LBK Mall 2.0

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: LBK Mall 2.0

Postby fredrik » Sep 6th, '13, 10:34

Led-unge wrote:Oj, det händer att jag undrar. Förtar inte de här tävlingsmomenten själva nöjet? Ni målar och konverterar på högsta nivå och verkar ha så himla kul på klubben men de här 40k diskussionerna om optimeringar och ost. Nåväl, jag begriper inte så mycket. Det finns nog de som håller på för att umgås. Sen finns de såna som jag själv som drömmer sig bort och målar som lite fantasifull verklighetsflykt. Sen finns de naturligtvis de som lirar för att vinna.

Lite OT sry.

Vi gör allt - umgås, drömmer och tävlar om vartannat. Imorgon skall jag ta min fluffiga world eater armé till klubbturneringen, dricka burkstark och skrika om dödskallar till dödskalletronen och om tre veckor skall jag till Skövde och tävla med den värsta grönmögelosten jag kan komma på.
fredrik
Skutans kapten

Postby Ogge » Sep 6th, '13, 11:38

Det här påverkar vårat vårat klubbspel minimalt.

Personligen åker jag inte på turneringar och tävlingsmomentet är totalt ointressant för mig personligen men diskussioner är alltid kul.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Led-unge » Sep 6th, '13, 12:49

Nej, så är det förstås - det ena utesluter inte det andra. Och ja, diskussioner är kul. :-)

Nu har jag kapat tråden. Tebax till ost.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby fredrik » Sep 16th, '13, 20:55

Ny beta finns ute nu.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 16th, '13, 21:00

Men så trevligt... Nu kan man VERKLIGEN inte spela Ravenwing om den här listan används...
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 16th, '13, 22:01

Shadowsun kompar :cry:
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 17th, '13, 06:42

Jag tror jag kommer skifta till chaos marines primary, möjligen med allierade demoner, för arrangemang med aktiv komp. Man kan få in mycket smuts mellan de två på komp 0.

Så länge det är aktiv komp som gäller tror jag det är komp 0 som måste vara målet. Tyvärr tror jag vissa codexar bryter samman på låg komp, men vissa andra kan fortfarande bygga trevligt hårda komp 0 listor.

Demonerna fick sig en rejäl släng av sleven. Hela min (gigantiska) demonarmé är nu värdelös, vill jag fortsätta spela daemons måste jag i princip köpa en helt ny armé. Känns ju lite surt.

Vad jag kan tänka mig kan funka bra på komp 0 är slaanesh - en keeper, en flygande lashprins, massvis av daemonetter som kompenserar för att många andra assaultalternativ kompats bort och samtidigt är scoring, en enhet seekers, och fyra heralder maxade med telepathy/excess. Det ger lite samma effekt som min nuvarande armé - en snabb assaultlista som lever på threat overload i runda 1 och assaultar över hela linjen runda 2. Men jag äger inte en enda slaaneshmodell... :roll:
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Sep 17th, '13, 07:09

Det du måste tänka på är att komp 0 nu inte är detsamma som komp 0 förut. De flesta turneringar kommer nog lägga sig på komp 3-4. Det blir då i deras turnering ungefär komp 0-1. Snäll-mys turneringar kommer ligga på 1-2 i komp, hårda 5-6. Så att satsa på att bygga en komp 0 har du nog inte mycket för längre, utan vill du spela myslista ska du nog satsa på komp 1-3 nånstans, vilket kommer bli normen.

och som tidigare sagt, detta spelar ju minimal roll för oss i klubben, vilket är typ där de allra flesta av oss är och spelar :)

Jag och Oskar spelade igår, Eldar komp 5 vs Necrons komp 3. Sjukt tight match med små marginaler, men förbaskat rolig. Vi kollade ju inte ens upp kompen innan utan byggde två listor vi trodde skulle vara kul, vilket det också var :)
Ancalagon
Centurion

Postby Kreufeldt » Sep 17th, '13, 07:15

Ancalagon wrote: Vi kollade ju inte ens upp kompen innan utan byggde två listor vi trodde skulle vara kul, vilket det också var :)

Va?! Hädelse, hur kunde ni då sitta och obssessa över smådetaljer veckorna innan?!?!?
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 17th, '13, 07:38

Kreufeldt wrote:
Ancalagon wrote: Vi kollade ju inte ens upp kompen innan utan byggde två listor vi trodde skulle vara kul, vilket det också var :)

Va?! Hädelse, hur kunde ni då sitta och obssessa över smådetaljer veckorna innan?!?!?

