Hjälp ogge med ny armé.

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Hjälp ogge med ny armé.

Postby Ogge » Sep 7th, '13, 21:00

Ok nu har jag spelat tau massor och mest med en lista som jag tycker är kul. Den är inte särskilt optimerad utan innehåller en massa grejer som man nästan aldrig skulle se i "kompetativa" listor så som stealthsuits, pathfinders utan markerlights osv. Har inte heller kört broadsides, riptides eller maxat ut på krooten.
Jag försöker inte säga att den är dålig för det är den inte men det är långt ifrån en optimerad taulista.
Men jag kan liksom inte riktigt tona ner den så mycket mer och fortfarande få det som gör den "tauig" med alla buffar och synergier. Visst kan jag skippa markerlights, crisis suits och alla chip men det är ju liksom det som gör det unik och rolig att spela.
Nu menar jag inte att tau är oövervinneliga men deras lägstanivå är liksom så hög så att det inte blir så kul. Jag har ju spelat dom så mycket att jag har lärt mig armen utan och innan så jag sällan gör misstag men det känns ändå som att det är ganska mycket auto-win.

Men nu har jag iallafall tänkt att jag ska spela någon annan armé ett tag och jag vill ha lite input på vad det skulle kunna vara.

Jag har följande mer eller mindre spelbart:

Eldar(mech)
Space marines(salamanders)
Imperial guard(renegades)
Chaos deamons(nurgle)
Chaos marines(death guard)
Horus heresy(death guard)

Nu har jag ju inte några problem att måla någon annan armé så ge mig lite input.

Ni vet ju vad jag gillar för spelstil. Mobilitet, skytte, synergier och alternativa sätt att deploya armen(deep strike, outflank och infiltrate)
Gunlines och all out assault intresserar mig inte.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Hjälp ogge med ny armé.

Postby fredrik » Sep 7th, '13, 21:34

Ok, några förslag:

- Darlk Eldar. Finns massor av kul grejer i den boken, de är mobila och något av en finessarmé. Bra synergier med eldarallies också, och snygga figurer.

- Tyranids. Undviker du standardlistan 1a med tervigoner och dakka flyrant finns det massor av skoj här, enheter som poddar och infiltrerar och flankar och har sig, kombinerat med roliga psykers (och nej du MÅSTE inte spamma biomancy heller, nidmonstren är ju tillräckligt tåliga ändå)

- Chaos marines. För i helvete inte nurgle som alla människor (inklusive mig) gör. Det finns skitmycket i den boken som är bra och kul. Huron eller Ahriman var du ju själv inne på för att få infiltrators. Slaaneshlord på steed kan du joina till en enhet för outflank. Mycket som kan deepstrika. Undvik standardlistorna (deathguard, zombiespammet, cultistspammet, nurglemärkta oblits/spawn etc) och gör något mer udda. Noise marines tror jag till exempel skulle kunna vara superkul, eller varför inte Iron Warriors med helbrutes, warpsmiths, och fiends? Kasta in IG allies för lite artilleri så blir det både tematiskt och kul att spela.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Sep 7th, '13, 21:54

White scars (eller successor) kan ju vara kul också.
fredrik
Skutans kapten

Postby Pål » Sep 7th, '13, 22:05

Ogge du är såpass tänkande och spelskicklig att du borde leta utmaningar genom att gå utanför ramarna med olika arméer. Lite som fredrik är inne på. Leta inte bland de vanliga och "vinstoptimerde" listorna som tyranids med tervigoner etc. Hitta istället något typ:
  • Skapa en otippad ork-lista
  • Fippla med foot eldar (med harlekins, avatar och mycket assault?)
  • Ett nytt SM-chapter med någon galen ny idé på trupptyper (men för fasen inga fula centurions då möter jag hellre Tau)
    etc
    etc
Jag gillade fredriks world eaters som fasen. Tematiska och fluffmysiga. Ungefär så alltså. Helt rätt.
Pål
Centurion

Postby Tilioch » Sep 7th, '13, 22:07

Kan väl hålla med om att CSM kan vara skoj, vet dock inte om det riktigt egentligen är din grej med tanke på hur du vill spela, du kan ju börja testa lite igen med dina salamandrar, nått skoj ska det väl gå att göra med marines även för dig?
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 08:46

Tack för input!

Jag är lite inne på en armé temad runt huron blackheart tror det skulle kunna vara kul.

Men.. Det det känns lite som att jag försöker bygga tau av allting..
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Per » Sep 8th, '13, 08:51

Jag vet att du hatar dem men... Necrons? Om du kommer på ett roligt sätt att måla dom? De har ju trots allt en hel del balla grejer.

Tyranids som sagt, det går att göra en hel del varierade saker i den listan med.

Finns massor med roligt där ute :D
Per
Hastati

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 09:00

Necrons är fan inge kul..

Kollat över salamandrarna oxå och funderat på om man skulle kunna göra nått kul med dom men jag måste säga att marinsen känns ganska oförändrade med nya boken.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 09:09

Ogge wrote:Men.. Det det känns lite som att jag försöker bygga tau av allting..

Jag tycker du skall fortsätta spela tau om det är tau du vill spela.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Sep 8th, '13, 09:34

fredrik wrote:
Ogge wrote:Men.. Det det känns lite som att jag försöker bygga tau av allting..

Jag tycker du skall fortsätta spela tau om det är tau du vill spela.

