Klubb FAQ?

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Klubb FAQ?

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 07:00

Det här kan säkert ses som väldigt överflödigt av en en del, men jag har funderat en del på det, och det kanske kan vara på sin plats att skriva upp de saker vi i spelgruppen kommer fram till som är oklart, eller hur vi vill spela det. Visst, vi har ju absolut inga problem att komma överens på plats, men vissa saker kan ändå vara rimligt att diskutera. Många saker har vi ju redan diskuterat (flyer som skjuter etc).

Dessutom är jag trött på att alltid vara RAW läsare som jag är i SvFaq gruppen och håller oftast inte med resten av gänget där, och det påverkar egentligen inte hur vi i klubben spelar, eller hur jag själv tycker att det ska vara.

Det är mer en liten visning om hur vi vill att saker ska fungera och hur det bör vara. Inte en massa RAW om RAI är klart etc. Det är också mest för att vi ska spela likadant, och slippa hitta på eller komma överens från game till game.

Vad tror ni?
Ancalagon
Centurion

Re: Klubb FAQ?

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 07:11

Helt klart för.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 08:02

Vad skall tas upp tänker du?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 11th, '13, 08:05

Visst, varför inte. Nu kommer jag inte på rak arm på så mycket, men det är klart, det finns säkert massor med saker som vi inofficiellt har kommit överens om, och sen kommer det ner någon som inte har varit med de senaste månaderna och ser ut som ett frågetecken för saker som vi tar för självklara
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Sep 11th, '13, 08:10

Jag tycker vi kan disukttera huruvida karkatärers infiltrate smittar, och vad som EGENTLIGEN står i Shrikes regel...
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 08:40

Diskutera på.

Lägg upp en fil när ni är klara.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tomas » Sep 11th, '13, 08:42

Kan wave serpent skölden bli weapon destroyed?
Är en annan fråga.

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 09:09

tompa eken wrote:Kan wave serpent skölden bli weapon destroyed?

Svar: ja.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 09:14

Får jag infiltrera en enhet med shadowsun?

Får jag joina en IC till en ensam riptide?(nej!!)
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 09:17

Svar: Nej i kommande SvFaq, men jag håller inte med resten av gänget där så.

Infiltrate på IC sprider den till enhet: I say go for it. Vilka gäller det egentligen? Shrike och Illic?

Egentligen är det väl saker som direkt påverkar listbyggen och grundläggande arméval. Man vill ju inte bygga en lista som delvis är tagen just för att infiltrera med Shrike eller Illic, sen säger motståndaren nej liksom.

En annan fråga:

Ruin och Area terrain. Om en modell står på botten av en ruin, får man då +2 på to go ground eller +1 (dvs får man bara +2 på sitt cover save när man faktiskt tar area terrain savet, eller lägger man helt enkelt ihop de båda eftersom man trots allt står bakom en ruin och i Area?).

Raw är jag övertygad om att det är 2+, men många verkar vilja ha 3+ istället. Vad säger ni?
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 11th, '13, 09:19

En grej som jag faktiskt inte får ihop är det här med tzeentchdemonernas 2++. Under reglerna för armour saves står ju tydligt att fixa saves (4+ från forewarning) appliceras EFTER addition/subtraktion (+2 från grimoire). Svaret jag fick på sv40k var lite svävande att invosaves funkar annorlunda, men jag har inte hittat något belägg för det i regelboken. Däremot står det (typ) att invo och cover saves i allmänhet funkar som armour saves.

Jag kan inte för mitt liv tänka mig att GW skulle medvetet göra en enhet med 2+ rerollabe invosave, så detta måste vara en rules-as-written-fråga, men vart står det egentligen skrivet?
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 09:28

Bra. Har en ganska flummig shadowsun lista jag vill spela.

Det här med terräng och TLos är väl det som jag stör mig mest på. Helst av allt skulle jag vilja spela att man ser in i terräng men inte genom terräng.. Skulle vara så otroligt mycket enklare och bättre.

