Listor till Pew Pew Con

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Listor till Pew Pew Con

Postby fredrik » Jul 20th, '13, 23:31

Jag tänkte ta den här demonsmutsen till Skövde i höst. Den kompar noll, vad tycks:

HQ
1 x Fateweaver

Troops
12 x horrors
12 x horrors
12 x horrors

Fast
9 x Screamers
9 x Screamers
20 x Flesh hounds

Heavy
1 x daemon prince, 1 x greater reward, 1 x exalted reward, flight, armour, ML 3

Demonprinsen rullar på biomancy och försöker ta en skyttepower från Change (flickering/beam) eller Telepathy (scream). Exalted reward blir antingen portalen eller grimoire beroende på uppdrag, grimoiren går på Fateweaver eller hundar beroende på läget. Fateweaver finns till för att kontrollera warpstormen och för omrull och lite magi-skytte från läktarplats. Horrors skjuter 3d6 S5 skott per runda eftersom dom är 11+. Dom reservar med all sannolikhet.

Så hjälp mig, hur besegrar man detta i en LBK-kompad turnering?

Någon som har lust att hjälpa mig testspela detta i laboratoriet de närmaste veckorna? Skulle specifikt vilja testköra den mot Tyranids (tuff närstrid, bra flygare, hord och psychic defence), Tau/Eldar (pew-pew, hårda monster), Grey Knights (preferred enemy skytte, nemesis force weapons, dreadknighs), samt DE Venomspam (MSU mobilitet, pew-pew) - har jag missat någon sannolik tuff matchup?
fredrik
Skutans kapten

Re: Listor till Pew Pew Con

Postby Tilioch » Jul 21st, '13, 06:47

De där listan är nog lite lagom smutsig för att kunna göra bra ifrån sig.

Såhär på rak arm kommer jag nog bara på en riktigt illa lista på komp 0 som skulle kunna vara jobbig, Kroot spam till förbannelse med en Etherial eller två. Är det någon som ställer upp 100-talet krooter och fyller ut med någon riptide och bredsidor så kan du nog ligga rätt pyrt till.

Annars det som kanske kan vara nått som du inte listade i din träningslista är faktiskt en Dakka-bannér ravenwing lista, man kan komma undan med en rätt illa sån på komp 0, den kan inte vara riktigt lika illa som den var i 1.5 betan, men man kan göra den rätt smutsig, och drar man upp den till komp 1 så kan den vara riktigt illa.

Annars så kan det vara bra att testa mot en liknande demonlista som din, kan tänka mig att det kan komma någon sån också.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 21st, '13, 19:53

Det kan du nog ha rätt i, har inte kollat alls på ravenwinglistorna men som du säger kommer man nog undan med en hel del smuts i senaste mallen. Har du modellerna för en hård RW-lista?
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Jul 21st, '13, 20:15

Jo, det har jag nog, de är ju tyvärr inte målade men jag kan sätta ihop dem iaf.
Det som jag kommer vara kort är tanken på att kanske ha en Darkshroud, de är väldans trevliga om man ska ha in Black Knights

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 21st, '13, 20:33

Så, nu har jag anmält mig till turneringen jag också, kommer spela lite epic före och efter 40k turneringen istället, så kan vi vara ett litet gäng som kommer från fjullträsk och visar dem hur man förlorar i 40k ;)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 21st, '13, 20:50

Tanke på lista som kanske skulle kunna funka, har jag räknat rätt på den där jäkla LBK mallen så borde den kompa 0

Sammael 200

Librarian 90
Lv1, bike, Infravisor

Ravenwing Command x3 185
Banner of Devastation, RW GL

Attack Squadron x4 112
Melta bombs

Attack Squadron x6 321
Plasmagun x2, Melta bombs
Attack bike HB
Land Speeder HB, AC

Attack Squadron x6 351
Plasmagun x2, Vet, Power fist
Attack bike HB
Land Speeder HB, AC

Nephilim jetfighter 180
Avenger megabolter

Support squadron x2 160
AC, HB

Suppor squadron x2 150
HB, Typhoon

1749p

Kan det vara nått som kan göra livet surt för del flesta tro?
Flygaren kan ju tyckas vara ett jäkla slöseri med poäng, men jag vill också ha nått som kan plocka ner de få flygfän man stöter på, S6 funkar mot det mesta i flygväg, iaf hyffsat eftersom de trots allt verkar vara mest 10, det kommer ju iofs suga mot vendettor, stormrövar och drakar, men de kompar iaf en massa så det kommer nog inte vara så många med.

