Nappe-Britter

Posta bilder på dina projekt!

Re: Nappe-Britter

Postby Jeppan » May 25th, '10, 18:38

Metodmässigt är det inga konstigheter. Lite färg, liten bit linne, glatt humör och tålamod. Först ritar man ut konturerna på det vita tyget med blyerts och sen är det bara att måla på. Basfärgen i de ljusare fälten är ockra/sepia. Därefter lägger man benvitt och vanlig vit färg. En liten marginal sepia lämnas kvar i kanterna för att ge ett lite åldrat/slitet intryck. De blå fälten startar med mörkblått och sen jobbar man sig utåt i tre lager. Det sista lagret är ganska tort så att maskorna syns.

Guiden för flaggor finns i Wargames Illustrated May 2006(number 223)
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jul 3rd, '10, 09:21

Här kommer en del Nappe britter som har stått klara en tid....

Image

Det här är en befälsplatta. Flaggan är tyvärr inte handmålad, men det kommer jag möjligen ändra på. Generalen till häst är en karaktär för sig - Sir Thomas Picton - brittisk general och allmänn galning. Munderingen i sig är minst sagt excentrisk. Han bär hög hat och bär paraply. Dess atteraljer hade han på sig under slaget vid Waterloo. Det råder delade meningar om detta var hans normala utstyrsel eller om det berodde på att han inte fått med sig rätt baggage när han skulle resa till Belgien. Det står dock klart att han vid åtminstone ett tidgare tillfälle i spanien kommenderade trupper iförd nattmössa. Han var känd för att vara en brutal och rå typ även med den tiden standard och fick kämpa ordentligt för att lägga till Sir till sitt namn. Vid Waterloo tog det dock slut. Karln fick en kula i huvudet och tvärdog. Till råga på allt passade brittiska soldater på att plundra liket efter att han fallit. Det är vad man kan kalla kärlek till sin överordnade. Figurerna är från Front Rank och flaggan är från Perry.

Image
Inniskilling heavy dragoons

Alla figurerna är från Front Rank. Front Rank är kanske de bästa figurerna jag känner till vid sidan av Perry (när vi talar 28mm Napoleon krigen). Figurerna har tydliga reliefer i gjutningen, vilket gör det enkelt att måla dessa och att applicera wash eller ink. Kan för en del upplevas som lite grova i dragen och lite väl knubbiga. Jag trivs dock med dylika figurer. Flaggan till enheten är handmålad

Image
En närmare bild....
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jul 4th, '10, 19:26

Mycket snyggt. Ska bli kul att se dem på spelbordet, bara alla fransmän blir färdugmålade...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Jul 4th, '10, 19:34

Tja, Det lär väl dröja innan vi får se fransmän, men jag har en plan B - 1812 årskrig. Amerikaner mot britter. Har inhandlat amerikanskt infanteri från Old Glory samt konverterat Perry-figurer. De första enheterna börjar blir klara.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jul 5th, '10, 16:55

Trevligt. då kanske jag kan fielda några av mina Woodland indians som jag håller på att måla till mitt AWI projekt:)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Jul 5th, '10, 17:25

Visst kommer indianer behövas. Man kan också samordna en del terrängbygge. Vi behöver en del riktiga amerikanska kåkar. Kan behövas till AWI, 1812 och till ACW.
Jeppan
Primus Pilus

Postby keithabarker » Jul 6th, '10, 09:00

Jag har varit tyväörr borta från forumet ett tag.

Kul att komma tillbaka och se såna här fina alster.

Man får inspiration att sätta igång igen!!!!
keithabarker
Principes

Postby Jeppan » Jul 6th, '10, 19:19

Värmande ord Keith! :D

Nappe i 28mm är riktigt trevligt och med de nya plastfigurerna blir man inte ruinerad.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Hobbyworker » Aug 10th, '10, 09:05

Det är kul att se att det är fler som håller på med napoleonics 28mm

riktigt snygga figs :D
Projekt och arméer:
28mm Confederate ACW ,15mm FOW Ryssar , 28mm Napoleonics Ryssar , 28mm Imperial Romans

http://hobbyworker.blogspot.com/
Hobbyworker
Velite

Previous

Return to Målarbloggar