Rage of Sigmar

Posta bilder på dina projekt!

Rage of Sigmar

Postby fredrik » Jul 12th, '15, 21:21

Det hör ju till traditionen att dra igång ett vansinnigt sommarprojekt, så 2015 års utgåva av semesterprojektet blir arméer till nya Warhammer Age of Sigmar. Jag har länge velat göra en ny undeadarmé så det är vad det blir - Grand Alliance of Death är väl vad dom kallas nu.

Jag har köpt på mig vad jag tror är en kul starterarmé med fokus på figurer jag tycker är snygga, måste säga det är ju en jäkla skillnad på de senaste plastfigurerna från Vampire Counts serien och de gamla plastskeletten från tidigt nittiotal som min gamla armé är byggd av. De här nya figurerna är hysteriskt detaljerade, och väldigt väldigt tunna och sköra jämfört med de gamla yxiga figurerna. Sjukt snygga hur som helst, i mitt tycke en av GWs absolut bästa fantasyranger.

Här är de första figurerna i alla fall, lite gamla hederliga skelett ("deathrattlers") med spjut. De behöver vara minst tio i en enhet så fem till står i kön.

Image

En cairn wraith att flyga runt och skörda själar med:

Image
fredrik
Skutans kapten

Re: Rage of Sigmar

Postby JoakimS » Jul 12th, '15, 21:35

Snyggt! Vill se mer :-)
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Tilioch » Jul 12th, '15, 21:38

Ser mycket bra ut.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tomas » Jul 13th, '15, 07:43

Häftigt!
Högklassig målning.

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 13th, '15, 09:25

Tack tack! :)

På målarbordet står fler skelett, banshee och spirit hosts. Fler bilder inom kort!
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 13th, '15, 10:29

Fett!

Om du säljer khornedudsen till mig så behöver du inte spela solo!
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby berfrund » Jul 13th, '15, 14:52

Cooooolt!
berfrund
Principes

Postby Simon Talltorp » Jul 13th, '15, 17:44

Stiligt!
Simon Talltorp
Velite

Postby JonasM » Jul 13th, '15, 20:36

Mycket trevligt! Ser fram emot resten.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Dalauppror » Jul 16th, '15, 18:31

Väldigt stiligt !

Singelbasad fantasy... Vad säger ni om reglerna är det 40K men med svärd?
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Ancalagon » Jul 16th, '15, 20:16

Dalauppror wrote:Vad säger ni om reglerna är det 40K men med svärd?

40k har rätt kasst skrivna regler som öppnar för mycket tolkningar. Age of Sigmar har nog de sämst skrivna reglerna jag någonsin sett. Fruktansvärt ogenomtänkta regler. Förhoppningen är väl att det justeras och fixas till så småningom, men man kan undra hur vissa regler ens kom med (du får skydd av en mur om du står på muren, men inte om du står bakom den t.ex :p).
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jul 16th, '15, 21:25

Tack Micke! :)

Reglerna har diskuterats i oändlighet de senaste två veckorna, huruvida dom är bra eller inte känns väldigt subjektivt. Terrängreglerna är väl ett exempel på det; terräng i aos är väldigt abstrakt - reglerna gör ingen skillnad på vad för terräng det är med avseende på cover, allt är area terrain står du i det har du cover annars inte. 40k har fler sidor terrängregler än hela AOS regelbok, men resultatet är precis lika absurt - i AoS får du cover om du står på en mur (och bakom den, om mur-terrängen har en tillhörande bas), och i 40k får en 30cm hög wraithknight cover i en 3mm djup krater, men inte av en 7 cm hög mur. Letar man efter absurda situationer i AoS kommer man hitta dom, precis som i vilket spel som helst. (minns buttocks of death i DBA!) Jag skulle nog i alla fall påstå att eftersom AOS är så mycket mer abstrakt än 40k är reglerna betydligt mer straightforward och inte alls lika öppna för regeldiskussioner.

Det jag gillar med Age of Sigmar är att du får typ samma resultat med fyra sidors regler som du får med 200 sidor regler i andra system. Medan grundreglerna är enkla och snabba har dom lagt mer fokus på reglerna för själva trupperna, och det är där fluffet och känslan kommer in. I stort sett varenda enhet i AOS har unika specialregler för att ge "rätt" känsla, till exempel zombies har chans att göra nya zombies av dödade fiender, flesh hounds kan dispella magi, och goblins får bonusar att träffa om de är tillräckligt många, etc etc. Jag gillar sånt, och är samtidigt ganska ointresserad av nyanserna i regelmekaniken (jag har inte läst 40k-reglerna pärm till pärm sen 5th ed boken :lol: ) så det är väl mycket därför jag gillar AOS. Nu är jag som nog de flesta vet också väldigt förtjust i 40k, men de två spelen har väldigt lite gemensamt.

Jag tror inte Age of Sigmar passar alla, men lyckligtvis finns ju både reglerna och armélistor tillgängliga för gratis nedladdning på GWs hemsida så det är ju bara att ladda ner och pröva på. Gillar man det inte har man ju inte förlorat varesig särskilt mycket tid eller pengar.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jul 16th, '15, 22:04

AOS är typ blackpowder. Inte ett "spel" egentligen utan mer guidelines hur du leker lite med dina gubbar. Spela med vad du vill, hur du vill. Finns ingen balans eller ens guidelines hur du ska balansera det utan bara extremt enkla regler på 4 sidor.

Perfekt om två polar vill ha lite kul och kommer överens om hur man vill göra och skiter i vem som vinner.

Men den enda chansen att Fredrik får spela med någon annan en sig själv är att han säljer khornedudsen till mig så han kan spela med mig.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jul 17th, '15, 07:26

Jag är faktiskt sugen på att skaffa lite Ogre kingdoms figurer. Mest för att jag är sugen på att måla stora grejer som normalt inte har någon plats i en whfb armé (som jag trots allt inte vill spela alls då jag tycker stora-ranked-enheter-combat-med-begränsad-rörlighet-spel skittråkigt). Det går säkert att göra lite tematiska games i AoS med en massa skelett och skit som ska döda en fetingogre eller två :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jul 17th, '15, 07:43

Gör't! Dina nurgledemoner går ju in rakt av också, de är ju till och med redan på rätt baser! :D
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Jul 17th, '15, 08:32

Japp, det var sjukt förutseende av mig :)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Jul 19th, '15, 16:07

Tjång! Semestern har börjat! :D

Spöken! FANTASTISKA modeller, men sjukt pilliga att bygga ihop.
Image

Banshee!
Image
fredrik
Skutans kapten

Postby berfrund » Jul 20th, '15, 10:51

Sjukt cooola spöken gillar de skarpt!
berfrund
Principes

Postby Pål » Jul 20th, '15, 11:26

Fasen vad snyggt Fredrik!
AoS skulle nog kunna nog vara ett spel som passar mig. Fyra sidor regler som går ut på att leka med sina gubbar utan att egentligen bry sig. Helt i min stil :mrgreen:
Pål
Centurion

Postby JoakimS » Jul 20th, '15, 15:17

Spökena var ju riktigt snygga. Väldigt riktigt snygga faktiskt. Gillar dem skarpt.
Är de av plast?
Håller de för en dags hårt lekande... jag menar spel? Ser lite sköra ut

Hur målade du? Vit + wash + vit torrmålning?
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Next

Return to Målarbloggar