Instämmer :)
Om du vill gimpa Tau lite grann ändå utan att förlora synergier tänkte jag ge lite feedback på din nuvarande lista :)

Måste du ha 8 markerlights? Skulle det inte räcka det inte med 5-6?
Måste du spela Tau/Tau? Borde inte vanliga Tau räcka? Eller är det tråkigt att spela vanliga utan att ha Crisis som Troops?
Eller spela ren Farsight enclave? Jag har inte den boken så vet egentligen inte vad den stora skillnaden är. Är det en separat lista eller påverkar vissa val bara den vanliga listan?

Men vill du göra någonting helt nytt eller spela en annan armé av de du har lite mer så go for it. CSM går att trixa ihop en del kul listor med. Samma sak med Eldar (det finns många coola fluffiga val som inte är optimerade). Nya SM känns ganska genomarbetade, och har stor variation där det säkert går att trixa ihop väldigt roliga varierade arméer som både passar din spelstil, är fluffigt, och dessutom rimligt hårt.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 09:44

Med tanke på att jag i princip alltid tejblar så behöver jag nog inte ha crisis som troops. Klart jag kan strypa lite markerlights.

Jag har funderat lite på att köra ren farsight och det skulle nog kunna passa mig.. Behöver ju inte köra IC riptide liksom.

Har oxå funtat på en shadowsun temad armé där man inte ställer ut nått på bordet utan hela armen outflankar, infiltrerar och deepstrikar. Har oxå funtat på mech tau.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 09:50

Skit i buffcommandern också och ta något mer nedtonat, typ en cadre fireblade eller nåt.

Skall du köra med markerlights (vilket jag tycker du skall, de är ju en integral del av tauarmén) så är det ju softare att du kör dom på pathfinders än att du tar marker drones. Dels för att minska mängden mål du kan markerlighta dels för att det är betydligt enklare att hantera sköra pathfinders som inte få gå och lighta än inbäddade markerlights som du kan skydda med typ tankcommander el liknande. En BS5 commander med drone controller och marker drones gör ju naturligtvis också lightsen enormt mycket mer effektiva än BS3 pathfinders.

Crisis suits är ju helt ok även som troops, men ta då som Tomas säger en ren Farsightarmé. Osten med tau/tau är ju att du får både scorande suits OCH tillgång till all wargear från huvudboken.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 10:21

Pathfinders är för statiska.. Säkert ok i en gunline men inte i min armé. Samma gäller fireblade. Gunline. Not ma' thang!

Men.. Markerdrones utan buffcommandern blir ju mer hanterbart.

Men enclave, shadowsun eller mech kan vara värt att prova för den nivån vi vill ha.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 10:32

Det är väl lite det som är poängen, statiska sårbara pathfinders är svårare att spela med än mobila lättförsvarade jump-shoot-jump markerdrones. Jag tror du måste vara villig att kompromissa med vad som är "your thang" om du skall ha kul med tau i vårt "mysklimat". ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 10:57

Mmmmyyysss! Med gunline..
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 8th, '13, 11:59

Om alla andra enheter är mobila, infiltrerar, outflankar och hopp-skjut-hoppar, kan inte en enhet då vara lite statisk? Du måste väl inte bygga om och köra hel gunline bara för du tar 1 enhet pathfinders? :)

Firewarriors måste ju strängt taget inte stå till och skjuta. De skjuter ju minst lika bra även om de knallar runt och rör sig lite?

Måste armén vara 100% mobil eller 100% 60 fire warriors statiskt stående i gunline? Kan man inte köra en varierad lista som kombinerar de två?. Istället för 2 crisis, 3 kroot som troops kanske 1 crisis, 2 fire warriors, 2 kroot? Nåt sånt :)

Ungefär som jag spelar IG. Min lista är gunline på pappret, men jag ser till att röra mig väldigt mycket ändå, för att stå still med allt är tråkigt. Sen finns det ju tillfällen där man egentligen måste stå still iaf ett tag.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 12:03

Ogge wrote:Mmmmyyysss! Med gunline..

Nu är du lite bipolär i ditt resonemang. ;) Att byta ut dina 8 mycket optimerade markerdrones mot 4 underoptimerade pathfinders, eller din superstarka buffcommander mot en lite sämre fireblade betyder ju INTE att du därmed också måste ta 60 firewarriors och bygga en gunline, eller hur? ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 12:09

Jag har bara 4.. Dom kan jag väl få ha?

Kan jag inte få köra en vanlig commander eller typ shadowsun? Vill inte ha nåt statiskt. Men det kanske är så att en helt mobil taulista är för hård för mys?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 8th, '13, 15:27

Ogge wrote:Kan jag inte få köra en vanlig commander eller typ shadowsun? Vill inte ha nåt statiskt. Men det kanske är så att en helt mobil taulista är för hård för mys?

Tror nog du kan glömma shadowsun i en mjukislista - att ge en sån där suitenhet stealth och shrouding, plus extra jumprange, plus infiltrate, plus reroll to hit på ettor för en hel enhet, plus 3++ invosave på dronesen....?!? Så förutom att enheten hon skjuter med skjuter som as så har dom 3+ invosaves och 2+ cover saves? The fuck liksom? :D

Vanlig commander, visst - utan drone controller (för att få BS5 drones är galet bra), PEN chip, c&c node, MSS eller iridium battlesuit. Det är ju bland annat de där uppgraderingarna som gör suitenheterna så galet jäkla bra och som gör Tau i allmänhet till en point-click-delete-armé.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 8th, '13, 16:28

Fick just en knäpp tanke.

Jag kanske helt enkelt skulle lira med den gamla(3rd edition?) codexen istället?
Ogge
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer