max1-min1

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

max1-min1

Postby Pål » Jul 31st, '13, 08:36

Eftersom jag tycker mig skönja ångest över subjektivitet och myslistor så fick jag en spontan och totalt oanalyserad idé. Vad tror ni upp ett sånt här upplägg på en 40k-turnering...

Jag kallar konceptet max1-min1 och det går ut på:

En lista får innehålla max 1 enhet av samma typ (inkusive transporter)
En lista måste innehålla minst 1 enhet i varje kategori (dvst minst en enhet elite etc).

En Eldar-lista skulle kunna se ut så här (ej poängsatt):

HQ
Farseer

Elites
Howlling Banshees

Troops
Guardians
Dire Avengers, Wave Serpent
Rangers
Jetbikes

Fast
Crimson Hunter

HW
Fire Prism
Falcon
Wraithlord

Ja det är ett nytt meta då, men poängen är att få varierande listor. Jag tror också att man kan undvika värsta osten om man inte får spamma enheter av samma typ.

Är detta månne ett sätt att enkelt skapa mys-listor mer uppstyrt?

Hursomhelst så tänker jag bygga alla mina listor så framöver. För att det är skoj.
Pål
Centurion

Re: max1-min1

Postby Ancalagon » Jul 31st, '13, 09:08

Tyvärr så funkar väldigt sällan såna restriktioner, och tenderar istället till att få folk att tänka "jag får bara ta ett val här, lets make it count" (10 nob bikers istället för 5, 20 flesh hounds istället för 10, 10 fullt kittade paladins etc).

För att det ska fungera måste alla codexar vara något sånar balanserade, vilket de inte är. Black Templars har t.ex bara 1 Troop choice, men man måste ha två för att få spela, hur gör man då? Släpper troop valen så att de inte är Max 1? Då kan man helt plötsligt köra 5 enheter Grey Hunters med SW som är en av deras starkare builds.

Dessutom är det snudd på omöjligt att vinna med vissa arméer som mer eller mindre kräver vissa val för att ha en chans (Black Templars med restriktioner vs Tau eller Eldar t.ex De har redan uppförsbacke som gör det snudd på omöjligt redan utan restriktioner).

Tyvärr är inte spam något problem i vårt meta, och de allra flesta rena spamlistor har blivit betydligt sämre (Purifiers, alla marine-spam) pga grymt bra AP2/mängdskytte från t.ex Tau och Eldar.

Det är en beundransvärd idé, men tyvärr gör den oftast raka motsatsen och skapar "envals extremlistor" istället, som jag nämnde tidigare.

Då är det bättre egentligen att "sub-kompa" listor i en turnering vi kör. man postar listan, och då får man en möjlighet om man tycker att nåt verkar för extremt.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Jul 31st, '13, 09:40

Jag förstår hur du du tänker men som tomas säger så funkar det inte riktigt. sen är ingen arme nere på klubben direkt spammig utan det handlar ju om max 2 likadana saker, troops exkluderat då det för många arméer bara finns 1-2 val.

Problemet är att vissa av oss spelar mer, läser mer, analyserar mer osv än andra och helt enkelt inte bara blivit bättre på spelet utan naturligtvis blivit bättre på att göra armélistor som sedan testas och finslipas tills dom funkar i dom flesta situationer och man lärt sig arméns styrkor och svagheter utan och innan.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Pål » Jul 31st, '13, 16:01

Ja, ja, skit it då :lol:

Trasigt spel ;)
Pål
Centurion

Return to Warhammer