Vypers och falcons

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Vypers och falcons

Postby Ogge » Jul 12th, '13, 09:13

Jag har två prylar i eldar codexen som jag gärna vill använda men som jag är rädd bara kommer att bli stående om jag skaffar dom.

Vypern tycker jag fyller lite samma roll som walkers men på ett sämre sätt.
Båda kan utrustas för anti tank eller anti infanteri men walkers gör det ju bättre eftersom dom kan ta dubbla vapen. Vypers är lite mer mobila men walkers tål lite mer eftersom med 5+ invo.

Falcon känns lite schizo. Vad ska den göra liksom? Pulse laser är ju fint men för samma poäng får jag en prism. Kan ta 6 man oxå men vad ska man transportera?

Nån som ser nåt jag inte ser?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Vypers och falcons

Postby fredrik » Jul 12th, '13, 11:22

Vetetusan... Vypers kittade för en ren anti-inf roll med två shuriken cannons för 60 poäng känns väl helt ok, det är ju ändå 6 st bladestormskott per runda så ett ekonomiskt sätt att snabbt leverera bladestorm i volym i stort sett var som helst på planen. Kostar som en warwalker med samma konfiguration och har väl i princip samma stats som en walker, där walkers får scout är vypers snabbare. Vill du ha dina walkers med dubbla lansar kan väl vypers med dubbla cannons vara ett bra komplement om du vill ha lätta snabba skytteplattformar och spelar i ett klimat med massvis av power armour.

Det största problemet är väl att dom ligger i Fast och trängs med en massa annat som man kanske vill ha, som hawks, spiders och crimson hunter. Samma med falconen, den är väl helt ok i sig men tveksamt om den kan konkurrera med resten av enheterna i Heavy.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Jul 12th, '13, 17:44

Som fredrik sa, vypers kan ha en ren anti-inf-funktion. Som AT är de dock tveksamma. Skulle nog spela dem med två kanoner eller kanon + scatterlaser/starcannon. Kan nog vara trevliga, och jag vet hur jävliga venoms är men vet inte om de behövs ärligt talat. Kommer nog koka ner till spelstil i slutändan.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 12th, '13, 18:07

Men ingen kan hitta någon anledning till att ta en Falcon kontra fire prisms/wave serpents?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jul 12th, '13, 18:34

Ogge wrote:Men ingen kan hitta någon anledning till att ta en Falcon kontra fire prisms/wave serpents?

Nope, inte iom att wave serpents är så bra som de är. Falcons behövs inte längre för att leverera folk. Den är iofs bra mot AV12-13, men egentligen bara det. Och det är ju Fire prism/Night spinner också...

EDIT: Men nu pratar vi hederlig listhets alltså. I ett fluff-mys-läge tycker jag helt klart de har sin plats. De är tuffa, helt ok och fluffiga som fan. Så vad var din fråga, egentligen?
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 12th, '13, 18:46

Nä nu menar jag om dom är bra. Men det verkar ju som att det var som jag befarade.

Fluffmässigt och myspys funkar väl allt och det är väl kanske en anledning god nog.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tomas » Jul 12th, '13, 20:19

Jag tycker Falcon med Bright lance är bra som en renodlad antitank enhet. Den plockar ju hullpoints bättre än fire prism. 3 S8 skott per omgång är ju bättre en ett S7.
Dock är ju wave serpenten bättre på de flesta sätt.
Tomas
Primus Pilus

Return to Warhammer