Annars är det dakka som fasen som gäller från bikes och land speeders, ganska simpelt egentligen

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jul 21st, '13, 20:59

Öka command squaden till 5 man så att flaggan överlever bättre.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 21st, '13, 21:02

Funderade på det, men jag vet inte riktigt vart jag ska hämta poängen...
Vill gärna ha kvar libben för omslag till mina speeders, och vill inte plocka bort attackbikes som kan vara grymt bra för att plocka objektiv... så jag vet inte riktigt, vill gärna ha flyget också även om det är rätt kasst till mycket...

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jul 21st, '13, 21:04

Tilioch wrote:Funderade på det, men jag vet inte riktigt vart jag ska hämta poängen...
Vill gärna ha kvar libben för omslag till mina speeders, och vill inte plocka bort attackbikes som kan vara grymt bra för att plocka objektiv... så jag vet inte riktigt, vill gärna ha flyget också även om det är rätt kasst till mycket...

Typ var som helst är väl svaret... Flaggan är ju prio ett för de flesta, och har den bara tre wounds plus eventuella karaktärer (oj, två flugor i en smäll) så dör den på tok för lätt.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 21st, '13, 21:14

Skulle ju iofs kunna plocka bort en av mina trupp speeders, det är 80p vilket ger ytterligare två knights och tar bort nått som iaf inte kan bli scoring och som är lite lätt att plocka som first blood/kill point

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 21st, '13, 21:22

Nåt sånt här har jag tänkt köra:

Imperial Guard 1750 pts

HQ:
Company Command Squad: Lascannon, Vox, Astropath 105 pts

Lord Commissar: Plasma Pistol, Power Fist 95 pts

Elites:
Tunneller Broam (Marbo) 65 pts

Troops:
Infantry Platoon 410 pts
Platoon Command Squad: Autocannon, Flamer, Vox (50)
Infantry Squad: Flamer, Autocannon (65)
Infantry Squad: Autocannon (60)
Infantry Squad: Plasmagun (65)
Infantry Squad: Plasmagun (65)
Heavy Weapon Squad: 3 Lascannons (105)

10 Veterans: 3 Meltaguns 100 pts
10 Veterans: 3 Meltaguns 100 pts
10 Veterans: 3 Plasmaguns 115 pts

Fast Attack:
3 Scout Sentinels: Multi-Laser 105 pts
3 Scout Sentinels: Multi-Laser 105 pts

Heavy Support:
Manticore Rocket Launcher 160 pts
Colossus Siege Mortar 140 pts
2 Griffons 150 pts

Fortification:
Aegis Defence Line: Quad-Gun 100 pts

Army Total: 1750 pts Komp: 0

Gillar egentligen inte Aegis, men fick bli en, dels för cover till artilleriet och dels sköts Quad-Gun av Lord Commissar (BS5) i den första och eventuellt andra rundan innan det är dags att ta sig fram.

Manticore säger sig självt. Colossus är S6 AP3 Ignore Cover. Griffon är S6 Ap4, 2 stora blasts med re-roll av scatter. Inte så bra AP men bra att dra in många hits mer eller mindre som man vill.

2 enheter Scout sentinels som outflankar med 9st S6 skott per enhet. Astropath gör att de kommer in på 2+ med re-roll för Outflanksida. De båda tillsammans med Marbo är 3 jobbiga störenheter som kan vara game-changers.

Till detta stabil scoring (9 enheter) och möjligheten att blobba ihop en 40manna enhet i KP missions även om jag nog inte kommer göra det, utan köra 20+10+10.

Komp 0.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jul 22nd, '13, 19:26

fredrik wrote:HQ
1 x Fateweaver

Troops
12 x horrors
12 x horrors
12 x horrors

Fast
9 x Screamers
9 x Screamers
20 x Flesh hounds

Heavy
1 x daemon prince, 1 x greater reward, 1 x exalted reward, flight, armour, ML 3

Testspelade en 1500-poängsvariant av denna idag mot GK. Några funderingar:

1.) Jag undrar om Fateweaver är värd att ha med. De tre dåliga resultaten på warpstormen är ju jobbiga men jag undrar om det inte är värre att investera 300 i ett HQ som dessutom behöver en dedikerad bodyguard med grimoire och biomancybuffar för att hållas vid liv. Jag tror han är lysande i en flying circus där det finns fyra andra beatsticks som drar eld från honom, men som en av två FMC:er har jag känslan att han kommer dyka fort och för de poängen kan jag få en riktigt tungt kittad ML3 Lord of Change som äter det mesta.

2.) Jag skall ta tillbaka Khorne heralden i listan. Kittad med axe of blood och hatred ger han väldigt mycket till hundenheten.

3.) Horrors är fördjävla bra, men jag tror det räcker med tior, den extra d6:an flickering-skott de får medan de är 11+ är ju skoj men poängen kan spenderas bättre.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 22nd, '13, 19:57

Ny version:

HQ
1 x Lord of Change, 2 x greater reward, ML3
1 x Herald of Khorne, locus of wrath, 1 x lesser reward, juggernaut

Troops
10 x horrors
10 x horrors
10 x horrors

Fast
9 x screamers
6 x screamers
20 x flesh hounds

Heavy
1 x daemon prince of tzeentch, armour, flight, 1 x greater reward, 1 x exalted reward, ML 3
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 22nd, '13, 22:15

Så här skulle det se ut med Fateweaver:

HQ
1 x Fateweaver
1 x Herald of Tzeentch, 1 x exalted reward, disc of Tzeentch, locus of conjuration, ML 3
1 x Herald of Khorne, 1 x lesser reward, juggernaut, locus of wrath

Troops
10 x horrrors
10 x horrrors
10 x horrrors

Fast
9 x screamers
18 x Flesh hounds

Heavy
1 x daemon prince of tzeentch, 1 x exalted reward, ML 3, flight, armour

En exalted reward går till grimoire of true names (+2 invo) och en till portalglyph. Grimoire skall kastas på Fateweaver så han får 2+ rerollable invo, men kan egentligen kastas på vilken enhet som helst för att göra den i praktiken oförstörbar i kombination med Forewarning. Fateweavers reroll för grimoiren hyffsat pålitlig.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Jul 23rd, '13, 07:42

Tycker båda listorna ser bra ut, på den senare skulle jag eventuellt skippa exalted gåvan på din prins, ha kvar den på din herald och istället ge din prins en extra greater för att göra honom ytterligare lite hårdare att plocka ner. Klart du har ju lite klent med trupp, men i de uppdrag som har mycket objektiv kan du ju plocka fram din portal istället. Skulle också tro att när väl dina horrors dör, så är slaget iaf förlorat för din del. Kan inte riktigt tänka mig att det kommer vara så mycket annat kvar på spelbordet när man väl kommer fram till dem.
Det jag inte riktigt ser poängen med i den här uppsättningen är din locus på tzeentch heralden, antar att han kommer bo med en enhet screamers, och då kommer han ju bara buffa sitt eget skytte, känns lite bortkastat för 2-4T6 skott. Till fots med en horror enhet kan jag mer se poängen

Din tidigare lista är väl ytterligare lite "in your face" och du har ju en grötdemon som kan göra fruktansvärt ont, och mot saker som tau som skjuter skiten ur en även på overwatch så kan ju den lilla screamer enheten vara en perfekt första våg att få in och dö mot allt skytte så att dina hundar och större screamer enhet kan komma in oantastade.
Har inte så mycket att tillägga här tror jag, tycker listan ser ut som om den skulle vara klart användbar och kan nog behöva några spelomgångar för att hitta eventuella hål.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 23rd, '13, 08:08

Jag funderar på att åka.

Komp 0:

Ethereal 50
Ethereal 50

XV104 Riptide: early warning override; velocity tracker. 205
XV104 Riptide: early warning override; ion accelerator. 190

16 Kroot: 16× sniper rounds. 117
• 1 Kroot Hound
• 1 Kroot Hound
• 1 Kroot Hound
• 1 Kroot Hound
• 1 Kroot Hound
• 1 Kroot Hound

5 Pathfinders 55

Sky Ray Missile Defence Gunship 115
Sky Ray Missile Defence Gunship 115
3 XV88 Broadside Team: Broadside Shas'ui (missile drone; missile drone; twin-linked high-yield missile pod); Broadside Shas'ui (missile drone; missile drone); Broadside Shas'ui (missile drone; missile drone). 267

1 749 points
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 23rd, '13, 08:30

Ogge din andra riptide kompar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Jul 23rd, '13, 08:32

Klart du ska med!

Listan ser rätt elak ut faktiskt, du gör ju helt rätt i att plocka med så in i helsike med kroots iaf

Tyvärr kompar den 1 enligt nuvarande LBK mallen, man får nämligen 1 för varje Riptide efter den första... Men jag tror nog du kan mosa folk tillräckligt för att det inte ska spela nån roll om du har 1 eller 0 =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Jul 23rd, '13, 08:34

Jaha.

Då har jag nån gammal kompmall.

Äh fuck it. Komp är krångligt, 1750 lite mycket poäng och det är långt till Skövde.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 23rd, '13, 08:37

Äh, så jobbigt är det ju inte, det är absolut inte något fel på listan du har, du får bara leva med komp 1, vilket jag tror är skitbra i ditt fall, den andra riptiden är ju helt vansinnigt svår att bli av med.

Sen även om det är långt så behöver du bara bekymra dig om att sitta i en bil i 4 timmar och packa ihop din armé =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer