Jespers Målarblogg

Posta bilder på dina projekt!

Re: Jespers Målarblogg

Postby Ogge » Oct 11th, '09, 21:54

Snyggt som vanligt!

Alltid liberation.. har dom prylarna så finns ingen anledning att använda nåt annat.. men ibland har dom inte allt och då får man använda andra företag. Som Jespers APC som kommer från Sandsmodels.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Oct 12th, '09, 05:55

Mycket snyggt

Trevlig familjebil, man tycks få in hela tjocka släkten.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Jan 6th, '10, 00:02

Dags att visa upp den vitrysska armén till Red Actions. I princip är den färdig. Jag har lite prylar som skall snyggas till.

Det jag försökt få ihop är Admiral Kolschaks Sibiriska armé -ett riktigt rövargäng där allt från Bolshevikhatade vänster radikaler(Mensjeviker) till Tsartrogna officerare samlades. Lägg därtill till frifräsande rövarkosacker, soldaten Svejk och militanta dragspelare.

Tjeckiska legionen - det lär faktiskt ha varit dessa filurer som startade inbördeskriget efter att blivit provocerade av Trotskij.
Image

Sibiriska stormtrupper...extra hårda eftersom dom råkar ha döskalleemblem på sina stålhjälmar.

Image

Den sibiriska provisoriska regeringens armé. Syns på att de är dom eftersom de saknar axelklaffar och har en grön/vit vinkel på ena armen.

Image

Izvedsks infaneriregimente - notera deras hemliga vapen, en dragspelare. Jepp dessa hårda gossar lär ha ha gått i strid till ackompanjemang av aggressiv dragspelsmusik. Låter som ett klart brott mot alla tänkbara krigslagar.

Image

Den ryske översten, hans älskarinna och hans närmaste man funderar på nästa skarpa drag för att komma undan med ryska guldreserven ....och hur man ska få in pengarna på ett lämpligt utlänskt konto. Amdmiral Kolschack lär ha lagt bananas på Rysslands guldreserv och därefter stuckit öster ut med densamma på transibiriska järnvägen.

Image

mera bilder kommer inom kort
Jeppan
Primus Pilus

Postby Ogge » Jan 6th, '10, 00:37

Snyggt som vanligt!
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Oathman » Jan 6th, '10, 09:52

Oerhört coolt och snyggt det där måste jag säga. Men du glömde ju en sak, färger och en målarbeskrivning :o ... Man blir ju klart inspirerad av lite revolution när man ser detta men men men jag har en plan. (har man ju aldrig sagt förr...)

Bra jobbat Jesper och snabbt upp med mer bilder, gärna på allt samlat.

/Oathman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Rickard » Jan 6th, '10, 10:31

Mkt, mkt imponerande

Ger mersmak,
och jag som inte skulle måla några figs till detta projekt... :)

Hur många figs har du målat
runt 50?
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby fredrik » Jan 6th, '10, 11:07

Ruskigt snyggt, som vanligt! Är också nyfiken på lite metodbeskrivning kring målningen.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tomas » Jan 6th, '10, 11:15

Japp, ryssligt snyggt!
Tomas
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jan 6th, '10, 11:19

Sommaruniformen är som regel alltid khaki i olika nyanser. Ryssar och kvalitetskontroll är väl inte 100%. Dessutom bar man uniformen till den föll i bitar. Konskevensen blir att man kan variera nyanserna i oändlighet för att simulera solblekning och allmänt slitage. Det fanns dock persedlar i andra färger - exempelvis grå eller vita tunikor. Dessa tycks ha spridits utan något direkt system. Lägg därtill att en del förband tagit delar av den gamla första världskrigsuniformen, vilken var ärtgrön. Bland dessa figurer har jag varierat hejvilt. Vintertid (eller när man känner för det) bär man en grå rock. Sommartid rullas rocken ihop till en korv. Denna korv bars utanpå uniformen som ett extra skydd mot bajonetter.

Kokarden på uniformsmössorna skall vara vit, rödorgange och svart. Förbanden identitet anges av axelklaffen. Här finns det en oändlig variation. En vanlig variant är att klaffen i sig är khakifärgad, men att ett färgat band är fastsytt på utsidan av klaffen. Dessutom har ett färgat band sytts på mitten. Lägg till siffror eller bokstäver.

Sibiriska mensjeviktrupper filar man bort axelklaffen på, samt målar en vit och grön vinkel på höger arm. Möss emblemet är antingen en vit sköld med ett snett grönt streck eller två sneställda streck med vit övert och grönt undertill. Ran anges med en liten khki färgad tysköld på vänseter arm. Skölden har en guld eller silver vinkel. Guld för högre befäl och silver för lägre.

Tjeckiska legionen tycks också saknat klaffar. Rang anges på samma sätt som sibirierna. PÅ mössan har tjeckerna tygbit med sneställda vita och röda streck.

