Myslistor till kommande turnering

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Myslistor till kommande turnering

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 07:53

Spelade mot demonlistan igår och jag tyckte det var kul, svettigt och panikartat!

Men. Jag tror att alla behöver bygga sina armeer för att kunna hantera detta(vilket man borde)samt ha plåtkoll på hur man hanterar 20 hundar, 8 screamers och 2 FMC'er för annars autovinner den 10 av 10 matcher.

Den har ont om scoring men tål hur mycket som helst. Man kommer behöva slå ut troopsen, vara beredd på att förlora 90% av sin armé och försöka snipa ett objektiv sista rundan.
Armen är stenhård, kompetativ och kommer med största sannolikhet köra över 9-10 motståndare.

Det beror inte på att den är ostig, bruten, eller nått annat. Det beror på att Fredrik är duktig på att använda den och att folk inte byggt armeer som kan hantera detta.

2 riptides, lite broadsides och en farseer bubblewrappat av sniperkroots tror jag exempelvis kan ha en hyfsad chans mot detta.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 16th, '13, 08:42

Jag kan skriva ihop en "anti-tactica" för demonarmén vid tillfälle som guide för hur man möter den. Det knepiga med den är att det är en ren assaultarmé vilket är ganska ovanligt i 40k, eftersom få tar hårda närstridsenheter och eftersom demonerna är så snabba får dom liksom spela på egna villkor. Terminators med thunderhammer och storm shield (eller terminators i allmänhet) exempelvis är en superb counter till demonerna.

Men, enligt Internet är ju assault dött i 40k så armén skall ju egentligen inte ha en chans... :roll:
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Jul 16th, '13, 08:46

Ogge wrote:Jag tror att alla behöver bygga sina armeer för att kunna hantera detta(vilket man borde)samt ha plåtkoll på hur man hanterar 20 hundar, 8 screamers och 2 FMC'er för annars autovinner den 10 av 10 matcher.

Denna är klart annorlunda från våra övriga arméer så visst bör man ha denna i åtanke när man gör sin lista. Liksom att man bör kunna hantera flygare, splinterspam och land raiders. Och som du säger så har den klara nackdelar och kommer att förlora mot en del saker, dina tau är ett exempel, tror den har svårt mot den DEldar-lista jag postade också. Sen är den jättebra mot vissa saker, men det handlar mer om spelaren än arméen. Hundarna skapar panik, men tar man det bara lugnt och har en plan klarar man dem också.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 08:52

Bygger jag jag en taulista med dubbla riptides och spammar kroot samt broadsides så ska det nog ordna sig mot demonerna även om det inte blir lätt.

Men det här är inte myspys det är stenhårt och kompetativt.

Och det är lite min poäng. Ska vi suboptimera eller optimera?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 16th, '13, 12:23

Skulle man inte kunna göra så att vi testar en turnering med riktiga knaslistor? Gå all out på att göra det fluffigt och knasigt och se hur det är?
Då kan man ju se om det är nått skoj alls eller om vi bara ska köra på som vi har gjort, men kanske lägga en extra tanke på att inte ta det allra fetaste och hårdaste man kan tänka sig
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jul 16th, '13, 12:37

Tilioch wrote:fluffigt och knasigt

ta bort fluffigt, för de har inget med varandra att göra...

Jag är helt för bonkers-listor, men de bör vara spelbara i alla fall...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 12:58

Jag gör alltid fluffiga listor och dom är stenhårda.

Här är min eldar:

Farseer: Mantle of the Laughing God; singing spear; Eldar jetbike. 160

10 Guardian Defenders: Heavy Weapon Platform (shuriken cannon). 250
• Wave Serpent: Holo-fields; twin-linked scatter laser; shuriken cannon.
7 Dire Avengers 236
3 Windrider Guardians: shuriken cannon. 61

3 War Walkers: 3× bright lance; 3× bright lance. 210
Fire Prism: Holo-fields. 140
Night Spinner: Holo-fields. 130

1 498 points

Men visst kan vi köra paralympicslistor. Men då måste alla göra det och jag tror det kan bli svårt eftersom alla inte alls har samma åsikt om vad det är. Min och Fredriks listor var ju inte paralympics men långt ifrån ostiga.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 16th, '13, 15:01

Jag vill egentligen bara spela 40k, det är egalt för mig om en turnering är hård eller mjuk jag har kul ändå oavsett om jag vinner eller inte. En tanke skulle ju kunna vara att vi skiljer på turneringar och kampanjer - skall vi köra turnering så filar vi till listorna lite mer än vi skulle gjort annars (inom gränsen för god smak, naturligtvis) och skall vi köra kampanjer sätter vi ett tema och bygger lite mjukare arméer efter det temat.

Vi har ju snackat en hel del om Crusade of Fire till exempel. Vore ju superkul att köra en sådan kampanj där vi typ skriver ihop en bakgrundsstory till armén och kanske kör med lite spejsiga (ha ha) missions, typ döda motståndargeneralen eller dylikt.

GW har ju gett ut ett par uppdragsböcker med teman (till iPad enbart ty ärr), någon bok handlar om death worlds, i någon annan spelar man på demonvärldar i Eye of Terror. Kan ju vara en rolig grund till en minikampanj eller temad endagarsturnering.

Egentligen behöver ju det ju inte vara så invecklat, den som arrar turneringen/kampanjen (oftast Ogge) säger till om det skall vara mjukt eller medelhårt, temat eller fritt, eller vad det nu är som gäller och så kör vi på det. All 40k är bra 40k och oavsett hårt eller mjukt har jag aldrig spelat en tråkig match nere på klubben.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 15:55

Ja precis! Jag bestämmer för jag arrar :D

Kommer köra en gång i månaden och det kommer vara BAO formatet(det där med warlord traits däremot har jag ingen åsikt om så det får ni komma fram till själva). Tidigare var jag inne på massa wacky format men jag tror det är bäst att få lite kontinuitet på allt så att alla får koll på grunderna först.

Sen kan vi ju bestämma.om det är paralympics, normalt eller stenhårt.

I vilket fall så kommer det inte längre vara deadline på listinlämning utan vi kommer lämna in listorna och märker vi att det blir för snett så justerar vi det.
Ogge
Primus Pilus

Postby rodeorm » Jul 17th, '13, 10:44

Jag hålla på att måla en planet empire set,har tänkt (och sagt )att efter summer köra en Crusade of fire campagain. Kanske när jag kommer hem från semester vi kan har en möte och gör en bakgrund.
rodeorm
Principes

Postby Ogge » Jul 18th, '13, 07:40

rodeorm wrote:Kanske när jag kommer hem från semester vi kan har en möte och gör en bakgrund.

Säg bara till. Jag är gärna med och planerar.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jul 18th, '13, 07:52

Ogge wrote:Jag gör alltid fluffiga listor och dom är stenhårda.

Här är min eldar:

Farseer: Mantle of the Laughing God; singing spear; Eldar jetbike. 160

7 Dire Avengers 236

3 War Walkers: 3× bright lance; 3× bright lance. 210
Fire Prism: Holo-fields. 140
Night Spinner: Holo-fields. 130

1 498 points

Men visst kan vi köra paralympicslistor. Men då måste alla göra det och jag tror det kan bli svårt eftersom alla inte alls har samma åsikt om vad det är. Min och Fredriks listor var ju inte paralympics men långt ifrån ostiga.

Hade du tänkt spela detta i augusti?
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 18th, '13, 07:56

Nej naturligtvis inte.

Om detta anses som en mysig lista så vill jag veta vad en hård lista är..
Ogge
Primus Pilus

Postby rodeorm » Jul 18th, '13, 18:49

Ok min fluff-mys listan
HQ: Librarian:level 2,Terminator armour, combi-weapon 136pts
Command squad:champion ,powerfist 140pts
razorback 55pts
Troops:10 Marines,missle launcher,plasma gun, veteran 180pts
rhino 35pts
10 Marines,missle launcher,flamer,veteran 170pts
rhino 35pts
5 Marines 70pts
5 Scouts,camo cloaks 70pts
Fast: Ravenwing squadron
6 bikes,2 melta guns, veteran, power weapon, meltabombs
attackbike,multi melta, landspeeder,assault cannon 346pts
ravenwing squadron:3 bikes plasma gun, veteran,melta bombs 110pts
ravenwing blackknights: melta bombs 131pts
Heavy
Land speeder vengeance,assault cannon 160pts
rodeorm
Principes

Postby rodeorm » Jul 18th, '13, 18:49

glömda
Det är 1498pts
rodeorm
Principes

Postby fredrik » Jul 18th, '13, 19:14

Jag tycker det där ser ut som en bra lista Andy. Du har lite av varje, bra anti-tank, tillräckligt med scoring, transporter för att få upp killarna på planen. Den enda anomalin verkar vara din general i terminator armour - med TA får han ju inte åka i rhinos eller razorbacks så jag gissar att han skall gå med 5-manna squaden (han kan inte joina commandsquaden i razorback). Det gör honom ganska statisk och sårbar vilket är synd eftersom han kommer vilja kasta divination-spells för att hjälpa sina bröder men kommer vara ganska långt bak om han måste gå till fots (och sannolikt hålla sig i cover för att inte bli bortskjuten). Jag skulle fundera på att antingen ge honom power armour så han kan hänga med de andra i transporter, eller köpa en land raider till honom och hans command squad.
fredrik
Skutans kapten

Postby rodeorm » Jul 19th, '13, 07:09

Det had inte jag tänkt på. jag får måla en i power armour
rodeorm
Principes

Postby Ogge » Jul 19th, '13, 08:01

Paralympics:

Darkstrider 100

3 Stealth Team: Stealth Shas'vre (homing beacon); positional relay. 115
3 XV8 Crisis Team: Crisis Shas'vre (plasma rifle; plasma rifle; gun drone; gun drone); Crisis Shas'ui (plasma rifle; plasma rifle); Crisis Shas'ui (fusion blaster; fusion blaster; target lock). 195
3 Stealth Team: Stealth Shas'vre (homing beacon); positional relay. 115

12 Kroot 152
• 1 Kroot Hound
• 3 Krootox Riders
12 Kroot: 11× sniper rounds. 88
• 1 Kroot Hound
6 Fire Warriors: EMP grenades. 171
• Devilfish: disruption pod; twin-linked smart missile system.

3 XV9 'hazard' Close Support Team: XV-9 (counterfire defence system; shield drone; shield drone). 264
8 Pathfinders: Recon Drone. 116
2 DX-6 'Remora' Drone Fighter 180

1 496 points
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 19th, '13, 08:03

Ingen heavy support, ingen commander, ingen riptide, minimalt med scoring, fullt av onödiga uppgraderingar.

Är detta risigt nog?
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 19th, '13, 09:18

En ny liten lista med Dark Angels som jag faktiskt kommer kunna få ihop, till skillnad från den med massa tacticals...

Company Master 135p
Atificer armour, Combi-plasma, Power sword

Deathwing terminator squad 525p
Assault cannon, Chainfist
Land Raider
Deathwing vehicle

Tactical squad 150p
Marines x5, Vet sergeant, Power sword
Razorback
Twin Heavy bolters

Tactical squad 185p
Marines x10, Plasma cannon, Plasmagun, Plasma pistol

Ravenwing Attack squadron 351p
Bikes x6, Plasmagun x2, Powerfist
Attackbike - Multimelta
Land Speeder - Assault cannon, Heavy bolter

Ravenwing Suppoer squadron 150p
Land Speeder x2, Typhoon missile launcher x2

1496p (populär summa att hamna på av någon anledning...)

En lite sådär White Dwarf armé med lite av allt, några små fordon, terminators i land raider (en riktigt gammal en! =) ) några tunga vapen lite här och var för att plocka andra tunga fordon och kan väl hantera nått monster också om det skulle krävas.
Skulle inte se dethär som hårt, men inte helt knasmjukt heller, skulle nog kunna bli en ganska kul spelomgång mot tex Ogges senaste Tau lista, även om den kanske skulle ha det lite halvkörig mot en land raider, men så kommer den bara med något laserskott per runda, så den är ju inte direkt farlig =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Warhammer