Listor till Pew Pew Con

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Listor till Pew Pew Con

Postby fredrik » Jul 25th, '13, 13:41

Jag och Pelle körde två matcher med demonerna mot nids på 1200 poäng igår med en vinst och en förlust som resultat. Matchen jag vann spelade jag defensivt och lät nidsen anfalla vilket gjorde att jag kunde fokusera på synapsmonstren och ta ut dom innan termagantsvärmen var över mig. Scenariot var scouring primary och killpoints secondary, vilka båda är bra missions för mig trots att jag har så få troops (och portalen födde bara en ny enhet).

Matchen jag förlorade förlorade jag av två anledningar: Först och främst var jag för aggressiv med min Lord of Change vilket gjorde att han groundades och swampades av termaganter och genestealers. Jag har inte råd att tappa en av mina hitters tidigt till slarvigt spel. Den andra anledningen var att mina hundar enfeeblades och käkade skytte från en stor del av nidarmén, följt av en assault av hive tyranten i samma runda som warpstormen pungslagit mig med -1 invosaves för hela armén. Jag hade flyttat fram hundarna för att chargea hive tyranten rundan innan (han groundades av skyttet) men slarvade med mätningen och insåg att hundarna var för långt bort när vi väl kom till assaultfasen, och i stället för att runna dom bakåt låt jag dom stå i ett läge där de både kunde bli chargeade av tyranten och bli beskjutna av termaganter. Slarvigt spelat av mig och Pelle utnyttjade det bra i efterföljande runda för att ta ut min andra hitter.

Lärdomar:

- Listan funkade bra, men jag är orolig för hur den skalar upp till 1750. Jag körde med LOC, 15 hundar, 7 screamers, tzherald på disc, khorneherald på jugger, portal och två horrorenheter på 1200, på 1750 har jag bara en hitter til och jag undrar om det räcker.

- Jag måste öva mer mot assaultarméer, vilket ju också var lärdomen från Lincon. Det är lite kontraintuitivt att spela defensivt med demonerna, men min snabbhet gör att jag kan koncentrera mina hitters mot isolerade mål i motståndararmén och det är så jag skall vinna mot andra närstridsarméer. Jag får inte spela bort mig som jag gjorde i andra matchen och förlora enheter på slarvig positionering.

- Testspelade med herald på disc och han funkade väldigt bra i båda matcherna. Med locus of conjuration kunde jag boosta horrorenheter till S6 på skyttet och själv kunde han ju dakka en jäkla massa flickering fire med ML 3. Discen gjorde honom väldigt manövrerbar och han hoppade mellan screamers och horrors med enkelhet och kunde också enkelt positionera sig utanför shadow in the warp radie för att öka möjligheterna till att få igenom sina powers.

- Warpstormen är en enorm tillgång 9 fall av 10 men när man slår dåligt kan det verkligen vara matchavgörande. Dags att testspela lite med Fateweaver för att räta upp det där.

- Khorneheralden med axe of khorne stoppade jag in i listan efter Lincon för att öka möjligheterna för hundarna att hantera andra tuffa assaultenheter, och det har visat sig funka väldigt bra, både nu mot nidsen och härom dagen mot Grey Knights. Igår instagibbade han en Trygon Prime och var på vippen att smeta Pelles hive tyrant i challenge i andra matchen.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Jul 25th, '13, 16:19

Du får prova den mot min poison/wych-bonanza och se om den kan stå emot.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 25th, '13, 17:19

Kreufeldt wrote:Du får prova den mot min poison/wych-bonanza och se om den kan stå emot.

Absolut! Är det din gamla lista med venoms och wycher, eller nåt nytt du kokat ihop?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Jul 25th, '13, 17:48

fredrik wrote:
Kreufeldt wrote:Du får prova den mot min poison/wych-bonanza och se om den kan stå emot.

Absolut! Är det din gamla lista med venoms och wycher, eller nåt nytt du kokat ihop?

Det är en återgång mot den gamla, utan att vara hela vägen dit. Vill du prova på 1750?
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 25th, '13, 19:08

Gärna!
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jul 25th, '13, 23:48

Kreufeldt wrote:
fredrik wrote:

Det är en återgång mot den gamla, utan att vara hela vägen dit. Vill du prova på 1750?