Antalet figurer målade är enligt beräkning:

48 infanterister
4fanbärare eller officerare (dessa står fritt från infanteribaserna).
9 kavallerister(inklusive en fristående figur som är förbandets kapten)
2 kulspruteserviser a´3 figurer
3figurer för överstens bas
1 kanonservis a´5 figurer och en kanon
1pansarbil

Metod:

Svart basning. Lager på lager-teknik. Vallejo English uniform som khakibas. Därefter har jag lagt på Vallejo us field och avslutat med GW Kommando Khaki.

Gröna byxor har målats med vallejo russian uniform. Highlights med någon nyans ljusare.

Grårockar och tunikor är målade med en godtycklig mix av svart och vitt som highlightats med någon ljusare nyans.

Dojor målas svart. Burshas med grått och sedan lägger man på devlan mud. Ansikten och kött målas med GW dwarf flesh. Därefter lägger jag på antingen GW chesnutbrown ink eller GW Ogryn flesh wash. Målar dwarfflesh igen på utstående delar. Avslutar med GW elf flesh.

I vissa fall har jag lekt lite mer med devlan mud när jag målat khakiuniformer. Efter att jag målat klart tre lager drar jag på devlan mud och highlightar med kommando khaki igen.
Last edited by Jeppan on Jan 7th, '10, 07:33, edited 1 time in total.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Nils » Jan 6th, '10, 15:42

Fantastiskt snyggt. Roligast är dina beskrivningar av härket!
Nils
Primus Pilus

Postby Oathman » Jan 6th, '10, 18:07

Oerhört snygga och en bra beskrivning på hur du går tillväga för att måla dem. Är det Copplestone dessa figurer?

Lite mer bilder så blir detta väldigt bra.

/Oathman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
Oathman
Principes

Postby Amrtaka » Jan 6th, '10, 18:42

Vad har du använt för något till dioramabasen för generalen?

Väldigt snyggt (allihop alltså).
Nuvarande Projekt.
Turnerings/konventsdioramor
1. Early Lusignan Cypriot DBA
2. Cilician Armenian DBA
3. Fatamid Egyptian DBA
Amrtaka
Velite

Postby Jeppan » Jan 6th, '10, 20:11

Det mesta är Copplestone. Detta märke kan varmt rekommenderas. Jag har blandat upp med figurer från Brigade models, Musketeer models samt Artizan. Brigade models är de som använts mest utöver Copplestone. Dragspelaren och Överstens dam är konverterade figurer från Artizan.

Överstens bas består av en tillskuren plastskiva som har täckts av GW grus, samt en specialblanding av kork som jag köpte hos Modellex i Örebro. Jag saknar märke på denna mix - det kan vara fråga om något butiken själva kokat ihop. Till detta har jag lagt till en trästubbe från Micro Art. Jag tror att artikel kallas forest bases. Svamparna kommer från tågbaneterräng tillverkaren Busch.

Nu lite nya bilder.....

Vi börjar med Kossacker. Nedan har vi ett kossackband, nämligen Kalmykovs Ussuriysk-kossacker. Den gula färgen på uniformerna(klaffar,mössor och revär) visar att det rör sig om Transbajkal Kossacker(Kossacker stationerade öster om Bajkalsjön). Alla Kalmykovs kossacker har dessutom ett sköldmärke med ett K på gul botten fastsytt på vänster arm.

Fanan i bakgrunden är Admiral Kolschaks högkvartersflagga. Med största sannolikhet en fana Atamanen(befähavaren)Kalmykov aldrig någonsin viftade med- han körde nämligen ett helt eget race bortom Admiralens kontroll. Jag tog den dock med eftersom det såg snyggt ut.

Kalmykovs rövargäng härjade frisk i bortre Asien och Kalmykov kan bäst beskrivas som en självständig krigsherre. Han betedde sig allmänt otrevligt i största allmänthet mot allt och alla. Vidare allierade han sig med Japanska interventionister. I slutet av inbördeskriget flydde de flesta vita förband i öster till Kina. Kineserna tog som regel emot dem utan större problem(Detta trots att Kineserna just då hade goda relationer med Bolsjevikerna). Det varma mottagandet gällde dock inte Kalmykov. Honom hade de fått nog av...honom skjöt de så fort de fått tag på karln i fråga.

Image

Slutligen har vi en kanon att visa upp.....

Image

Jag skall försöka fixa fram mer översiktliga bilder över armén.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jan 7th, '10, 07:23

Högsta Betyg !!! Mycket snyggt !!!

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby Mr Walker » Jan 7th, '10, 13:00

Wow, jag är imponerad. Väldigt snyggt, och vilken kunskap om perioden du verkar besitta...
Mr Walker
Triari

Postby Jeppan » Feb 10th, '10, 21:23

Så har del två o projektet nu avslutats - så när som på en pansarbil(Har en i postlimbo mellan här och England).

Den här gången är det rödingar som står på tur. Det innebär att jag nu har två arméer till Red Actions(en Vit och en Röd). Skulle någon vilja testa detta trevliga spel så finns alltså en extra armé att låna. Jag ställer gärna upp på ett parti.

