LBK Mall 2.0

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

LBK Mall 2.0

Postby Tilioch » Sep 5th, '13, 10:59

Nu har de hittat på en ny komp mall, det som ska skilja sig nu är att spannet skall gå mellan 0-6 istället för tidigare 0-3 så det kommer vara fler grejer som kompar.

http://www.svenska40k.se/forum/download/file.php?id=3896

Personligen har jag bara ögnat igenom lite det som påverkar mig, och det som jag blir mest trött på är att mina Ravenwing bikes nummera är helt värdelösa, bygger man en lista med flaggan (som behövs för att de ska funka alls) så kompar man minst 5, annars "klarar" man sig på bara 3

Annars har jag inte så värst mycket att säga, det känns mer som de bara har dubblat minusen som fås av allt och/eller lagt till flera nivåer på saker som förrut kompade.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Re: LBK Mall 2.0

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 11:10

FUUUUUUUUUUUUUU....
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 5th, '13, 11:42

Vilket skämt.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 11:59

Mystalibanerna slår till igen.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 12:07

Fan vad bitter jag blir, min skövdelista gick från komp 0 till komp 6. Vafan liksom...
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Sep 5th, '13, 13:57

Det går liksom inte att jämföra gamla mallen med nya, då den nya har ett helt nytt upplägg.

Det mallen har gjort är att strama upp de listor som anses vara de absolut hårdaste just nu, vilket är Tau, Eldar och Daemons, och då specifika saker. Mallen förändras ju i takt med att listorna ändras.

Vill man ha med just precis alla val från det som är hårdast, ja då får man även ta kompen. Eller så väljer man andra sub-optimala (men fortfarande inte dåliga val) och klarar sig med lägre komp.

Med ett annat kompspann blir det annan påverkan på olika turneringar. Man kanske väljer att istället för att kompjustera +-3 poäng för komp och 12-0 maxpoäng till att bli +-6 för komp men spela om 24-0 istället. Rent spelmässigt blir alltså komp 2 vs komp 4 lista detsamma som tidigare var komp 0 vs komp 4.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 19:48

Jag köper att skalan har ändrats, men när en lista går från nollkomp till maxkomp från en version av mallen till nästa så tyder ju det på att något är fundamentalt fel, antingen med föregående version eller med denna.

Problemet i mitt fall är att jag försökt att inte bygga en extrem nätlista utan i stället byggt en mer allround med lite av varje. Ironiskt nog får jag lägre komp om jag svänger av och gör en extremlista i stället - 59 flesh hounds ger mig komp 3 i stället och är bra mycket värre att möta. En Screamerstar kommer undan med komp 4-5, likaså en habil Cirkuslista.

Jag tror det blir komp 3 hundbomb för min del. 59 hundar, tre juggerheralder och två horrorenheter, allierat med CSM för två kultistenheter, en omarkad sorceror på bike, nurglebikers med meltor, omarkade obliterators. CSM:erna tar hand om AV14 och walkers resten mosar hundarna. Eventuellt skulle man kunna gå ner till 44 hundar och ta en heldrake i stället. Game over man, game over! :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 5th, '13, 20:15

Men de har i alla fall äntligen kommit på att en talos inte är lika bra som en ravager...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 5th, '13, 20:16

Det är ju rätt intressant att du kan bygga nått sånt på 3-5 i komp, men jag kan inte bygga en fungerande RW lista utan att minst hamna på 4 i komp och den kommer inte ha en chans i helvete mot din demonlista där

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 5th, '13, 20:23

Jag kan göra helt snuskiga DE-listor på komp 1...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 5th, '13, 20:33

Eller bara komp 0 helt enkelt...

Haemonculus 50 1744

3 Trueborn 56
2 Splinter Cannons
Raider 60

3 Trueborn 56
2 Splinter Cannons
Raider 60

3 Trueborn 56
2 Splinter Cannons
Raider 60

5 Warriors 60
Blaster
Venom 65

5 Warriors 60
Blaster
Venom 65

10 Warriors 100
Splinter Cannon
Raider, Splinter Racks 70

10 Warriors 100
Splinter Cannon

10 Warriors 100
Splinter Cannon

10 Warriors 100
Splinter Cannon
Raider 60

Ravager 115
Night Shields

Ravager 115
Night Shields

6 Reavers 196
2*Heat Lance, 2*Cluster caltrops
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 20:37

Ha ha, helt fantastiskt Tomas. :lol:
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 5th, '13, 20:45

fredrik wrote:Ha ha, helt fantastiskt Tomas. :lol:

Har tyckt att den tidigare mallen varit lite hård mot DE (borde fått ha någon båt till) men det här blev ju töntigt. Trodde 0 i komp skulle vara mongokongo-listor. Verkar som att jag ska måla fler Raiders...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 20:50

Matcha det där mot vad du får i en komp-0 demonlista, ingen rolig jämförelse.

CSM kan också få till ganska bra listor på 0 tror jag, och 1 för baledrake på nya skalan är ju inte särskilt farligt alls. Mycket riktigt bra grejer i CSM-boken som inte kompar alls eller kompar först efter andra valet.

Och för att vara ännu mer positiv så ÄLSKAR jag att de tagit bort schablonstraffet på allies. Konsekvensen blir förstås att alla kommer alliera in Farsight och det suger ju, men jag gillar att kunna mixa mina chaos marines och demoner.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Sep 5th, '13, 21:40

Måste man verkligen automatiskt köra med 59 av något bara för att det inte kompar mer? Räcker det inte med 35? 40? Måste man alltid lägga sig precis under alla gränser som finns? :)

DET är den stora nackdelen med kompen, för folk verkar tänka "jag FÅR köra med 3st XX, jag som bara hade köpt och tänkt spela med 2. Jaja, jag går o köper en till då, för det måste jag ju helt plötsligt ha!!=!=!!!!1111".

Kompen är till för att strypa det allra värsta, inte att förstöra annars rätt roliga varierade listor, eller hela byggen (synd för raven wing). Sånt blir väldigt synd när det förstör mer än vad den gör nytta.

Däremot kan det vara så att en Komp 4 Ravenwing helt enkelt är så bra att den motsvarar ungefär detsamma i komp mot en annan armé. Sen kan man absolut tailora mot egentligen vad som helst, så en tailor-optad komp 2 daemonlista spöar skiten ur en komp 5 SM lista etc etc.

Jag försöker inte försvara kompen, utan bara förklara vad jag själv tycker.

Jag tycker komp är skittråkigt, hela konceptet är förlegat och "svenskt" i den form allt ska vara så rättvist och fair och alla ska ha samma förutsättningar. Det är som om Usain Bolt skulle bli tvingad att hoppa jämfota medan de andra springer, eller en rallyförare som bara får gasa på varannan raksträcka.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Sep 5th, '13, 22:47

Jag tror att det här tramset inte fyller nått egentligt syfte.

Dom som är duktiga på att spela kommer att vinna med eller utan komp. Det gäller liksom bara att hitta kryphålen i kompmallen och det kommer dom som vill vinna att göra.

Skulle det vara okompat så tror jag samma personer som vinner turneringar kommer fortsätta vinna.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 5th, '13, 23:35

Ett test på 1750 komp 2 demoner med CSM allies:

HQ
1 x herald of khorne, locus of wrath, jugger, lesser reward
1 x herald of khorne, locus of wrath, jugger, lesser reward
1 x chaos sorcerer, bike, ML 3

Troops
10 x horrors
10 x horrors
10 x cultists
10 x cultists

Fast
20 x hounds
20 x hounds
6 x chaos bikers, mark of nurgle, 2 x meltaguns, power fist

Heavy
3 x obliterators, veterans

1750
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 6th, '13, 05:20

Jag tror inte heller på komp, eller ja, jag gör det inte längre iaf, en gång i tiden så kanske det fungerade, men nu är det precis som ni säger. Folk bygger inte samma listor som finns på "nätet" men det blir iaf inte någon egentlig variation i listorna, det är bara andra listor än vad som spelas i england och USA.

Folk som vill spela med så mycket ost som möjligt kommer göra det, och andra som vill spela med sin armé och figurerna de tycker om kommer göra det.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 6th, '13, 10:19

Jag gillar inte komp heller men man får ju liksom bara acceptera att det är så här det ser ut och göra det bästa av det. Trist att behöva kassera en hel armé för att kompmallen ändrats - har man tid, pengar och ork att bygga nytt går det ju att hantera men mellan jobb, familj och amorteringar är det ju inte alla som har den möjligheten.

Det jag tycker är lite synd är att kompen släpar så mycket - de gamla codexarna är ljusår från tau/eldar/cd i effektivitet så dom känns i ärlighetens namn lite fåniga att kompa. När såg man senast Mephiston vinna en turnering liksom?
fredrik
Skutans kapten

Postby Led-unge » Sep 6th, '13, 10:25

Oj, det händer att jag undrar. Förtar inte de här tävlingsmomenten själva nöjet? Ni målar och konverterar på högsta nivå och verkar ha så himla kul på klubben men de här 40k diskussionerna om optimeringar och ost. Nåväl, jag begriper inte så mycket. Det finns nog de som håller på för att umgås. Sen finns de såna som jag själv som drömmer sig bort och målar som lite fantasifull verklighetsflykt. Sen finns de naturligtvis de som lirar för att vinna.

Lite OT sry.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Next

Return to Warhammer