Har du förresten fått dina beastpacks klara? Vore kul att testa mot en hård beaststar vid tillfälle (och dom kompar ju inte heller av någon outgrundlig anledning).
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 26th, '13, 07:12

Jag funderar på att skippa Vendettan och köra en Komp 0 lista Mechad med blobbmöjlighet. Såhär:

Mech IG 1500 pts

HQ:
Company Command Squad: 4 Plasmagun, Chimera 165 pts
Lord Commissar: Plasma Pistol, Power Fist 95 pts

Elites:
Marbo 65 pts

Troops:
Infantry Platoon 340 pts
Platoon Command Squad: Lascannon (50)
Infantry Squad: Flamer, Lascannon (75)
Infantry Squad: Lascannon (70)

Veterans: 3 Meltaguns, Chimera 155 pts
Veterans: 3 Plasmaguns, Chimera 170 pts

Fast Attack:
10 Rough Riders: Mogul Kamir 145 pts

Heavy Support:
Manticore Rocket Launcher 160 pts
Colossus Siege Mortar 140 pts

Army Total: 1750 pts Komp: 0
Ancalagon
Centurion

Postby Kreufeldt » Jul 26th, '13, 07:22

fredrik wrote:Har du förresten fått dina beastpacks klara? Vore kul att testa mot en hård beaststar vid tillfälle (och dom kompar ju inte heller av någon outgrundlig anledning).

Nope, inte än. Dröjer nog ett tag till, ska fixa klart lite annat först.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 26th, '13, 16:48

Ancalagon wrote:Jag funderar på att skippa Vendettan och köra en Komp 0 lista Mechad med blobbmöjlighet. Såhär:

Mech IG 1500 pts

HQ:
Company Command Squad: 4 Plasmagun, Chimera 165 pts
Lord Commissar: Plasma Pistol, Power Fist 95 pts

Elites:
Marbo 65 pts

Troops:
Infantry Platoon 340 pts
Platoon Command Squad: Lascannon (50)

Veterans: 3 Plasmaguns, Chimera 170 pts

Fast Attack:
10 Rough Riders: Mogul Kamir 145 pts

Heavy Support:
Colossus Siege Mortar 140 pts

Army Total: 1750 pts Komp: 0

Det där tror jag är en mycket hårdare lista givet kompen. Enda frågetecknet är väl rough ridersen, men jag antar att du vill ha kvar dom av tematiska skäl?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 26th, '13, 16:58

Delvis gillar jag looken, men de har potential att vara grymt bra. Om alla överlever tills dess slår de 40 S6 AP3 hits på chargen och är fearless. Ganska bra för hur lite de kostar, och hur oviktiga de egentligen är för armén i övrigt.

Eftersom jag inte kan ta in ett enda fordon till utan att åka på komp så finns det egentligen ingenting vettigt att lägga in. Det enda skulle kunna vara t.ex Stormtroopers, men de är så jävla snordyra och de får inte ha plasmor ändå (pga komp).
Ancalagon
Centurion

Postby Tilioch » Jul 26th, '13, 18:07

Plasma kompar väl inte längre?

Annars så tror jag precis som fredrik att det där är en riktigt bra lista iaf på pappret, det skulle väl vara att hänga på en heavy stubber på dina chimeror, ger rätt mycket extra tärningar att kasta på motståndaren, men det är klart, då ska man hitta massa poäng någonstans.

Hästarna tror jag är helt rätt, de är verkligen livsfarliga när de kommer fram, och jag tror det är ganska många som inte förstår sig på dem eftersom de är rätt ovanliga.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 26th, '13, 18:51

Nej, plasmaminuset var visst borttaget. Däremot tror jag hästarna har mer potential än ännu en veteranenhet med plasma.

Stubbers är tyvärr helt värdelösa. Bara du åker 6" får du redan bara skjuta snap shots med andra vapnet, dvs heavy boltern. 10 poäng för 3 snap shots till med S4 är ingen höjdare.

Tror jag behåller hästarna. Har inte kollat om mission packs kommit, men om The Scouring är med är de ju scoring i ett uppdrag också.
Ancalagon
Centurion

Postby Tilioch » Jul 26th, '13, 19:39

Ja just det ja, du vill gärna tuta runt med dina tanks en massa... Då är det verkligen bortkastat med stubbers.

Oavsett vad man kan tycka om hästar så är figgarna sjukt häftiga så de måste ju bara vara med (och om man nu har en enhet som kostar ~1200 att köpa in så ska man väl använda den också ;))
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Previous

Return to Warhammer