Alla figurer är Copplestone den här gången. Dessa figurer är något mer generiska och kan användas till flera olika trupptyper. Tekniken är den vanliga - lager på lager. Devlan mud har applicerats friskt här och var för att ge den där extra härliga skitiga khakin. Copplestone figurerna har tydliga relliefer vilket gör dem lätta att måla. Samtidigt är dt mer eller mindre ett måste att måla exempelvis ögon eller att tydligt highlighta hakor och kindknotor. Ansiktet målas med dwarf flesh. Därefter appliceras antingen chesnut ink eller ogrynfles. Ytterliggare ett lager dwarf flesh läggs på. Därefter målas utstående delar med elf flesh. Medtoden är väl beskriven i Citadels figurmålingsbok. Jag är inget fan av GWs figurer, men deras färger gillar jag. Vidare är nog deras måling och terräng manualer de bästa sammanställningarna över användbara tekniker. Detta gäller även för oss historiska spelare. Kevin Dallimores(och Foundrys) målingsbok är iunspirerade, men kanske inte så bra som nybörjarmanual.

Image

Här har vi nu till en början kavallariet. Av någon anledning outgrundlig anledning förknippas den tidiga röda arméen mycket med kavalleri. Detta trots att det röda kavalleriet var underlägset det vita. Antagligen har det att göra med den propaganda Stalin och hans lagomt kompetente kompis Marshalk Semjon Michajlovitj Budjonnyj spred efter kriget. Dessa två herrar brukar förknippas med den 1:a kavalleriarmén inom Röda armén. I vilket fall som helst gav Budjonnyj namn åt den karakteritiska huvudbonaden som bars inom Röda armén - Budovkan. Lättast kan denna huvudbonad beskrivas som en keps med en spets på toppen. Sommarversionen var av bomull medan vinter versionen var av ylle.

Image

Maskingevär av typen maxim. Inte mycket att orda om.

Image

Röda gardet. Innan man organiserade Röda armén bestod den röda sidan av mer eller mindre entusiatiska miliser. Dessa valde sina befäl genom allmänna omröstningar och kompetensen låg nog främst i att springa fort ifrån fienden. För att just denna hord ovan skall funka på brädet har jag försett dessa gossar med "Kamrat Inspiratör" - en politisk kommisarie. Faktum är dock att kommisarierna till en början främst fokuserade sig på enheter med så kallade militära experter. Militära experter var tsaristiska officerare som slöt upp på den röda sidan. De hade begränsad makt till en början och de alltid med sig en kommisarie för att de skulle sköta sitt jobb utan att förråda den röda saken.

Image

Röda armén organiserades efter hand av Trotski. Den hade professionella officerare, militär diciplin och ordentlig utrustning. Dessa jeppar ovan är nog typiska för den senare delen av inbördeskriget.

Image
ytterliggare en variant av infanteri från Röda arméen.

Image

Här har vi ett ganska udda gäng. Det rör sig om styrkor från den märkliga Chita-Republiken - också känd som Fjärran Östern Republiken. Den upprättades av Bolsjevikerna kring 1920. På pappret var den en självständig republik med egen regering. Poängen var att Bolsjevikerna ville skapa en buffert stat mellan sig och främst de japanska intervetionisterna. Kort kan man säga att republiken sträckte sig från Bajkalsjön till Stilla havet. Det var i det här området de sista vita enklaverna slogs mot röda sidan i slutet av inbördeskriget. När kriget var över upplöstes Chita-Reubliken och gick upp i Sovjet. Flaggan den eldiga damen viftar med är Chita Republikens egna flagga. Trupper kan kännas igen för sina röda och blå axelmärken, samt den röda blå och gula stjäna man bar på uniformen istället för den annars typiska röda. Dessa trupper var helt på den röda sidan trots att de försökte utge sig för att vara neutrala. Det var nog bara amerikanarna som höll Vladivostok som gick på den stunten(om ens dom).

Image
Kanonen har visat sig vara en utmärkt vapen i de senaste partierna av Red Actions. Klart dessa goingar ska ha sin.

Image
Slutligen har vi vår Kamrat Kommendant - en herre som är milt sagt trött på sina två kommisarier. Dom tycks inte vara helt eniga om hur man skall sätta stopp för kontrarevolutionärernas nästa gemena skamgrepp.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Ogge » Feb 10th, '10, 21:47

Fantastiskt fina. Är riktigt sugen på att spela igen snart!

Skulle gärna spela nått scenario
Ogge
Primus Pilus

Postby Oathman » Feb 10th, '10, 22:00

Jäklar vad inspirerande det där var att se! Riktigt trevliga bilder. Jag måste lära mig att ta kort någon gång men prio ett på det är att kanske skaffa sig en kamera :? .

Snyggt och det hade varit trevligt att se en AAR i framtiden med dessa figurer i aktion.

/Oathman
/Conny Edman

Oathman
Principes

Postby Jeppan » Feb 11th, '10, 06:54

Den här gången experimenterade jag med att ta bilder utan blixt. Man slipper då de där alltid så plastiga reflektionerna. Det gäller dock att man har ett stativ eller ett stadigt underlag när man tar bilden. Kan rekommenderas.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Feb 11th, '10, 07:21

Strålande !!!!

Dalauppror
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar