Vafan ere frågan om?

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Vafan ere frågan om?

Postby Ogge » May 12th, '14, 19:39

Ogge wrote:Fredrik, om GW släpper en påse hundskit för 10000kr så kommer du fortfarande tycka att det är magiskt så länge det står 40K på lådan.

Jag vet inte om ditt ord väger så tungt i såna här sammanhang.. Du är typ som Adolfs propagandamaskin när det kommer till 40K ;)
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 16th, '14, 20:21

fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 16th, '14, 21:32

Jag sa ju det, det är ju preorder nu och release nästa helg, så ni kan spela 7e på LinCon om ni vill.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » May 16th, '14, 21:59

Kommer bli fest på lördag, tur att man skall spendera hela dan på Alphaspel! :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 17th, '14, 07:52

fredrik wrote:Kommer bli fest på lördag, tur att man skall spendera hela dan på Alphaspel! :)

haha, timing! Men du har väl beställt en munitorum edition ändå, eller hur?!
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » May 17th, '14, 07:56

Nä nån jävla collectors skit som samlar damm kommer det fan aldrig bli.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 17th, '14, 08:59

Vete tusan alltså, jag tycker inte munitorum editionen såg så där jäkla kul ut. 6th ed collectors edition var mycket snyggare gjord tycker jag. Nä det blir nog den vanliga utgåvan den här gången.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » May 24th, '14, 09:15

På med partyhattarna, idag smäller det! :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » May 24th, '14, 18:41

Hur gick det med partyhatten Freddie? :lol:
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 24th, '14, 19:34

Det blev en ipad-bok i stället. Sjukt snöpligt att man är där och rycker i dörren fem minuter innan dom öppnar men ändå inte får en bok. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 25th, '14, 19:23

Men jag har en bok, riktigt snygg måste jag säga, och det är en Dark Eldar på framsidan av regelboken, bara det...

Men innehållet då. Mycket är som det var, men en hel del har ändrats. Största är väl att det numera finns en dedikerad psychic phase. Känns som att det blir lite mer oberäkneligt att mana fram trolleri, men samtidigt så är det sjukt bra att kunna trolla. I och med att det är en egen fas så blir witchfire mer användbart, och trollisar kan numera trolla hur många witchfire som helst (screw you Ahriman) och sen skjuta med vanliga vapen i skyttefasen. Så med mycket witchfire får man en bonusrunda med skytte. Och alla utom tyranids kan också frammana en bloodthirster, bara det är ju kungligt.

Skyttefasen blir lite annorlunda eftersom en enhet skjuter en vapentyp i taget. Så inget mer att bolt pistols kan döda saker 36" bort baraför man skjuter med en heavy bolter också, nu är det räckvidden för den typen man skjuter. Skyttet kommer dock ta lite mer tid pga detta.

Fordon tål lite mer, sprängs enbart på 7+ numera.

Burning chariots blir spelbara eftersom de som åker i en chariot alltid klassas som stillastående.

Allt är scoring. Troops är dock lite bättre än andra om man spelar med normal FoC. Det som är lite märkbart är att deras transporter också räknas som troops och alltså är lite bättre på scoring.

Skimmers får inte jink automagiskt utan måste offra nästa rundas skytte (bara snap shots) för en 4+ cover.

FMC blir segare då de inte kan tvingas att ta multipla grounding tests utan enbart testar i slutet av fasen. Dock kan de inte gå från flygande till att charga utan måste stanna en runda på marken först.

Samt lite annat smått och gott. Nya missions som ändras när man klarar dem är ganska kul tycker jag, uppmanar till att vara offensiv. Gargantuans och super heavies är med som regler och i standard-FoC, så vi lär se mer av dem. D-vapen är dock nedtonade vilket gör dem mindra jävliga. En ny typ av warlord tratis, Tactical. Strategic har blivit bättre också, så synd...

Känns bra tycker jag. Mycket är städning och konsolidering av spretiga regler. Hade gärna sett lite mer förändringar, men det mesta gör att det blir ett bättre spel tycker jag spontant.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » May 25th, '14, 19:50

Jag är väldigt nöjd överlag. Som Chaosspelare gillar jag ju verkligen de nya reglerna för challenges. :)

Mech kommer bli det nya svarta när man inte längre kan one-shotta fordon med annat än dedikerade AT-vapen och med förändringarna av Smash. Helt plötsligt är dreadnoughts heta igen!
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » May 26th, '14, 06:54

Många regler som påverkar vissa arméer har blivit betydligt sämre. Dark Eldar har fått en ordentlig shaft med tanke på att Night Fight är helt värdelöst nu (bara Stealth på allt på spelplanen, ingen begränsning om att man bara får targetta 36" bort), Jink är annorlunda, och Flamer vapen skadar trupper i Open-Topped transports.

Jag spelade första gamet med Maelstrom of War missions i lördags och det var sjukt kul med Tactical Objectives :)
Ancalagon
Centurion

Postby Kreufeldt » May 26th, '14, 08:10

Jag tror tactical objectives är det nya svarta.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » May 26th, '14, 08:49

Men tactical objectives fanns ju inte i 5th så det måste så klart bannas.
fredrik
Skutans kapten

Postby Pål » May 27th, '14, 14:41

Största är väl att det numera finns en dedikerad psychic phase.

Ett lyft för virrpannor som mig! Med en dedikerad fas kanske jag har chansen att komma ihåg mina psychic-förmågor :lol:
Pål
Centurion

Postby fredrik » May 27th, '14, 18:00

Erratorna och nya FAQ är uppe: http://www.blacklibrary.com/faqs-and-errata.html
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » May 27th, '14, 18:02

Blue scribes med daemonology. Oh yes. :lol:

Edit: verkar som heldrakes inte längre skjuter eld ur häcken.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 27th, '14, 18:38

fredrik wrote:Blue scribes med daemonology. Oh yes. :lol:

Stört, så djävla stört. Skönt att de tar ett eget HQ-choice iaf så det blir lite konkurrens om platserna, men det är väl ok att skippa sin greater daemon eftersom man ändå skakar fram en extra under spelets gång antar jag...

Edit: verkar som heldrakes inte längre skjuter eld ur häcken.

Är mycket gammalt faq som bara är borta, DEldar reaver jetbikes har inte kvar sitt förtydligande om hur de gör sina bladevane-attacker, vilket innebär att de borde funka som screamers nu. Vilket är nice.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » May 27th, '14, 19:05

Mindstrike missiles blir ju roliga också, perils känns relativ farligt nu kan man säga...

Grey knights får ganska mycket förändringar på sina psychic powers, bla får alla fordon sanctuary och banishment, karaktärerna kan ta sanctic, divination, telepathy och pyromancy, alla andra får hammerhand och banishment. Kan bli sjukt mycket warp charge med tanke på att varenda j*vla rhino klassas som en ML1-psyker.
Kreufeldt
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Warhammer