Konvent i Skövde

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Konvent i Skövde

Postby Tilioch » May 13th, '13, 21:09

Min gamla förening ska till att försöka hålla ett lite mindre konvent i Skövde den 28-29/9 (lite smygstart på kvällen den 27e)
Än har det inte kommit så långt i planeringen av det, men det kommer iaf bli någon sorts 40k turnering, hur den kommer se ut vet jag inte heller än. Men det ser ut som runt 1500p (kanske mindre) och ca 20 spelare som max, varav jag gissar att det mesta kommer vara lokala förmågor, men jag kommer hålla ögonen öppna för uppdateringar.

Utöver detta så vet jag att det kommer vara i kulturhuset i Skövde, det ligger sådär 20m från stationshuset, det finns också ett ganska trivsamt hotell kanske så långt som 50m från lokalen, Scandic Hotel Billingen. Det kommer också finnas möjlighet till någon form av "gratis" övernattning, antingen i lokalen självt eller hos några av de som arrar konventet.

Annat som jag har sett det ryktas om i spelväg är;
Malifaux, antingen en turnering eller drop in/prova på av någon sort.
Epic Armageddon turnering.
Blood Bowl, antaglien någon form av turnering.
Infinity och Dystopian Wars, mest troligt drop in av något slag om inte väldigt många uttrycker intresse

Kostnaderna som har kastats runt än så länge är ca 100:- för att komma in på konventet, och runt 50:- för att vara med i en turnering.
Detta är vad jag har fått fram än så länge från huvudansvarige för hela grejen, är det så att någon undrar nått så går det att kontakta honom på martin.brosser@gmail.com, om nu någon vill det. Eller så är det bara att skriva nått här så kan jag ta det med honom direkt när jag är hemma och har honom på IRC.

Jag funderar iaf starkt på att ta mig ner och antingen spela 40k eller Epic, men är det någon mer här ifrån som skulle vilja hänga på så skulle det ju kunna vara lite skoj att äga upp massa skaraborgare i 40k ;)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Re: Konvent i Skövde

Postby fredrik » May 13th, '13, 21:47

Jag åker gärna och spelar 40k. Var/hur anmäler man sig?

Kan du kolla med arrangören vad dom tänker kring 40k turneringen, restriktioner och komp och sånt?
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » May 14th, '13, 07:34

fredrik wrote:Jag åker gärna och spelar 40k. Var/hur anmäler man sig?

Än finns det inte någon anmälan uppe, men jag ska kontrollera när de ska få upp något om det

fredrik wrote:Kan du kolla med arrangören vad dom tänker kring 40k turneringen, restriktioner och komp och sånt?

Jag har redan skickat med en massa frågor kring just sånna grejer till arrangören, så som jag fattade det så skulle de ha planeringsmöte nu i veckan och förhoppningsvis kommer det väl någon info om det efter detta. Det lilla jag har hört hittils är att det antagligen kommer följa de "större" turneringarna i format, men då antagligen med mindre poäng.

Men jag passar på att pressa honom lite extra direkt och inte bara genom huvudarr =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Nils » May 14th, '13, 08:24

Låter trevligt och stort plus för en så tidig "heads up"!

Kanske Ogge hinner få klart sitt Malifaux gäng och spela med det?
Nils
Primus Pilus

Postby Tilioch » May 14th, '13, 08:59

Malifaux? Kan ogge verkligen spela sånt?

Annars så tror jag nog det kan bli rätt trevligt, sist jag var i lokalen de ska använda så var den tämligen fräsch, iofs var jag student och tämligen onykter, men ja, man kan inte få allt ;)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » May 14th, '13, 09:17

Mallifax verkar jätteskoj!

Ett stort plus är oxå att figurerna är tillverkade i HIV metall.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » May 14th, '13, 09:18

Ogge skall ju börja spela High Elves så han har inte tid för nåt maliwhatever.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » May 14th, '13, 19:25

fredrik wrote:Ogge skall ju börja spela High Elves så han har inte tid för nåt maliwhatever.

Gött, han kan behöva ett projekt som innehåller obscena mängder figurer ;)

Men, jag ställde lite frågor ang konventet och framför allt 40k delarna av det hela och fick mig ett svar från tjommen som skall hålla i 40k turneringen.
Frågorna var fredriks lilla lista i början och såhär blev svaret;

Hej

kul att ni är intresserade och hungriga på information. Detta projekt är ju dock flera månader fram i tiden så alla svar finns inte här och nu och finns dem så kan de ju kunna komma att ändras på innan det är dags för turnering.

Antingen sker anmälan till 40k turneringen över svenska 40k hemsidan alternativt samtidigt som ni anmäler er till konventet. Vet inte svaret på det än. Jag tror att anmälan separat till varje turneringen är att föredra men det måste vi arr komma överens om. Så inget svar på det än.

Dåså över till dina 40k frågor.
Jag har inte kommit till punkt med hur jag vill göra på alla punkter än men jag kan ju förklara hur tänket går än så länge.
Komp = jajamen, mall=lutar åt LBK mallen men har inte bestämt mig ännu. Inget eget påhitt iallafall.
Arméstorlek = Jadu... Inget bra svar på det ännu, men det kommer inte bli 2 FoC iallafall. Kanske att det kan landa någonstans runt 1750, 1850 1950 eller 1999.
Andra restriktioner: Nej,

Om du tycker att du inte fått alla svar du önskade är mitt tips; sitt still i båten, svaren kommer. PewPew-Con kommer bli skitbra! =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » May 14th, '13, 19:30

Det låter magiskt! Jag har en modifierad LBK-lista jag är sugen på att prova så då får man en anledning att unleasha listhetsen igen. ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » May 14th, '13, 19:41

Hehe, klarar forumet verkligen av en sådan listhets igen? =)

Men jag tror nog det kan bli skoj, jag hoppas ju dock lite på att poängen ska plockas ner, tycker det är roligare att spela på lite mindre poängsummor så det blir lite rörelse i spelet också

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » May 14th, '13, 21:23

Är det Max 1500 poäng kan jag vara sugen på att åka.

Men är det mer så tycker jag hela manövreringen i spelet försvinner och det tar på tok för lång tid att spela.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 6th, '13, 19:03

Har lite lösa uppdateringar kring detta nu, tyvärr verkar det som tjommen som håller i det inte vet vad som är skoj med 40k och har för tillfället sagt att det ska bli 1750p på turneringen (booooo!)
Uppenbarligen blev en person som föreslog att det skulle vara 1500 eller mindre mer eller mindre meddelad att man är dum i huvudet om man tycker att det är skoj att spela då, så ja... Det blir väl en vanlig tråkturnering helt enkelt.

Min lust att vara med i detta då sjönk ganska seriöst, men är vi flera här uppe som skulle vilja åka iaf kan jag nog tänka mig att spela 40k iaf så vi kan visa hur man har skoj, annars kommer jag nog plocka fram mina gamla epic figgar och förpesta övriga deltagare med mina plague marines i den skalan =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 6th, '13, 19:23

Ett par hundra poäng hit eller dit spelar mig ingen roll, jag är allätare och åker gärna ändå.

När spikar dom detaljerna så man kan boka hotell osv?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jun 6th, '13, 19:25

Hm.. Är det bara 1750 WAAC? Ingen tvist på det hela alls?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 6th, '13, 19:30

Det är ju kompat, det är väl en twist.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Jun 6th, '13, 19:34

Fuck komp!

Har nog svårt att bygga armeer som det är.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 6th, '13, 19:44

fredrik wrote:Ett par hundra poäng hit eller dit spelar mig ingen roll, jag är allätare och åker gärna ändå.

När spikar dom detaljerna så man kan boka hotell osv?

Just nu verkar det vara lite stiltje i planeringen i konventstoppen då platsplaneringen måste landa så de vet hur mycket de har plats för, så jag har inte vidare mycket info om detta än.

Ogge wrote:Hm.. Är det bara 1750 WAAC? Ingen tvist på det hela alls?

Vad jag vet nu, nej, det är som fredrik säger att det blir komp, även om jag personligen tycker att det är rätt kasst med de listor som finns, men men, jag är ju bara en spelare som är i en grupp med folk som faktiskt vill ha roligt och inte vara det största rövhålet som finns

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jul 20th, '13, 15:21

Då har det kommit upp info om 40k turneringen på detta lilla konvent, detta är den "officiella" infon som har postats på SUGS forum (föreningen som håller i konventet)
Om ni har några frågor så kan jag vidarebefordra dem till arrangören

Då var det dags för Skövde University Gaming Society (SUGS) att anordna en 40k turnering. Den kommer att äga rum samtidigt som PewPew-Con som är ett konvent som 40k turneringen är en del av. Inträdet till konventet är gratis så kostnaden är endast för turneringen.

När: Lördagen den 28e september till Söndagen den 29e september
Var: I Skövde, John G. Grönvalls plats 1, 541 37 Skövde
Antal platser: 20
Poäng: 1750
Allies: Ja
Fortifications: Endast, Aegis Defense Line,
Matcher:5 (3h per match)
Kostnad: 150:-/person
Komp: Ja, LBK-mallen
Målning: Tabletop standard innebär att allt ska vara målat med minst 3 färger och vara basat.
Anmälning och lista: senast 8e september till elmgrenalexander@gmail.com
Listan ska vara inlämnad: senast 8e september
Priser: Till 1a, 2a, 3e plats.
Best painted: Nej 

Finns tyvärr inte möjlighet till övernattning i lokalen men det finns gott om hotell och vandrarhem inte så långt ifrån lokalen.

Missions:
Kommer senare... Men det kommer att bli objektiv tungt med variation på vilka enheter som är scoring. Tex. Något där fast är scoring och någon där heavy är kanske någon där elites är scoring. Får se vad det landar.

Komp
- Listan får ha max 3 i komp.

- Kompen kommer att påverka ditt resultat på följande två sätt;

1. Din komp kommer att ge dig en startpoäng, som du sedan behåller hela turneringen ut. Denna kommer även att användas för att swissa första matchen.

Komp 0 ger dig 6 poäng
Komp 1 ger dig 4 poäng
Komp 2 ger dig 2 poäng
Komp 3 ger dig 0 poäng

2. Aktiv komp i varje match. Varje match spelas om totalt 12 poäng, dvs lika blir 6-6. När ni räknat ut ert resultat så justeras det med skillnaden i komp där den med lägre komp får lägga till skillnaden gentemot den med högre komp som drar ifrån skillnaden.

Här kommer ett försök till att förklara kompen något. =)
FÖRKLARING KOMP:
I slutet av en match ser det ut enligt  följande:

Spelare Bosse håller två objektiv som tillsammans är värda 4poäng.
Spelare Hasse håller 3 objektiv som tillsammans är värda 6poäng.
Hasse har tagit first blood och får därför 1poäng.7

Spelare Bosse Spelare Hasse
Komp: 0 = 6p Komp: 2 = 2p

Hasse har alltså: 7poäng och Bosse har 4 poäng innan aktiv komp.

Aktiv komp gör följande;
Skillnaden i komp är 4 poäng där Bosse har lägre komp än Hasse och får därför lägga till skillnaden:
Bosse 4p+4 =8 poäng
Hasse 7p-4 = 3 poäng
Alltså vann Bosse denna matchen på grund av att aktiv komp fick upp hans poäng i slutet.

Jag hoppas att allt är tillräckligt otydligt och att ni är sugna på att komma och spela! =)
Är det några frågor skriv det helst här i tråden eftersom det är säkert fler än ni som undrar om samma sak.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Jul 20th, '13, 18:16

Jag har anmält mig! Vem mer åker?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Jul 20th, '13, 19:49

Inte jag...

Det där var nog dessutom den mest förvirrade förklaringen av aktiv komp jag någonsin läst.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer