Kladd av och med Tilioch

Posta bilder på dina projekt!

Re: Kladd av och med Tilioch

Postby Rickard » Oct 19th, '11, 22:05

Rakt är bra om man gör modulär terräng...gammalt visdoms ord.
Skämt o sido, kul projekt.

Provar gärna Malifaux vid tillfälle.
//rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Tilioch » Oct 24th, '11, 19:43

Rickard wrote:Rakt är bra om man gör modulär terräng...gammalt visdoms ord.
Skämt o sido, kul projekt.

Provar gärna Malifaux vid tillfälle.
//rickard

Får absolut fixa lite spel någon dag här, har nummera tom tre gäng, även om de inte är målade än =)

Hur som helst så har jag nu fått hem Waterloo från Warhammer historical, kort sagt så är jag imponerad av en MYCKET tung bok (säkerligen 2kg om inte mer, min jobb-laptop är bara aningens tyngre)
Spelsystemet är lite sådär warhammeringt utan att vara fantasy battles, men fog of war saknas helt vilket jag tycker är lite trist.
Det är också spelbart på förhållandevis få figurer, skulle tro att man får en utmärkt strid med ett par kanoner, 4-5 regementen med infanterister och 1-2 enheter kavaleri (som var består av 3-6 baser)

Jag har skrivit lite om hur det funkar och så på bloggen, kanske inte den bästa genomgången då jag skrev det mesta på tåget in till jobbet imorse, men förhoppningsvis kan det ge en visst inblick i hur det fungerar.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 1st, '11, 11:01

Nu har jag varit en dålig människa och inte postat mina senaste framgångar i terrängmakeriet, det har faktiskt hänt en del sen sist.

Först och främst så har jag byggt ett par Adobe-hus, tänkte kolla hur lång tid de kan ta och sätta ihop och vad man får i slutänden när man gör det så snabbt som möjligt.
Första försöket blev rätt okej, byggde det av diverse skräpbitar med foamboard jag hade liggandes tillsammans med lite tändstickor och en liten bit balsaträ.

Image
Fler bilder i dethär blogginlägget

Sen gjorde jag två på en gång, blev lite mindre och jag ändrade på lite småsaker för att snabba upp men också få lite skillnad i husen

Image
Fler bilder hittar man när man klickar här

Plockade också fram några av mina IG trupper när jag fotade här, då några på andra forum har haft svårt att förstå skalor när det varit icke-GW figgar som har varit skalgivande. Vissa har det inte lätt =)

Men så har jag också kommit lite längre i mitt bordsbygge, dels har jag byggt ihop del 2 av bordet, så att nu har jag hela bordet pågång, sen har jag slabbat på färg i två omgångar, först en grundfärg av riktigt mörkt brunt, och sen har jag också lagt på en första drybrush på vägen att få det att se ut som öken/stepp

Image
Bilderna på det hittar man också på bloggen

Nu har jag faktiskt kommit ytterligare lite längre, men bilder på det är inte tagna än, allternativt ligger på kameran hemma. Men förhoppningsvis är målningsdelen av bordet klar om inte ikväll så senast imorron skulle jag tro, sen ska det ju på en massa gräs och annat som man kan tänkas behöva.

Sen har jag också börjat bygga några av baserna som skall fylla ut hålen som är i spelbordet nu, tanken är att hela bordet skall vara uppbyggda av dehär små kvadraterna som har en bunt olika terrängtyper på sig och så kan man flytta runt bäst man vill, förhoppningsvis blir det ganska bra, om inte annat så är detta mest ett testbord på hur man ska kunna göra saker, så att mitt nästa projekt blir bättre =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 7th, '11, 21:42

Men nu har jag äntligen fått tummen ur och skrivit lite om min sista målar session på mina bord. De blev egentligen färdigmålade i förra veckan, men en liten semester till Prag kom i vägen för att skriva nått om det och fixa iordning korten.
Men nu finns det färg på bordet, och det ser riktigt bra ut, de sista lagrerna gjorde verkligen halva grejen, nu behövs det bara lite statiskt gräs här och var för att det ska finnas nått liv på bordet, och sen blir det till att bygga terrängplattor att slänga på det också.

Image

Men kolla in bloggen för lite mer

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Rickard » Nov 8th, '11, 13:51

Ser ut att bli riktigt bra.
Gillar iden med 'modulärt modul' bord, knåpar själv på något linkande.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Anatoli » Nov 8th, '11, 14:50

Riktigt schyssta färgtoner på brädet!
Anatoli
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 8th, '11, 16:23

Tackar
Jag är helt klart nöjd med färgerna, och det ser helt okej ut med plattor på också, har faktiskt gjort tre stycken som lite test redan, men jag har inte hunnit med att skriva nått om det på bloggen än =)

Det enda som är lite sådär är att jag inte gjorde "hålen" i borden tillräckligt djupa, så det blir en del kant över, men jag får helt enkelt fixa till det tills nästa gång

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Anatoli » Nov 8th, '11, 16:44

Du kan alltid köra den terräng som ska ner i hålen med lite sluttande kant annars. Ska du använda flock, static grass, turf eller något liknande på områdena runt hålen? Jag tror nog att du kan göra både skog lika väl som hus till "hålen", skogen kan ju ha mått anpassade efter plattan men ett inte fullt så symmetriskt utseende på själva plattan.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 8th, '11, 17:14

Anatoli wrote:Du kan alltid köra den terräng som ska ner i hålen med lite sluttande kant annars. Ska du använda flock, static grass, turf eller något liknande på områdena runt hålen? Jag tror nog att du kan göra både skog lika väl som hus till "hålen", skogen kan ju ha mått anpassade efter plattan men ett inte fullt så symmetriskt utseende på själva plattan.

Jo, det är lite av tanken att jag ska fasa ner kanterna, lite beroende på vilken typ av terräng det ska vara på.
Det ska också till lite statiskt gräs på plattorna lite här och var, eventuellt kommer jag kludda dit lite allt möjligt senare också, stenar, stockar, små buskage och sånt som kan vara där hela tiden.

Jag får helt enkelt experimentera lite och se hur det blir

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 11th, '11, 14:04

Nu ska det gå att se lite hur det ser ut med hus på, för nu har jag fått tummen ur att fota och skriva om dem =)

Det blev till att göra tre baser för att testa till att börja med, två med några av mina adobe hus, och en med lite blandad växlighet på. Resultatet blir ganska okej tillslut iaf.

Image

Bloggen är som vanligt stället att vara på enligt alla coola kidz

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Anatoli » Nov 11th, '11, 16:27

Förhöjd kant funkar för husen, ser dock lite konstgjort ut på plattan med växtlighet.

Ett alternativ är att istället för slipning av kanterna bygga på med en kant på modulen om du förstår vad jag menar, Så att den tar några milimeter mer plats utanför fördjupningen, men det som sticker ut sluttar och lappar över själva brädet och döljer kanten som man annars skulle sett uppifrån.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 11th, '11, 20:27

Jag kommer nog att hyvla ner kanterna framöver, att bygga ut dem kommer inte riktigt att funka eftersom jag ska kunna ha flera liggandes precis brevid varandra. Det funkar inte riktigt då att några av dem är större än den tillgängliga ytan.
Men nått måste klart göras med plattorna. Nästa omgång ska få sig lite fasade kanter.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Nov 12th, '11, 00:16

Ser otroligt bra ut!

Håller med om att du skulle kunna fasa kanterna lite men så mycket tänker man inte på det.

Trevligt att du hittat dina guards oxå så du kan komma hem till mig och leka.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 12th, '11, 00:23

Ogge wrote:Ser otroligt bra ut!

Håller med om att du skulle kunna fasa kanterna lite men så mycket tänker man inte på det.

Trevligt att du hittat dina guards oxå så du kan komma hem till mig och leka.

Tackar så mycket
Och nog har jag hittat dem alltid, eller ja, jag har hittat det mesta av dem, tycker mig minnas att jag skulle ha lite mer blandade saker liggandes här omkring, men jag får gå igenom mina lådor med skit lite nogrannare.
Men jag har faktiskt ikväll målat klart 15 till av dem, eftersom nästan allt jag har är omålat så är det lite att göra

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 15th, '11, 10:34

Då har jag faktiskt plockat fram mina små IG figgar och fått några målade.
Har fått gräva fram lite nya färger för att få dem att funka då de få jag hade målat innan var i färger jag inte längre har, så med stora settet med Reaper färger så blev det till att göra lite färgmatchning.

Hur som haver så har jag nu målat klart 25 små fåniga infanterister över den senaste veckan eller så, och nu börjar jag få slut på vanliga småttningar, så snart ska jag ta mig an de högar av tunga vapen jag har överallt... Eller ja, det är nog inte mer än 12-15 vapen av olika slag, så antagligen är det inte så häftigt egentligen.

Men vad som har blivigt målat nu finns på bloggen som vanligt, och här är ett litet smakprov på de nymålade:

Image

Tyvärr blev bilderna lite väl mörka, och lacket hade inte torkat riktigt så mycket som jag trott, så det blev lite blankt och mörkt.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 22nd, '11, 20:25

Då har jag äntligen lyckats få tid nog att måla ytterligare en enhet med mina IG trupper.
Gjorde mitt första tunga vapen också, men kom på ungefär samtidigt som jag hade basat klart dem att de inte alls ska stå på 25mm baser längre... Får göra om och göra rätt när jag får hem lite baser i rätt storlek.

Hur som helst, de finns att beskåda vidare på bloggen

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Nov 23rd, '11, 00:44

Ser riktigt bra ut.

Hur mycket poäng kan du komma upp i?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 23rd, '11, 07:16

Ogge wrote:Ser riktigt bra ut.

Hur mycket poäng kan du komma upp i?

Tackar

Jag kommer nog upp i ungefär 750 nu om jag sträcker lite på det, förhoppningsvis kan det bli lite mer mot slutet av veckan när jag fått målat några fler tunga vapen

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Led-unge » Nov 23rd, '11, 08:55

Det var verkligen fint och stilrent målat... passande färger. Sånt blir en fröjd att spela med även om det är kanonmat.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Tilioch » Dec 4th, '11, 10:10

Då vart det dags för att posta lite nya bilder på hur armén fortskrider.
Har den senaste tiden mest lagt tid på att måla tunga vapen, för sånna behöver man massor av när man inte kan träffa en lagårdsvägg om man är inlåst i ladan.
Så efter att jag fick hem mina baser så blev det till att basa om de redan målade, och måla upp en bunt till så att jag skulle ha hela enheter med dem.

Resultatet kan man titta in på bloggen för att se, men även här i ett litet smakprov på hur det blev:

Image

Passade även på att slänga lite gräs på dehär baserna, det såg helt groteskt tråkigt ut med bara sand.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar