grejor så nu tycker jag ni ska driva ost-grälet in i kaklet. Two men enter one, man leaves. :lol:

Ha ha, det avgörs imorgon vid spelbordet, den som vinner är uppenbarligen den ostigare av oss. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 14th, '13, 20:34

Vad gäller utjämning av startfältet, vilket jag tycker är en mycket bra idé, vill jag gärna höra era åsikter om den här listan:

Chaos Daemons

HQ
1 x Lord of change, ML 3, 1 x lesser reward, 1 x greater reward
1 x Herald of Khorne, Locus of Wrath, juggernaut, 1 x lesser reward

Troops
10 x pink horrors
10 x pink horrors

Fast
20 x flesh hounds
9 x screamers

Heavy
1 x daemon prince of Tzeentch, armour, wings, ML 3, 1 x exalted reward, 1 x greater reward

Listan kompar noll enligt LBK-mallen. Den assaultar som ett godståg senast runda två men är svag i både skytte och scoring (om man får bort portalen). Två flygande monster kan vara knepigt att ta om man är oförberedd, lika så hundar och screamers. Armén är sårbar för torrentskytte och för att låsas upp i meningslösa närstrider med tarpitenheter dom inte kan tugga sig igenom snabbt.

Vad tror ni, är det en OK nivå eller behöver den tonas ner?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 21:02

Ingen aning men jag tor inte min tau arme har några större problem med den.

Satsa på first blood, slå ut 20 horrors, en portal och inte bli wipad ska nog inte vara några större problem. Har man dessutom eldar allies med jetbikes så kan man ju snipa ett objektiv.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 14th, '13, 21:03

Men vad är det frågan om?

Ska vi börja kolla vad våra listor kompar?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 14th, '13, 21:06

Ogge wrote:Ska vi börja kolla vad våra listor kompar?

Nä det tycker jag inte, jag kollar vad mina kompar för att få en indikation på hur "ostiga" dom är men jag tycker inte det finns något behov av att köra komp på våra turneringar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 14th, '13, 23:51

Jag skiter fullständigt i komp, både LBK och "RT" mallarna suger och är fyllda med hål.

Sunt förnuft, och känsla för vad som är kul att spela OCH möta, men samtidigt bygga en lista för att ha chans att vinna tycker jag :)
Ancalagon
Centurion

Postby rodeorm » Jul 16th, '13, 07:32

Jag har inte förståt det med hårda och mys lista,jag skriv mina efter:1 någon story line jag tycker om:2 ta med saker som är kul(att måla eller se kul ut:läs landspeeder vegeance).Många gånger är det mina tactical missar och inte armen som är problemet,fast jag skulle vill har hjälp att skriva en lista som dom som kan bättre an mig hjälpa med men jag tror jag skulle försätta med mitt sätt att lägga ihop arme listor för det är vad jag tycker är kul.Som Pål säger om matchen var kul att spela vem som har vunnit är mindre viktig.
rodeorm
Principes

PreviousNext

Return to Warhammer