Klubb FAQ?

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Klubb FAQ?

Postby Ogge » Sep 26th, '13, 15:54

Lika fånigt som att en karaktär inte skulle kunna ta med sig en enhet och infiltrera bara för att det i vissa extrema lägen kunna bli "OP"

Känns som vi kanske måste ta tag i den här surdegen oxå när vi ändå håller på:

"For one model to have line of sight to another, you must be able to trace a straight, unblocked line from its eyes to any part of the target's body(the head, torso, arms or legs).

Bäst att man modelerar ögon på sin wraithknight nu för annars kan den ju uppenbarligen inte skjuta.. För att inte tala om "old one eye". Den stackaren har ju bara ett öga men som alla kan se så är det eyes som gäller vilket är plural och då kan figurer med endast ett öga naturligtvis inte dra Los till något.

Ska vi ta det här med jetbikes när vi ändå håller på?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 26th, '13, 16:09

Vi kan också lägga till att wargear inte slutar fungera när modeller dör, att man får kasta psychic powers när man är i Reserves och en massa annan mys ;)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 26th, '13, 16:21

Jag ser till min stora glädje att Taumodellerna också bara har ett öga på sina hjälmar. Så inte nog med att ert markerlightfusk är uppenbart olagligt, ni får inte skjuta över huvud taget!
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 26th, '13, 16:28

Har vi inte redan fakkat bort tau?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Oct 5th, '13, 15:49

Ny SWEFAQ ute nu: http://www.svenska40k.se/forum/download ... hp?id=3942

Bra med ruling på Fateweaver.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Oct 5th, '13, 18:42

Dom har dessvärre inte tagit tag i LOS frågan.

Lite synd då denna FAQ ska gälla i hela Sverige och väldigt många figurer inte kan dra LOS till något. Att måla ögon på en wraithknight torde vara modeling for advantge och inte tillåtas.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Oct 5th, '13, 18:51

Varför har dom gjort en konstig hittepå houserule om shrike??
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Oct 5th, '13, 19:36

Ogge wrote:Varför har dom gjort en konstig hittepå houserule om shrike??

Hur menar du? Det är bara ett förtydligande att Shrike får ta med en enhet i Infiltrate. Han får fortfarande bara joina Jump Infantry.

och angående ögon så är det en sån där idiotisk RAW grej som alla ser mellan fingrarna med per automatik hehe.

Förresten, som vi diskuterade förut idag tycker jag vi fortsätter köra med att jump/jet infantry etc som ignorerar terräng flyttar precis som innan, dvs i 2d, oavsett om man flyger upp eller ner från terräng. Jag tycker det ska vara så, men blev nedröstad i svfaq gruppen.
Ancalagon
Centurion

Postby Tilioch » Oct 5th, '13, 19:48

Jag blev lite förvånad över bedömningen på gravguns att de blir bättre för anfallaren om det finns lika många av två olika saves. Alla andra liknande situationer går ju till fördel för försvararen.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Oct 5th, '13, 20:47

Ja det är ju en houserule. Det gör ju swefakk lite då och då så egentligen så är det ju inget att bry sig om.

Varför skulle vi bry oss om hur swefakk rular saker?

Jag har alltid spelat att jump/jet flyttar 2d, flyers får skjuta på saker inom 8 och att infiltrate sprider sig. Oggefakk är det som gäller på speldagarna.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Oct 5th, '13, 20:53

Mattias förklarade vår tanke ganska bra:

"Angående gravweapons så beror på hur man ser det tycker jag. Säg att du har en enhet med en bike-kapten och en terminator. Frågar du den enheten vad den har för toughness så kommer den att svara T5. Då tycker jag på samma sätt att om du frågar enheten om dess save så kommer den att svara 2+. Frågan blir egentligen bara en fråga nu när det är dåligt att vara bra på något; hade vi frågat detta för två månader sedan hade alla utan tvekan svarat 2+ på den andra frågan."

Vi valde enhetens bästa save. Vid Majority Toughness är högsta Toughness det bästa i enheten. Vid LD check är enhetens högsta ld deras bästa. Om du frågar motståndaren vilket hans bästa save är blir det då inte det bästa, dvs "lägsta siffra"? Om du skjuter på en enhet och han får slå sitt bästa save, kommer han då inte slå 2+ på sitt save? Jo :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Oct 5th, '13, 21:01

Jag tycker det är långt viktigare att det finns en ruling, än vad den rulingen egentligen är. Nu vet man vad det är som gäller, och så får man bygga sin armé efter det. Finns inget värre än att stå på matchdag och debattera hur ens armé skall funka.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Oct 5th, '13, 21:03

Vad är rulingen på LoS?
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Oct 5th, '13, 21:24

Ogge wrote:Vad är rulingen på LoS?

Det behövs ingen ruling på LoS för det har nog aldrig hänt att någon spelat med eller försökt få igen en ruling på någon turnering om att enögda eller ögonlösa modeller inte skulle kunna dra LoS till saker. Det finns en hel del riktigt tokiga regler eller brist på regler som ändå spelas alldeles uppenbart :)
Ancalagon
Centurion

Postby Ancalagon » Oct 5th, '13, 21:26

SvFaq är ju bara relevant om man planerar att åka på turnering som använder det så man är förberedd på att saker kan tänkas spelas annorlunda än på klubben. I alla andra fall förstår jag faktiskt inte varför man ens läser FAQs, oavsett om det är Nova, ETC, SvFaq eller vad det kan tänkas vara :)
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Oct 5th, '13, 22:00

Det gör jag inte Jag läser vad ni skriver här. Garvar och jiddrar lite.

Ska jag spela på klubben vill jag ha kul, få en jämn fight och spela reglerna så som jag och motståndaren antar att det är tänkt att det ska vara. Har aldrig varit några problem.

Skulle jag åka på en turnering skulle jag ju rätta mig efter vad som gällde där.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Oct 11th, '13, 17:43

Nu när jag sitter och har lite kaos på hjärnan så funderar jag på följande formulering på Maulerfienden;

"Siege Crawler: Maulerfiends can move up to 12" in the
Movement phase and are not slowed by difficult terrain (even
when charging). In addition, in close combat, Maulerfiends
add 1 to armour penetration rolls against buildings"

När det står såhär om förflyttningen, slår man fortfarande 3T6 och tar de två lägsta när man stormar genom terräng, eller slår man bara 2 oavsett?

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Oct 11th, '13, 18:23

Du slår inget slag alls för difficult terrain, dvs flyttar du upp till 12" oavsett om det är diff eller inte.

på Charge slår du 2d6 charge range och ignorerar den extra tärningen du skulle slagit för diff.

De flyttar som Beasts helt enkelt.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Oct 11th, '13, 18:54

Den stora frågan är väl egentligen om den har ögon?
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Oct 11th, '13, 19:40

Den har inga skjutvapen, så jag tror det är okej iaf

Sen har den en bunt ögon också, så det funkar nog i vilket fall =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Warhammer