Men nu är det ju tyvärr TLos som gäller och då tycker jag vi kör att ruiner ger 4+ oavsett vart man står i dom och var väggarna finns och +1 för gotg. För övrigt så kommer jag och Nisse ta ett krafttag och bulta igen fönstren på ruinernas bottenplan så dom blockar Los.

För övrigt så tror jag inte att det är tänkt så att motståndaren får cover om jag skjuter ut ur terräng.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 09:34

fredrik wrote:Jag kan inte för mitt liv tänka mig att GW skulle medvetet göra en enhet med 2+ rerollabe invosave, så detta måste vara en rules-as-written-fråga, men vart står det egentligen skrivet?

Lite samma med IC plus riptide. Tror inte att GW har tänkt att det ska funka så.

Det är väl bara att vi skiter i det.. Kommer ju bli roligare för alla om vi slipper ripstars och screamerstrars.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 11th, '13, 11:31

Infiltrate tycker jag nog ska sprida sig från IC till enheten som de springer med, nu kanske jag är lite jävig eftersom jag har tankar om att inkludera Shrike ;)

Ruiner och area tycker jag nog ska bli 4+ för ruinen och +2 om du sen kastar dig ner.
Oavsett om vi gör nått med att man bara får +1 när man står i själva ruinen så kommer man fortfarande kunna stå i en skog bakom en ruin som någon ser igenom och jag tycker allt att det ska bli 2+ save som resultat där, även om det är snuskigt bra, men man ligger ju trots allt ner så man är ju ganska effektivt oskadliggjord för en runda.

IC och Riptide, jag tycker som er andra, håll er IC någon annanstans och börja inte fåna med att ha dem i en och samma enhet.

Waveserpent sköld, helt klart ska den kunna gå åt helvete om man av någon konstig anledning får weapon destroyed på den.

Kollade lite på 2+ invo för demonerna, och jag är nog med på att det egentligen inte borde kunna bli 2+, precis som fredrik skriver så säger reglerna att fasta värden skriver över moddar. Vet inte varför "internet" har kommit fram till att det borde fungera... men jag är nog med på att det inte borde stacka och därmed som bäst kunna bli 3+ invo

Så det var mina tankar om det som tagits upp hittils, har majoriteten andra åsikter så är jag inte sämre än att jag kan tjura i ett hörn ett tag och sen spela det så ;)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 12:12

Som jag skrev på 40k.se:

Shrike och Illic i all ära, men vill vi verkligen se Stealth+Shrouded Infiltrerande Gravcannon Centurion devastators? 10 Terminators? Full-kittade Sternguard? Broadside enheter? Crisis enheter? 20 Bladestormande Guardians? Riptide? etc etc. finns säker massa bättre kombinationer i SM/Eldar/Tau boken.

Allt detta blir möjligt om IC tar med Infiltrate, tack vare Shadowsun.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 12:21

Så IC med infiltrate sprider det inte?
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 13:13

Som vi diskuterar det i SvFaq handlar det mer om vi ska börja tillåta det eller inte, eller om det ska fortsätta vara på individuell basis där det är väldigt tydlig RAI (Shrike etc).

Men på klubben är jag öppen för det mesta, beroende på hur alla andra vill spela :)
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 13:26

Men vad swefaq hittar på är ju irrelevant.

Jag vill mest vet om man får infiltrera eller inte. Egentligen är det inte så viktigt eftersom det inte är det som gör shadowsun bra.

Men om shadowsun inte sprider sitt infiltrate så borde man ju rimligtvis inte kunna infiltrera henne med sina drones då eftersom dom inte har infiltrate.. :lol:
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 11th, '13, 14:08

Drones räknas väl som en del av enheten de köps till? Så hennes drones räknas som en del av hennes enhet.
Ancalagon
Centurion

Postby Ogge » Sep 11th, '13, 14:25

Likaså bodyguards?
Ogge
Primus Pilus

Next

Return to Warhammer