Page 1 of 1

Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 15:50
by Ogge
För att få bukt ost/paralympics/fluff/mys/whatever så har vi tagit beslutet att köra komp.

Varsågoda:

http://svenska40k.se/forum/download/file.php?id=3759

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 17:16
by fredrik
En snabb introduktion till kompsystemet för den nyfikne:

Syftet med komp är att balansera olika arméer och listor mot varandra (så gott det går). LBK-mallen funkar som så att beroende på vilken codex man bygger listan från så ger vissa val eller kombinationer "straffpoäng" (komp). Kompen används på två sätt - för att sätta en gräns för hur hårda listor man kan bygga (normalt är den gränsen satt till 3, dvs en armélista får inte ha mer än 3 i komp), och för att ge en svag lista (en lista med låg komp) ett visst handikapp mot en stark lista (en lista med fler komppoäng) - det sistnämnda kallas ibland för "aktiv komp".

Aktiv komp funkar som så här: i varje match spelar man ju normalt om ett antal poäng, 10 i fallet med BAO-scenarierna vi normalt kör. Efter att man räknat ut hur många poäng varje spelare får så ger man ett poängavdrag till listan med högre komp och en bonus till listan med lägre komp. Avdrag respektive bonus är normalt lika med skillnaden i komp.

Ett exempel: spelare A är en smutsig win-at-all-costs Tauspelare och bygger en lista innehållande tre riptides och två enheter broadsides, vilket ger honom en välförtjänt komp på 3 enligt LBK-mallen. Spelare B är en sympatisk, generös och mysig demonspelare som oförtjänt fått komp 1 för han har tre flygande monster. Differensen mellan dessa är 2, vilket innebär att den smutsige tauspelaren får -2 poäng och den sympatiske demonspelaren får +2. De spelar BAO-uppdrag #1 (crusade och emperors will) med crusade som primary. Tauspelaren vinner primary (4 poäng) och får first blood (1 poäng) medan demonspelaren vinner secondary (3 poäng) och tar Slay the Warlord (1 poäng) och Linebreaker (1 poäng). Utan komp hade matchen resulterat i remi eftersom båda spelarna fått 5 poäng var, men tack vare kompen straffas den högkompande tauspelaren med -2 poäng och får alltså 3 poäng totalt medan den lågkompande demonspelaren får en bonus på +2 poäng för 7 poäng totalt och därmed en rejäl seger.

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 17:53
by Nils
fredrik wrote:En snabb introduktion till kompsystemet för den nyfikne:

Syftet med komp är att balansera olika arméer och listor mot varandra (så gott det går). LBK-mallen funkar som så att beroende på vilken codex man bygger listan från så ger vissa val eller kombinationer "straffpoäng" (komp). Kompen används på två sätt - för att sätta en gräns för hur hårda listor man kan bygga (normalt är den gränsen satt till 3, dvs en armélista får inte ha mer än 3 i komp), och för att ge en svag lista (en lista med låg komp) ett visst handikapp mot en stark lista (en lista med fler komppoäng) - det sistnämnda kallas ibland för "aktiv komp".

Aktiv komp funkar som så här: i varje match spelar man ju normalt om ett antal poäng, 10 i fallet med BAO-scenarierna vi normalt kör. Efter att man räknat ut hur många poäng varje spelare får så ger man ett poängavdrag till listan med högre komp och en bonus till listan med lägre komp. Avdrag respektive bonus är normalt lika med skillnaden i komp.

Ett exempel: spelare A är en smutsig win-at-all-costs Tauspelare och bygger en lista innehållande tre riptides och två enheter broadsides, vilket ger honom en välförtjänt komp på 3 enligt LBK-mallen. Spelare B är en sympatisk, generös och mysig demonspelare som oförtjänt fått komp 1 för han har tre flygande monster. Differensen mellan dessa är 2, vilket innebär att den smutsige tauspelaren får -2 poäng och den sympatiske demonspelaren får +2. De spelar BAO-uppdrag #1 (crusade och emperors will) med crusade som primary. Tauspelaren vinner primary (4 poäng) och får first blood (1 poäng) medan demonspelaren vinner secondary (3 poäng) och tar Slay the Warlord (1 poäng) och Linebreaker (1 poäng). Utan komp hade matchen resulterat i remi eftersom båda spelarna fått 5 poäng var, men tack vare kompen straffas den högkompande tauspelaren med -2 poäng och får alltså 3 poäng totalt medan den lågkompande demonspelaren får en bonus på +2 poäng för 7 poäng totalt och därmed en rejäl seger.


Om du någon gång funderar på att byta bransch så borde jobbet som chefspropaganda minister i Nordkorea passa som hand i handske!

För övrigt instämmer jag helt i ovanstående, Tauspelare har ett förtjänt dåligt rykte! ;)

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 18:10
by fredrik
Ha ha, tack Nisse! :lol:

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 18:30
by Ogge
Jag har hört att i nästa uppdatering så kommer tau räknas som en "broken army" och kompa 2 i grund.

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 18:54
by Kreufeldt
Så det är alltså aktiv komp enligt LBK-mallen i matcher som kan ge tio poäng? Kan ju vara ett bra tips till alla som inte riktigt vet vad de ska sikta på och hur det kommer viktas att satsa på komp 0. Har ni en riktigt bra idé på komp 1 kan det vara ok, men ska ni ha komp två får ni nog finna att ni har rejäl uppförsbacke.

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 18:56
by Kreufeldt
För övrigt måste jag tillägga att den senaste tidens diskussioner om format på turneringar har fått mig att konstant gå och skratta så fort jag tänkt på den...

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 19:03
by Pål
Kreufeldt wrote:För övrigt måste jag tillägga att den senaste tidens diskussioner om format på turneringar har fått mig att konstant gå och skratta så fort jag tänkt på den...

Lite som indianer med fyrkantiga eller runda baser :lol:

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 19:07
by Pål
För övrigt gillar jag nog idén med komp.

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 1st, '13, 19:07
by Ogge
Nä det är fan mer humor än felbasade vadmalsindianer.

Men nu kör vi komp så får alla vara nöjda.

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 3rd, '13, 22:06
by Ancalagon
Jag och Oskar snackade en del om IA idag och hur de ska kompas.

Mitt förslag är att de räknas som allies komp, dvs oavsett om du tar en enhet, character etc så får du 1 i komp. Punkt. De räknas alltså som allied detachment.

Detta gäller inte om man kör en ren FW lista (Elysian drop troops, någon av Death Korps listor, corsairs, Renegades etc). En sådan eventuell lista bör subjektiv-kompas tycker jag.

Åsikter?

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 3rd, '13, 22:21
by fredrik
Det låter som en bra start i alla fall, så kan vi med tiden utvärdera om man behöver släppa upp eller strama till något.

Re: Turneringskomp

PostPosted: Aug 3rd, '13, 22:37
by Ogge
Ja,det tror jag är en vettig lösning.

Allt kommer ju dessutom räknas mot fordonsmax etc.

Tror detta mest blir ett problem när tomas nya FW beställning med 15 sabre platforms dyker upp :lol: