Spess Mehreens

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Spess Mehreens

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 06:05

Plasma Rifles ;)
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 06:11

Enligt ipad codexen har plasma rifle S5 ap 5. Måste vara ett tryckfel i så fall.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 06:39

Har de lagt in dem som Pulse Rifle två gånger kanske? Klantskallar.

Kolla inte bara reference utan kolla igenom "Arsenal of Expansion" delen också.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 07:10

I summaryn står dom listade med rätt(?) stats, men det står fel på sidan om crisis suits. Kanske dags för dom att börja släppa lite uppdateringar snart...

Ogge wrote:Men problemet för marinsen är att dom aldrig kommer outshoota tau/eldar, inte vara lika manövrerbara eller vara tillräckligt snabba för att assaulta dom.

Jag tror marines kan ha en chans att outshoota tau, tack vare att de flesta av deras supportvapen har bättre räckvidd. Värre för exempelvis necrons som behöver in och kötta i tauarnas 30" sweetzone pga necronvapnens korta räckvidd, men marines har ju enheter i princip i varje foc-slot som skjuter >36". Grundbygget för en "shooty" tauarmé är ju fire warriors som skjuter 30" och broadsides som skjuter 30" och 36", i regel bakom en aegis vilket gör dom statiska, till vilket marines kan svara med TFC:er (heavy), rifledreads (elite), typhoons (fast) och integrala missile launchers/lascannons i troops (tacsquads, razorbacks), allt som skjuter 48", till stor del är mobilt, och torde vara väldigt effektivt mot en tau gunline. Tau har ju också ett jäkla stort moralproblem och det gäller i synnerhet för en gunline, så kan man snipa bort etherealen (vilket borde vara klart görbart nu när tfc har barrage) finns det ju goda chanser att enheter börjar fly.

Crisis suits kan ju naturligtvis få till en bra alphastrike och är svårare att undvika (precis som poddande marines) men är ju jäkligt sårbara för sina poäng. Riptides skjuter längre och är bättre på alla sätt och vis, men jag tror få arméer i spelet kan ha lika mycket lascannons och plasma guns som SM (undantaget är väl IG) så även riptides borde gå att hantera.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 07:32

Tro mig, ingen är gladare än jag om marinsen outshootar tau..

TFC är bra mot gunline tau men dom kommer ju fortfarande som sämst ha 4+ save..
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 07:41

Ogge wrote:Tro mig, ingen är gladare än jag om marinsen outshootar tau..

TFC är bra mot gunline tau men dom kommer ju fortfarande som sämst ha 4+ save..

Alltså, dom har en chans - jag tror inte på något sätt det är en autowin. ;)

Tror 3 x TFC (i synnerhet med divinationsupport) i alla fall borde kunna garantera att ethereal och pathfinders försvinner i första rundan, bortanför Taus effektiva range. Efter det blir det i alla fall mindre uppförsbacke.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 07:50

Men om man inte kör ethereal eller pathfinders då?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 11th, '13, 07:53

Ogge wrote:Men om man inte kör ethereal eller pathfinders då?

Jag tror att barrage, framför allt med igores cover som möjlighet, är ett av sätten man tar hand om Tau. Man kommer in i det mjuka innanmätet på ett helt annat sätt. Kan ta kröttterna, tvingar fram saves på modeller som inte är drones eller gjorda för att stå längst fram. Så TFC är gångbart även mot icke-gunlines. Sen tror jag man behöver kombinera det med självmordsenheter i pods, laserkanoner och bikeenheter med dubbla gravguns...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 16:15

Tror ravenguard med lite pods kan bli kul att spela.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 11th, '13, 16:24

Min tanke är 1-2 pods, kanske med en dread i någon av dem, annars sternguard/tacticals och så 1-2 razorbacks med samma innehåll som man flankerar med och sen så en skethög med assaultmarines som stormar fram och dör i högar.
Kommer bli helt magiskt =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 17:10

Tilioch wrote:Min tanke är 1-2 pods, kanske med en dread i någon av dem, annars sternguard/tacticals och så 1-2 razorbacks med samma innehåll som man flankerar med och sen så en skethög med assaultmarines som stormar fram och dör i högar.

Chapter Approved. :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 18:48

Tilioch wrote:Min tanke är 1-2 pods, kanske med en dread i någon av dem, annars sternguard/tacticals och så 1-2 razorbacks med samma innehåll som man flankerar med och sen så en skethög med assaultmarines som stormar fram och dör i högar.

Ja.. Synd bara att IC's inte får sprida infiltrate i vårt avlånga land.. För shrike med en assault squad på det där hade varit extra magiskt :roll:
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 11th, '13, 19:49

Ogge wrote:Ja.. Synd bara att IC's inte får sprida infiltrate i vårt avlånga land.. För shrike med en assault squad på det där hade varit extra magiskt :roll:

Ja det hade ju iaf inte gjort saken sämre

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 12th, '13, 20:42

Kreufeldt wrote: bikeenheter med dubbla gravguns...

Sannolikheten att man kommer se 4-riptidelistor vinna något som Nova igen sjönk väl till noll i och med det här släppet. :roll:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 12th, '13, 21:12

Låt oss hoppas.

Jag tycker det verkar vara en rätt kul bok. Många olika builds liksom.

Vissa subtila grejer verkar oxå rätt bra. Ta missiltanken tex, kommer ju vara bra på att jaga waveserpents som enligt hörsägen är OP.

Överlag så tycker jag alla 6th ed böcker är ganska balanserade. Vissa kan ju ha svårare mot andra men om man slår ut det så känns det ganska balanserat överlag. Kaos eldar bort dark angels men tau skjuter ner drakarna och waveserpents outrangear tau men marinsen gravgunnar och missilar bort dom osv vilket gör att alla blir tvungna att ta mer balanserade listor.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 12th, '13, 21:48

Ogge wrote:Överlag så tycker jag alla 6th ed böcker är ganska balanserade.

...sade Tauspelaren. ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 12th, '13, 22:09

Jaja.. Men jag ska ju sluta spela tau för dom är brutna.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 13th, '13, 07:34

Håller med om att det nog finns många saker som är riktigt bra, eller iaf hyffsat bra. Jag tror nog att man kommer kunna bygga listor som fullständigt mosar de flesta typer av arméer, tyvärr kan man ju inte gör så man mosar dem med samma armé.

Sen kan jag nog trots allt hålla med vår lilla osttauare, vartefter så verkar det vara så att den ena armén krossar den andra och blir själv tokspöad av nästa, lite som att Eldar tar tau, tau tar väl iofs istort sett allt innan och marines kommer nu och kan spöa de riktigt illa tau och eldar byggena om man går åt det hållet.

Får väl gissa att Tau kommer skita på sig när tyranids kommer och marines kommer skaka i sina rustningar mot orks som i sin tur antagligen kommer frukta IG.

The circle of fucking grimdark ;)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 13th, '13, 09:21

Fast Dark Angels är i vanlig ordning de som lider mest...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 13th, '13, 12:18

Tror det där mest är ett problem när man bygger extremlistor - 4 riptides blir ju överkörda av gravgunbikers; gravgunbikers blir överkörda av en hundbomb; en hundbomb blir överkörd av en DA 3-raider lista, som i sin tur ligger risigt till mot 4 riptides. The circle of cheese liksom. Bygger man take-all-comerslistor tror jag alla moderna dexar har bra chanser mot varandra.
fredrik
Skutans kapten

Previous

Return to Warhammer