Spess Mehreens

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Spess Mehreens

Postby fredrik » Sep 10th, '13, 08:01

Jaha vad tror vi om nya marines då? Är gravweapons svaret på tau och eldarosten? Kommer alla börja köra white scars? Kommer någon köpa hunter/stalker?
fredrik
Skutans kapten

Re: Spess Mehreens

Postby Kreufeldt » Sep 10th, '13, 08:07

Jag tror det kommer att bli en del svarta White scars framöver...

Känns som en kul codex, med många val. Kan se att folk tar stalkern faktiskt, huntern känns väl sådär. Dock är den inte i power-nivå med varken eldar eller. Fast det är mer pga att de är fel, inte marines.

Sternguard och vanguard-kitten är dessutom helt magiska. Så sjukt mycket bitar att man inte vet var man ska börja.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 10th, '13, 08:08

Jag tror definitivt inte att white scars är det enda vettiga. Vulkans glada gossar kommer nog funka fint och imperial fists lika så. Grav weapons.. Vette fan.

Överlag tror jag marinsen är ganska oförändrade i sina byggen.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 10th, '13, 08:10

Sagt det förr:

Det måste suga så hårt att vara dark angel..
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 10th, '13, 08:13

Kreufeldt wrote:
Sternguard och vanguard-kitten är dessutom helt magiska. Så sjukt mycket bitar att man inte vet var man ska börja.

Man ska börja med att ta fram stora plånboken, för här vet de fan hur man tar betalt :D

Angående nya SM finns det ingenting som sticker ut som ost. Centurions är situational bra, men sjukt lätta att kontra. Antingen hålla sig undan och peppra dom på range, eller assaulta, eller feeda dem med enheter med dåligt save. Stalker/Hunter tycker jag är likadana. De kan vara bra mot vissa saker, men är verkligen inget svar på något (ingen av dem sänker en flyer per runda, vilket nästan är ett krav för en enhet som kan och ska göra en enda sak.

White Scars verkar rätt bra, men jämfört med t.ex RW förlorar de en hel del. Kan man tampas med bikes kan man lätt ta hand om WS, oavsett alla specialregler.

Det är ingenting som sticker ut direkt, vilket är väldigt bra, för då går det att göra väldigt många rimliga listor, men inte nåt auto-include OP skit man mer eller mindre måste ha för att ha en chans. Boken som sådan är jäkligt bra, och känns väldigt genomarbetad.
Ancalagon
Centurion

Postby Tilioch » Sep 10th, '13, 08:15

Det suger hårt att vara Dark Angel... Verkar som vi alltid får smaka pinnen och användas som försökskaniner...

Jag tror faktiskt på att Raven Guard kan bli lite jobbiga med scout på det mesta och därmed outflank. Sitter och funderar lite på att ta sternguards och/eller tac marines, lasta in dem i en razorback och göra besök på motståndarens flank med lite roliga specialvapen
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 10th, '13, 08:27

Ravenguard är ju tveklöst dom som känns roligast.

Så roliga att jag på allvar funderar på att måla om alla mina shoulderpads på mina salamandrar och köra ett successor chapter om jag ska spela marines igen.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 10th, '13, 08:35

Vad gör raven guard?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 10th, '13, 08:38

Scout.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 10th, '13, 08:39

Nu tror jag inte det är bäst men det skulle åtminstone passa min spelstil.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 10th, '13, 08:40

fredrik wrote:Vad gör raven guard?

Scout och stealth runda ett på allt som inte är bulky eller very bulky.
Jump Infantry får använda sina JP både i movement och assault och slår om to-wound med hammer of wrath.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 10th, '13, 08:42

Annars är väl Tigurius det man kan tycka sticker ut lite. Lvl 3 med tillgång till alla discipliner, får slå om alla tärningar när han genererar powers, re-roll reserves, re-roll failed psychic tests samt ett av de bättre warlord traitsen
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 10th, '13, 08:58

Tyvärr T4, 3+ save, inget invo save eller Eternal Warrior.
Ancalagon
Centurion

Postby Kreufeldt » Sep 10th, '13, 09:03

Ancalagon wrote:Tyvärr T4, 3+ save, inget invo save eller Eternal Warrior.

Det är väl nackdelarna kan man ju lätt uttrycka sig, vilket är åter en av de där sakerna som gör honom bra, men inte sjukt bra. Värd 165 poäng tycker jag definitivt, hade han haft 2+/4++ och EW hade det ju varit auto-include för de poängen...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 10th, '13, 12:22

Men är bikelistor verkligen så rasande kompetitiva utan varesig bolterbanner, PFG eller darkshroud? Hit and run är väl ok men vad skall man assaulta med marines egentligen? Det är väl bra för att kunna dra sig ur en närstrid man inte vill vara i så man kan skjuta på anfallarna men det är ju långt ifrån säkert att dom kommer loss från en riktig assaultenhet med bra initiativ? Är white scars bra på riktigt eller bara mindre dåliga än vanliga marines?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Sep 10th, '13, 13:09

fredrik wrote:Men är bikelistor verkligen så rasande kompetitiva utan varesig bolterbanner, PFG eller darkshroud? Hit and run är väl ok men vad skall man assaulta med marines egentligen? Det är väl bra för att kunna dra sig ur en närstrid man inte vill vara i så man kan skjuta på anfallarna men det är ju långt ifrån säkert att dom kommer loss från en riktig assaultenhet med bra initiativ? Är white scars bra på riktigt eller bara mindre dåliga än vanliga marines?

Njäe, men jag tror att white scars kommer att vara ett av de mer populära byggena, framför allt med Khan.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 10th, '13, 13:19

Kreufeldt wrote:
fredrik wrote:Men är bikelistor verkligen så rasande kompetitiva utan varesig bolterbanner, PFG eller darkshroud? Hit and run är väl ok men vad skall man assaulta med marines egentligen? Det är väl bra för att kunna dra sig ur en närstrid man inte vill vara i så man kan skjuta på anfallarna men det är ju långt ifrån säkert att dom kommer loss från en riktig assaultenhet med bra initiativ? Är white scars bra på riktigt eller bara mindre dåliga än vanliga marines?

Njäe, men jag tror att white scars kommer att vara ett av de mer populära byggena, framför allt med Khan.

Absolut.

Däremot är det nog precis som Fredrik säger, det är en vanlig bike lista, och kan man handskas med dem är inte White Scars nåt större problem. De kan säkert göra en kul lista, men kommer knappast vara game changers :)
Ancalagon
Centurion

Postby Kreufeldt » Sep 10th, '13, 13:28

Jag tror inte det finns ett enda bygge som är en direkt game changer i marine-dexen. Många solida och bra byggen, men som sagt inget som sticker ut. Vilket jag tycker är oerhört bra, synd bara att vissa andra 'dexar inte är designade så...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 10th, '13, 13:42

Precis.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Sep 10th, '13, 14:16

Kreufeldt wrote:Jag tror inte det finns ett enda bygge som är en direkt game changer i marine-dexen. Många solida och bra byggen, men som sagt inget som sticker ut. Vilket jag tycker är oerhört bra, synd bara att vissa andra 'dexar inte är designade så...

Tau..
Ogge
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer