Nappe-Britter

Posta bilder på dina projekt!

Nappe-Britter

Postby Jeppan » May 19th, '10, 19:58

Jajemänsan, 28mm skall det vara! :D

Nu har jag knåpat ihop 6st brittiska fotbattalioner, 3kanoner och 1 enhet med 9th rifles. Till stor del handlar det om plastfigurer(Vicrix och Perry), men det förekommer även figurer i tenn. Har köpt in en del Front Rank figurer. Enheterna är inte ordentligt basade och lacket har inte kommit på än. Standardbasningen är 4 figurer på 40x40mm baser. 95th är skärmytslare och kommer därför basas med 2 på varje. Artilleriet får jag återkomma om. Varje battalion har 6 baser. Totalt 24 figurer.

Image
Vi börjar med East Essex regementet(44th). Dessa är unifomerade i typisk stil för kriget i Spanien. Britterna var betydligt mindre involverade i Napoleonkrigen än vad man kan tro. I praktiken mötte fransmännen britter endast i två kampanjer. Dels den i Spanien och dels den kampanj som leder fram till slaget vid Waterloo. Den senare var avgörande på sitt sätt, men tämligen begränsad jämfört med vad som pågick i övriga Europa.Den består i princip bara av två slag där britter är involverade - Quatre Bras och Waterloo. Konflikten i Spanien var mer långdragen och varade effektivt från 1808-1814. Så jag tänkte att den senare passade bäst för mina figurer.

Image
Närzoom på 44th

Nästa att dra fram är Black Watch, skottska högländare med andra ord. Detta förband är möjligen det första reguljära skottska förband som organiseras av Förenade kungadömet. Att måla kilten var i sig lite av ett veritabelt helsike. Efter en del kompromisser och experimentet tycker jag nog att mönstret på kiltarna åtminstone påminner om orginalet.

Image

Image

Det finns inga genvägar till den perfekta kilten..... känns som ett helt förband av Greger Hawkwind från Nilecity.
Jeppan
Primus Pilus

Re: Nappe-Britter

Postby fredrik » May 19th, '10, 20:25

Fantastiskt Jeppe! Tycker kiltarna blev magnifika, men fanorna måste jag säga ser ut att vara något riktigt extra! Får man tigga till sig en närbild på dessa? Är det frihand på linnetyg?

Fantastiskt bra jobbat!
fredrik
Skutans kapten

Postby Jeppan » May 19th, '10, 20:53

En tackar Fredrik!

Helt ärligt finns det just nu enbart en linnefana. Jag skall försöka få in en bra närbild på den. Tyvärr måste det dock vänta tills i morgon. Batterierna i den förbenade kameran tog slut.Min tanke är att huvudelen av enheterna skall ha en linnefana. Den färdiga fanan är målad på frihand och det kommer resten också vara. Problemet är bara att det kom ett par snygga flaggor med Victrixpaktet. Det lär vara samma snubbe som gjort dem som ligger bakom Little Big Men transfers. Jag vill gärna använda dessa.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Stewe » May 20th, '10, 04:47

Grymt snyggt får en nästan att vilja lägg ner penslne och sluta måla föratt det finns ingen ide att fortsätta...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Ogge » May 20th, '10, 07:25

Grymt snyggt och framförallt inspirerande för mig efter att motivationen gick i botten med fransoserna.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Rickard » May 20th, '10, 07:45

Hej

Snyggt.
Får det till runt 170-180 figs (?), imponerande.
Lika imponerande var det att se kiltarna.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Dalauppror » May 20th, '10, 08:14

STRÅLANDE JEPPE!!!!

så 95th kommer 2 på en 40x40bas...har för mig att jag sa det... ;)

Jag vill gärna ha lite goda råd om hur du målade 42nds kiltar, jag ska efter sommaren måla upp dem till mitt AWI projekt...

Stämmer att det är Stephen Hales som har LBMS som gjort flaggorna till Vitrics boxarna, de är helt klart snygga även om jag tyckte de var lite för mörkblå ?

Nu ska vi bara plita ihop ett Black Powder Scenario för dessa och Ogges fransoser( målnings änskemål kommer :? )... Jag har faktiskt redan börjat med ett litet Peninsular scenario...återkommer med OOB så snart jag hinner...