Det väger den gode herr Olausson upp för åt oss alla.

Kompade min arme 5 :shock:

jag byggde en lista på plats efter att Jesper hotat med stryk om jag inte spelade eldar. Men annars brukar jag försöka bygga komp 0 listor enligt nya mallen. Känns som en bra riktlinje för myspys om inte annat.
Ogge
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Sep 17th, '13, 07:39

Kreufeldt wrote:

Vi har Fredrik på retainer för sånt. han hetsar med sig själv åt oss så vi slipper. i gengäld får han lite gos och kel när vi ses.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Sep 17th, '13, 08:13

Försök inte spela coola nu, ni hetsar precis lika mycket som mig (nästan). :lol:

Ancalagon wrote:Det du måste tänka på är att komp 0 nu inte är detsamma som komp 0 förut. De flesta turneringar kommer nog lägga sig på komp 3-4. Det blir då i deras turnering ungefär komp 0-1. Snäll-mys turneringar kommer ligga på 1-2 i komp, hårda 5-6. Så att satsa på att bygga en komp 0 har du nog inte mycket för längre, utan vill du spela myslista ska du nog satsa på komp 1-3 nånstans, vilket kommer bli normen.

Jag undrar ärligt talat om skalan kommer skifta sådär hysteriskt mycket. För många arméer är ju komp 3 idag på ungefär samma nivå som komp 3 i 1.5 mallen. Vissa listor blir ju skithårda på 3 - typ dubbla heldrakes eller tre riptides, så jag tror inte vi kommer se mycket högre nivåer än så. Och om spannet i praktiken ligger kvar på 0-3 slår ju aktiv komp lika hårt som tidigare, och värdet av komp 0 kvarstår.

Klart, blir det så att man dubblar mängden poäng man spelar om i varje runda minskar ju påverkan av aktiv komp enl nuvarande modell, om toppnivån ligger kvar, men en konsekvens av det blir ju att dubbla heldrakes helt plötsligt blir normen vilket jag tror kommer leda till ramaskri i folkdjupet så jag tror inte det är så sannolikt. Därför tror jag komp 0-1 kommer fortsätta vara målet för kompetitiva turneringsarméer. :)
fredrik
Skutans kapten

Postby Ancalagon » Sep 17th, '13, 08:54

fredrik wrote: Därför tror jag komp 0-1 kommer fortsätta vara målet för kompetitiva turneringsarméer. :)

Inte enligt kompgruppen och de arrangörer jag pratat med genom SvFaq :)

Med tanke på hur snabbt och lätt man får komp 1 på typ alla arméer nu jämfört med tidigare kommer inte komp 1 vara lika straffande som komp 1 var tidigare.

Det återstår ju att se såklart, och är helt beroende på hur TO väljer att använda mallen i sin turnering. (Kör man en tröskelkomp på 3 och aktiv komp med 2 poäng i diff och 12-0 som maxpoäng i matchen gör den sjukt stor skillnad. Gör man 24-0 med aktiv komp 1 i diff gör det inte lika mycket. Sätter man kompgräns på 3, med 2 poäng i bonus turneringspoäng och ingen aktiv komp gör det ännu mindre skillnad, speciellt om man kör 24-0 i matcherna. Möjligheterna är oändliga och blir bättre med fler kompsteg, eftersom man lättare kan skapa ett spann där man vill ha hårdheten på listorna. Man måste inte utgå från komp 0 heller, utan kan gott välja att alla listor måste hamna i kompspannet 2-4 istället för 0-2 liksom ;) )
Ancalagon
Centurion

Postby Tilioch » Sep 17th, '13, 09:38

Nä alltså, jag blir bara less på de här komp diskussionerna som är på 40k forumet... Av det som jag spelar, så blev det bara värre från förra listan. Då var det några som ansåg att det var lite väl hårt åtdraget på RW listorna (som jag inte ser hur i helsike de ska vara så "bra") och resultatet blev istället att man drog åt tumskruvarna ytterligare lite, skitskoj...
Förrut kunde jag iaf ha fyllt upp poängen med landspeeders, men nej, såna ska vi uppenbarligen inte få ha, så det satte man ett tak till på, som det står nu kan man helt omöjligt göra en lista på över 1000-1200p som inte kompar iaf 1 om man vill ha ravenwing, så bara för man vill ha såna så skiter det sig kapitalt.

Nä, jag åker ner nu till Skövde, sen kommer jag troligtvis inte åka på en enda turnering till som använder dessa kompmallar, det får bli att spela på klubben och skita i resten, jag kan ju ändå inte spela den armé jag vill.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ogge » Sep 17th, '13, 09:46

Jag håller med.. Typ.

Finns väl ingen armé som kan spelas på komp 0 bra egentligen?
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 17th, '13, 15:45

Tilioch wrote:Nä alltså, jag blir bara less på de här komp diskussionerna som är på 40k forumet... Av det som jag spelar, så blev det bara värre från förra listan. Då var det några som ansåg att det var lite väl hårt åtdraget på RW listorna (som jag inte ser hur i helsike de ska vara så "bra") och resultatet blev istället att man drog åt tumskruvarna ytterligare lite, skitskoj...
Förrut kunde jag iaf ha fyllt upp poängen med landspeeders, men nej, såna ska vi uppenbarligen inte få ha, så det satte man ett tak till på, som det står nu kan man helt omöjligt göra en lista på över 1000-1200p som inte kompar iaf 1 om man vill ha ravenwing, så bara för man vill ha såna så skiter det sig kapitalt.

Nä, jag åker ner nu till Skövde, sen kommer jag troligtvis inte åka på en enda turnering till som använder dessa kompmallar, det får bli att spela på klubben och skita i resten, jag kan ju ändå inte spela den armé jag vill.

För min del känner jag att jag nog skiter i vad den där kompmallen säger och bygger för max tillåten komp (gissar att det allt som oftast kommer vara 3) och satsar på roflstomp-tabling. Jag orkar inte följa med i svängningarna på den där extremt volatila kompmallen, så fuck it.
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 17th, '13, 19:31

fredrik wrote:För min del känner jag att jag nog skiter i vad den där kompmallen säger och bygger för max tillåten komp (gissar att det allt som oftast kommer vara 3) och satsar på roflstomp-tabling. Jag orkar inte följa med i svängningarna på den där extremt volatila kompmallen, så fuck it.

Det är nog en god idé, det känns som om det är det enda vettiga att göra egentligen. Tyvärr känns det inte som om någon av mina nuvarande arméer kommer vara så grymma på att totalstompa folk, men min idé om Raven Guard kompar ju iaf för tillfället 0...

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 17th, '13, 20:05

Nä det är nog lättare att göra tablinglistor med exempelvis demonerna. Här är en komp 3 variant jag funderar på:

Hq
Fateweaver

Troops
10 x daemonettes, champ, lesser
10 x daemonettes
10 x daemonettes
10 x daemonettes
10 x horrors
10 x horrors

Fast
20 x hounds
20 x hounds
20 x seekers, champ, lesser
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Sep 17th, '13, 20:11

Den där är ju rätt hemsk ja, men blir den inte ännu värre om du skippar Fateweaver och bara tar en vanlig Lord och Change eller en Bloodthirster?

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 17th, '13, 20:15

Kan ju vara värt att pröva med en LOC i och för sig, då blir det ju bara komp 2 också, nere i riktigt mysspel alltså! ;)
fredrik
Skutans kapten

PreviousNext

Return to Warhammer