Fredrik får feber

Posta bilder på dina projekt!

Fredrik får feber

Postby fredrik » May 16th, '10, 16:51

Det är alltså 6mm napoleonics som är på tapeten, specifikt 1805-1807 års krig mellan Frankrike och Österrike, Ryssland och Preussen (3:e och 4:e koalitionskrigen). Reglerna jag valt är Lasalle, men det är sekundärt - vilka regler som helst där de taktiska elementen är bataljoner kan användas (exempelvis Black Powder eller Shako).

Till att börja med har jag valt ett litet scenario från 1805, slaget vid Mariazell mellan Kutusovs rearguard under FMK von Merveldt och de främre elementen ur Davouts 3:e kår under GdB de Bierre:

Fransmän
- 12:e Chasseurs à Cheval
- 13:e Légère rgt (2 btn)
- 108:e Ligne rgt (2 btn)
- Horse Art bty

Österrikare
- IR4 "Hoch und Deutchmeister" (3 btn)
- IR57 "Graf Joseph Colloredo" (3 btn)
- IR4 Grenadiär btn
- 12:e Grenz rgt (3 btn)
- IR4 Foot art bty
- IR57 Foot art bty

Alla figurer är beställda (samt ytterligare "bra att ha"-enheter för framtiden). Det blev så klart Baccus. Basning kommer följa min standardbasning för 6mm figurer det vill säga DBx-standard för infanteri, kavalleri och artilleri på 40mm frontage. Befälhavare monteras på 30x30mm baser, undantaget generalsbasen där jag avser göra små stabs-dioraman på större baser. Infanteribataljoner och kavalleriregementen representeras normalt med fyra baser (sex baser i undantagsfall för "Large"-klassificerade enheter). Artilleri representeras av två till fyra baser.

Jag har en del fransmän redan målade för denna basning, men med tre baser per bataljon så de behöver kompletteras. Ett smakprov på hur det kommer se ut:
Image

Dessa figurer har ju dock shakos och lämpar sig därför snarare till de senare krigen. Då jag lider av napoleonics-OCD har jag naturligtvis köpt nya fransmän i bicorne och grenadjärer i björnskinnsmössa för att göra nya ligne-regementen. Någon jävla ordning får det ju vara. Légère-regementen hade dock så vitt jag förstått shakos både för center och flankkompanier så det är även beställt elitinfanteri i shakos för att representera dessa.

Mariazell är en liten by i de Österrikiska alperna, belägen i en dalgång vi floden Salza. Kännetecknande för staden är en berömd basilika som naturligtvis kommer finnas representerad, det blev den här pjäsen från JR Miniatures:

Image

Det mesta av terrängen har vi redan på klubben (kullar, väg, flod och skog), men jag har beställt byggnader och en katedral för att modellera själva Mariazell. Tanken är att köra på samma princip som för mina stadssektorer till Spearhead, det vill säga 10x10cm plattor med hus monterade på en skiva plasticard modell "stenbeläggning". Mariazell kommer vara fyra-fem plattor stor (beroende på hur stora husen faktiskt är, det får vi se när jag får hem dom).

Figurerna borde komma hem tidigt nästa vecka då jag hoppas kunna starta upp med de tolv baserna för IR #57 "Graf Joseph Colloredo" i deras jazziga ljuslila facings. Motivationen är total för första gången på ganska länge. Det känns otroligt spännande och kul att komma tillbaka till vad som var min första period för historiska figurspel.
fredrik
Skutans kapten

Re: Fredrik får feber

Postby Stewe » May 16th, '10, 16:53

Hmm bara feber ?
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Nils » May 16th, '10, 19:27

Madness! Madness I tell you!

Hur kul som helst. Vad och hur mycket måste du komplettera med innan de kan spelas? Jag kräver att få ha en Napoleon hatt på mig om jag spelar. Megavansinnet måste ju få sitt.
Nils
Primus Pilus

Postby Fanjunkarn » May 16th, '10, 19:31

Ja Nils du får väl ha brännvins knäppt skorta också så du har någonstans att vila handen.
-------------
FPW-french-28mm
Iran-Irak 6mmm
Anceint Greek -28mm
WW2 Italy - 15mm
ACW 28mm
TYW-katolska ligan-15(18mm)
på G FFG 20mm
Fanjunkarn
Triari

Postby fredrik » May 16th, '10, 20:10

Nils wrote:Vad och hur mycket måste du komplettera med innan de kan spelas?

För Mariazell är fransmännen nästan klara, behöver tre artybaser, fyra infanteribaser (för att lyfta de franska bataljonerna till fyra baser) samt chasseurerna om fyra baser. Österrikarnas tio bataljoner plus artilleri (lite styvt 50 baser) måste däremot göras från scratch.

Denna beräkning grundar sig dock på att jag skulle stå ut med att spela ett 1805-års scenario med soldater i 1807 års uniform, vilket naturligtvis är oacceptabelt. Därför måste samtliga 16 baserna franskt infanteri också göras om (dessutom är ju 13:e ett Légère-regemente och alla mina målade fransoser är Ligne, uniformerna skiljer sig en del däremellan).

Men det finns en plan: Först ut österrikarnas IR 57, följt av deras artilleri och von Merveldt. Sedan 13:e Légère och 108:e Ligne samt de Bierre. Med detta kan jag börja spela. Följer upp med IR4 och de franska Chasseurs de Cheval. Avslut med franskt horse artillery, IR4's grenadiärer och artilleri samt 12:e Grenz. Mariazell (själva staden alltså) klämmer jag antingen in i mitten någonstans om jag behöver omväxling eller i slutet. Tidplaner kan jag inte fastställa eftersom jag kan åka på att resa bort i jobbet lite hipp som happ men ambitionen är att det skall ta en till två veckor per etapp.
fredrik
Skutans kapten

Postby Nils » May 17th, '10, 05:48

Spännande. Jag har full förståelse för att du inte kan använda de färdiga fransmännen fullt ut men går det att måla om dem? Eller är det själva figuren som är skillnaden? Dvs är det bara färger som skiljer eller noterbara detaljer i uniformen såsom hattar och sånt som inte går att dölja genom ett nytt färglager?
Nils
Primus Pilus

Postby Rickard » May 17th, '10, 09:18

Snyggt,
nu har jag sagt det flera gånger :D Provar gärna

//rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby fredrik » May 17th, '10, 21:37

Dom är oanvändbara! Shakon introducerades 1807 och voltigeurkompaniet (tjommarna med gula/gröna epauletter och pompons) 1806, emedan österrikarna (denna gång) bekrigades 1805. Är något värt att göras är det värt att göras rätt! :)

Rickard! Vad sägs om att försöka få till ett litet provparti Lasalle under nästa vecka? :)

Inget Baccus-paket idag heller, och nu har ju flygplatserna snöat in med vulkanaska igen. Fanen ta de där islänningarna och deras jävla vulkan.
fredrik
Skutans kapten

Postby Rickard » May 18th, '10, 07:47

Hej
Angående spel nästa vecka. För mig funkar det dåligt.
På fredag är det dop hemma....frun har redan gett mig övergripande orders, det lär komma flera och mer specifika ;) .
skämt o sido, det skall fixas med mat, fejjas mm mm.
Det positiva är att dopet är (ialla just nu) den enda inplanerade familjära punkten för de närmaste veckorna.
Så jag spelar ex gärna veckan därpå.

//Rickard

ps. glömde i mitt första inlägg säga att det ser mycket snyggt ut
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Ogge » May 18th, '10, 08:08

Kommer bli grymt. Bra att du inte får för dig att använda gamla figurer med fel mössa. Det är fan inte kosher!

Jag ser dock ett litet litet orosmoln på den annars så ljusa olaussonska himlen. Motivationen och planeringen. Men frukta ej! Jag vet att solen tittar fram.
Jag vet att du är motiverad till detta.. Jag har sett den fanatiska blicken som jag inte vet om jag sett hos dig sen DBA tiden. Problemet är att motivationen lätt kan falla till botten när man inte är herre över sin tid och därför föreslår psykologen följande. När detta paket kommer så får vi börja intensifiera lördagssittningarna. Till att börja med så ska du höra av dig så fort allt kommer så kan jag hjälpa till att sortera och rensa. Jag tror att det kan vara smart att rensa, grunda och limma upp allt så du alltid vid varje ledig stund kan sätta dig och måla. Annars kan det nog lätt bli så att när den där halvtimmen blir ledig så blir det inget gjort för att det måste rensas och grundas innan. Dom lördagar du är i landet måste alltid gå till målning. Alma får hålla till godo med söndagar tills projektet är klart.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 18th, '10, 17:27

Paketet har kommit.

My God.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » May 18th, '10, 19:34

ska jag komma och hjälpa dig torsdag?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 18th, '10, 20:34

Vad sägs om lördag? Jag kommer inte åka till Tyskland denna helg.

384 österrikare är filade och primade och står nu på stickor redo att målas. Jag tar alla sex linjebataljonerna på en gång, så kan jag ta fransmännens fyra bataljoner i nästa körning.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » May 19th, '10, 07:17

Målade några testfigurer för österrikarnas IR #57 igår kväll, bilder kommer ikväll. Är hyffsat nöjd, svårt att avgöra hur det kommer se ut innan man har hela enheten framför sig, men det går undan i alla fall. Målade uniformerna på första stickan (40 figurer) också, ambitionen är att göra klart IR 57 ikväll och imorgon om tid finns.

Passade även på att shoppa lite böcker till projektet: Eltings "Swords around a Throne", Guthenbergs "Napoleon's Great Adversary: Archduke Charles and the Austrian Army" samt Maudes "The Ulm Campaign".
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » May 19th, '10, 12:41

Jag å Liza har stått ut med varandra i 5 år på lördag och om hon ska stå ut i fem till så är "jag tänkte leka med Fredriks nappe figurer på lördag" inte den bästa bortförklaringen.
Ogge
Primus Pilus

Postby Stewe » May 19th, '10, 12:56

Ogge wrote:Jag å Liza har stått ut med varandra i 5 år på lördag och om hon ska stå ut i fem till så är "jag tänkte leka med Fredriks nappe figurer på lördag" inte den bästa bortförklaringen.

Vänd på det i stället, om du skall stå ut i 5 år till så måste du leka med fredriks Nappe figgar på lördag:)
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby fredrik » May 19th, '10, 14:42

Ogge wrote:Jag å Liza har stått ut med varandra i 5 år på lördag och om hon ska stå ut i fem till så är "jag tänkte leka med Fredriks nappe figurer på lördag" inte den bästa bortförklaringen.

Jag tyckte det lät som en lysande bortförklaring men OK då, du slipper undan för den här gången.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » May 19th, '10, 14:48

Vad sägs om feberyra i Solberga i stället? Förhoppningsvis har jag fått min senaste order till helgen så kan vi sitta och obsessa om varsitt krig men med samma fanatiska blick...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » May 19th, '10, 16:33

Det låter som en briljant idé!
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » May 19th, '10, 18:39

GAH! 120 österrikare målade, 72 kvar sedan är IR #57 klart för basning.
fredrik
Skutans kapten

Next

Return to Målarbloggar