Jeppe...du har väll Limber still dina kanoner???
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » May 20th, '10, 11:12

Jo, Micke du fick din vilja när det gäller basningen av 95:orna. Blev än tydligare att du hade rätt när jag utförde lite kliniska tester med figurer och baser. När det gäller limber så saknas det än, men Victrix har get ut en ny trevlig låda med kanoner och limbrar. Tänkte investera i en sådan framöver. Färgerna på flaggorna var faktiskt än mer blå i perry-lådorna jämfört med Victrix. Victrix-flaggorna var nog hyggligt korrekta i sin färgskala. När jag gjorde mina första experimnet med flaggorna tenderade de att bli för ljusa. Jag skall se om jag kan plita ihop en instruktion för kiltar. Grunden är relativ enkel, men det är ett jävelskap som är pilligt och svårt att gena över i den här skalan.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Nils » May 20th, '10, 11:24

Jättesnyggt målat! Det är i och för sig ganska vanligt att dina figurer är väldigt fina. Flaggan blev imponerande den också.

Hur många figurer till måste du måla innan din styrka är klar?
Nils
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 20th, '10, 13:11

Tack Nils!

Jag har nu målat så gott som allt infanteri för min första spelbara version av armén. Det som återstår kavalleriet. I version 1.0 kommer det inte finnas så mycket kavalleri. Det blir en enhet tunga dragooner(6baser med 2 ryttare på varje). Möjligen lägger jag till en lätt hussar enhet till detta. Slutligen har jag ett par kanoner,limebrs och befälen kvar att måla.
Jeppan
Primus Pilus

Postby tomek917 » May 20th, '10, 13:48

Fantastiskt snygga och mycket inspirerande att få se!

Vad använder du för färger till det vita? Jag lyckas aldrig riktigt få till det vita, inte helt bra om man ska måla gubbar till napoleonkrigen kanske. Än så länge har jag lyckats hålla mig undan genom att bara måla brunswickare och lätt franskt infanteri, men förr eller senare måste man ju ge sig på en fransk linje bataljon! ;)
Yggdrasil
tomek917
Velite

Postby Jeppan » May 20th, '10, 14:02

Vitt är knepigt och jag har nog ingen pantentlösning. Jag använder alltid svart basfärg och lager på lager teknik. Därefter finns det två vägar - en skitig och en renare. Den skitiga bygger på att man efter basningen lägger en ljusare brun, beige eller ockra-ton. "US field-drab" kan vara lämpligt val om man använder vallejo-färger. Därefter lägger man ett lager benvit och slutligen helvitt. Tre toner med andra ord.
Den renare varianten är också en trestegslösning där man startar med mellan-grå eller gråblå ton, fortsätter med en ljusare grå och avslutar med vitt.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Fanjunkarn » May 20th, '10, 21:12

Vad tycker du om de olika produkterna. Victrix vs Perry?
-------------
FPW-french-28mm
Iran-Irak 6mmm
Anceint Greek -28mm
WW2 Italy - 15mm
ACW 28mm
TYW-katolska ligan-15(18mm)
på G FFG 20mm
Fanjunkarn
Triari

Postby Jeppan » May 20th, '10, 21:30

Victrix och Perry är mycket lika varandra i storlek. Att mixa dem är perfekt(till och med individuella delar). Svårt att säga vilken av dem som är bäst. Jag tycker dom är bra båda. Möjligen är Perry snäppet vassare.
Jeppan
Primus Pilus

Postby LÖWE » May 21st, '10, 09:19

underbart vackra figurer...

// LÖWE
http://15mm.se/forum/index.php
---
British RM Commando - FOW
British 50:e inf div Normandie - FOW
British 46:e inf divisionen Italy - FOW
14th Canadian Army Tank Regiment - FOW
Panzergren div Grossdeutschland - FOW
Teutonic DBA (snart på målarbordet)
---
LÖWE
Velite

Postby Jeppan » May 24th, '10, 21:26

Fredrik ville ha en närbild på linneflaggan som jag tåtade ihop till mina Nappe-britter. Här kommer den. Fler är planerade. Det är inte alldeles enkelt att måla direkt på linne, men det kanske är värt besväret. Har hittat en bra artikel i en gammal Wargames Illustrated som beskriver hur man skall gå till väga. Jag kan låna ut detta ex om någon är intresserad.
Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » May 24th, '10, 21:29

Man blir ju förbannad.

Otroligt bra jobbat!
fredrik
Skutans kapten

Postby Stewe » May 25th, '10, 06:05

fredrik wrote:Man blir ju förbannad.

Ja som fan, riktigt snyggt...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Dalauppror » May 25th, '10, 06:50

Mycket snyggt !!!!!!!!!!!!! Men du ska väll ha 2 flaggor i var enhet.... vill se bild även på regements flaggan ;)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Mr Walker » May 25th, '10, 09:29

Helt fantastiskt. Vill veta mer hur du gjort och i vilket nummer det stod om det! Nu! ;)
Mr Walker
Triari

Next

Return to Målarbloggar