Warlord Traits

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Warlord Traits

Postby Ancalagon » Jul 16th, '13, 06:33

Jag har funderat på det här och velat lägga det som förslag, för jag tycker att 80% av alla matcher spelar vilken Warlord Trait man slår fram till sitt HQ ingen som helst roll, och man har väldigt sällan nytta av den.

Många andra ställen/turneringar/spelgrupper jag har snackat med brukar alltid slå först sen välja från de olika tabellerna vilken de tycker passar. På så sätt är det större chans att få nåt vettigt/fluffigt/passande.

Det skulle i så fall innebära att de som får välja mellan sin egen codex eller regelbokens får fler möjligheter till val än de som måste slå på sin egen codex (om det finns någon sådan armé?) men de skulle i så fall kanske få slå 2 tärningar och välja.

What say you? Skulle detta vara nåt som man skulle kunna börja köra med?
Ancalagon
Centurion

Re: Warlord Traits

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 07:27

Bay area open, vilkas missions vi använder kör så.

Det är inget mig emot. Men jag är ostig och spelar tau vilkas traits alltid blir bra så nån annan får nog ha en åsikt.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jul 16th, '13, 07:30

Tycker egentligen inte om detta men bryr mig nog inte så mycket.

Dock så anser jag, och så tror jag att många gör, att det är enbart om man väljer rulebook traits som man får lyxen av flera tabeller. Så antingen slår man ur sin codex och får bara den, eller så slår man ur regelboken och får tre att välja på.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 07:55

Kreufeldt wrote:. Så antingen slår man ur sin codex och får bara den, eller så slår man ur regelboken och får tre att välja på.

Det är precis så BAO kör.

Men det påverkar inte tau så jag har egentligen ingen åsikt om det
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby rodeorm » Jul 16th, '13, 08:24

Vad händer då med dom characater som har fast wardlord traits eller dom(som kosta över 200pts)som får välja sin traits(från sin egen codex)Då är inte dom värd att använda....Jag tycker inte om det.
rodeorm
Principes

Postby Ogge » Jul 16th, '13, 08:30

Grejen är väl att warlord traitsen är ganska oanvändbara för alla. Även dom dom från codexarna. Det är väl egentligen bara tauarna som har en vettig lista iom att man får rerolla om man får nåt man inte kan använda.

Som sagt. Mig spelar det ingen roll.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 16th, '13, 08:45

Ogge wrote:
Kreufeldt wrote:. Så antingen slår man ur sin codex och får bara den, eller så slår man ur regelboken och får tre att välja på.

Det är precis så BAO kör.

Detta låter absolut bäst tycker jag.

Angående Special Characters som har speciella Warlord Traits är det ju någonting fast som just de alltid har, precis som en specialregel eller wargear och påverkar aldrig någon som måste slå fram sin. Man vet vad man får när man köper karaktären helt enkelt.

Warlord traits kommer aldrig någonsin vara spelförstörande åt endera hållet, men det är trist att nästan alltid få skit som är helt oanvändbart och alltså inte tillför någonting.
Ancalagon
Centurion

Postby rodeorm » Jul 16th, '13, 10:28

Men jag tycker inte dom är så dålig,med dom nya codexen bli dom bra bättre.Änligen se jag ingen problem.
rodeorm
Principes

Postby Kreufeldt » Jul 16th, '13, 11:53

rodeorm wrote:Men jag tycker inte dom är så dålig,med dom nya codexen bli dom bra bättre.Änligen se jag ingen problem.

Och det är därför som om man väljer att använda codexens traits måste man ta det man slår fram. Det är bara om man använder regelbokens som man slår först och väljer tabell sen (och då bara de tre i regelboken, inte ur något codex).

Men jag är ändå inte helt såld på idén, om inte annat av ren princip. Det finns psychic powers som är meningslösa också, ska man slå innan man väljer skola för dem också?
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 16th, '13, 12:12

Kreufeldt wrote:Det finns psychic powers som är meningslösa också, ska man slå innan man väljer skola för dem också?

Inte när du har möjlighet att byta bort mot en auto-spell som du vet att du kan få. Dessutom köper man en Psyker för att få Psychic Powers. Ingen köper ett extra HQ för att få fatt på en extra Warlord Trait ;)

Traits är bara en bonus, som aldrig är game-changing men i 90% av fallen är totalt värdelöst. Även om du får slå ett slag och välja mellan 3 tabeller är chansen inte direkt värst bra att du får nåt vettigt ändå :)
Ancalagon
Centurion

Return to Warhammer