Konvent i Skövde

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Konvent i Skövde

Postby Ogge » Sep 30th, '13, 10:36

Vad mötte ni för armeer?

Vem vann?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 30th, '13, 17:23

Ogge wrote:Vad mötte ni för armeer?

Vem vann?

Vinnaren var Olof som också vann Lincon och som var nere i Serbien och spelade på ETC. Han spelade en ganska ruggig Taudar-lista, den kompade 1 i 1.5-mallen men som jag tror kompar 7 i 2.0.

Jag mötte podmarines (förlust) nids (vinst), marines (vinst), daemons (förlust) och IG (vinst).
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Oct 1st, '13, 20:59

Får väl ta och skriva nått lite kortare när jag äntligen har lyckats komma hem i någorlunda vettig tid =)

Mitt första slag var mot en Space Wolf armé, eller ja, det var vad han kallade den. Det var en härlig blandning av plast marines från 2ed startboxen, färger från ett prova-på-set från samma tid, och en estetisk känsla av en 2 åring. Den var verkligen helt fruktansvärt målad och i färgerna blå, röd och lite grått, tillsammans med neongröna baser och egenhändigt byggda vapen...
Ancalagon hade gråtit blod om han hade varit där och sett det.
Uppdraget var Dawn of War, med två objektiv var, ett i deployment och ett mitt i mellan.
Hans armé var nått i stil med två enheter med grey hunters i var sin rhino, en till fots med en präst, tre vargryttare, två enheter long fangs med missiler, några scouts, en enhet bikes och en chef på motorcykel.
Jag gav honom första rundan och han ställde mer eller mindre upp allt i en klump på mitten, jag svarade med att ställa alla mina speeders på vänster flank, och alla bikes på höger, sen tittade jag på medans han inte såg nått av min armé och så när det var min tur körde jag runt på flankerna, sprängde en rhino, dödade nästan alla hunters med prästen, några cyklar och några av marinesen som trillade ur rhinon. Han svarade med att skicka mer eller mindre allt som inte var rhino marines mot mina bikes, han tog ett par stycken över turerna, men jag tunnade ut honom och tillslut var det inget kvar på den flanken och jag hade om än decimerade, men ändå levande enheter som ställde sig på objektiven.
Rhino marinsen och en enhet long fangs hade eget litet slag med mina speeders som decimerade honom rätt hårt tills att hans scouts kom in i ryggen på dem och avrättade enhet efter enhet, men min flygare och Sammael rådde bot på det mesta och rensade upp så det inte fanns några som kunde ta hans objektiv, tyvärr klantade jag mig lite i sista turen och lyckades förlora en närstrid så att han kom in och bestridde objektivet i hans deployment, och jag gick där ifrån med en 18-2 vinst, men han hade kanske 5 figurer kvar och jag hade fortfarande mer än halva arméen.

Nästa blev mot ytterligare en estetisk våldtäkt på figurer i form av en artilleritung guard armé, uppdraget var Vanguard med tre objektiv på motstående diagonal mot deployment.
Hans armé var i stora drag en blob med 50 man, med några AC och lascannons, en special weapon squad med några plasmor en HW squad med AC, två enheter veteraner, en company command, en vendetta, två baselisker, en manticora, två chimeror som tillhörde någon enhet, en hydra och tre sentineller.
Han ställde upp sig i sitt hörn med allt artilleri längst bak och sen blobben framför, uppblandad med en enhet veteraner, HW enheten, special enheten och längst fram i "mitten" hade han sina chimeror och hydran.
Jag ställde upp mig med det mesta så långt bort som möjligt från hans artilleri, det var natt första rundan så alla bikes förutom en enhet gick till mitt vänster för att komma upp framför hans blobb där den inte skulle ha nått skydd och en enhet gick till höger tillsammans med alla mina speeders, mina attackbikes höll jag av planen.
Han tog första turen och trots att det var natt kom han åt att skjuta på en av mina bike enheter genom att dundra fram med en chimera och lyckades lysa upp dem. Så det regnade artilleri över dem, men IGs starka sida var inte att träffa där de tänkte så jag förlorade bara någon enstaka bike. Min första runda var egentligen bara att flytta mig närmare, nästan allt turbo boostade förutom mina speeders som straffade chimeran genom att spränga den omgående.
Resten av slaget var mest att jag sköt skiten ur allt hans infanteri med mina bikes, oftast fick bara 1-2 av mina enheter skjuta innan allt inom skotthåll var borta, dessutom kom en attackbike in i runda två och kunde precis komma in på plan bakom hans artilleri och sprängde snabbt en baselisk samtidigt som mitt flyg knäppte mantikoran.
Efter runda 3 hade han i stort sett ingenting kvar och gav upp, en 20-0 vinst till mig (egentligen 21 efter komp, men ja, det räknades visst inte)

Sista slaget för kvällen blev mot den blivande vinnaren med sin blandning av Tau och Eldar, inte riktigt nått som min armé klarar av....
Uppdraget var Hammer and Anvil med tre objektiv var, ett i egen deployment, ett i no mans land och ett i fiende deployment.
Hans armé bestod i Farseer på bike med cover-mantel, en wraithknight, 10-talet warp spiders, några swooping hawks, dire avangers i serpent, två gånger tre jetbikes, en tau batman commander, en maxad enhet broadsides med missile drones, en riptide och en enhet kroot.
Jag såg mest massa hårda saker jag inte kunde skada och ouflankade så mycket jag kunde, kvar blev mina speeders, librarian, attackbikes och en liten enhet bikes som gömde sig så bra de kunde.
Han började och natten gjorde att inte allt för mycket gick åt, förlorade faktiskt inte en hel enhet, mitt svar var att sikta in allt jag hade på hans warpspiders som hade gett sig av framåt väldigt långt och som jag kunde få nästan helt öppet. Tyvärr dödade jag alla utom en som lungt under resten av slaget gick och gömde sig, i hans andra tur förlorade jag allt som var på bordet förutom en bike och min libbe, resten blev fullständigt utplånat.
I min tur trodde jag turen vände lite när ALLT mitt kom in och dessutom på samma flank, vad han hade glömt att nämna var att hans riptide och broadsides hade intercept och fett med smart missiles... Detta gjorde att min command enhet med dakka-flaggan reducerades till 1 figur, som varken hade flagga eller granatkastare och min tanke på att våldföra mig först på hans wraithknight och sen hans serpent gick helt åt helsike... Där efter fick jag äta ett boostat ion skott mitt i hela min flankerande styrka, tillsammans med femtioelva missiler och en herrejösses massa annat, kvar när röken lagt sig var fem bikes, varav tre inte hade kommit in på samma ställe utan tänkt sig jaga jetbikes. Kan väl lungt säga att jag mer eller mindre gav upp vid detta tillfälle, men fick iaf moralisk seger genom att tillslut få död på hans knight, och dessutom smetade jag hans farseer i närstrid med min libbe, fegisen försökte fly från libben och den bike som var kvar från grunduppställningen, det gick inge vidare =)
Men min armé vart helt utplånad i runda 4 och jag fick gå därifrån med en 18-2 förlust.

Nästa dag inleddes med ett möte mot fredriks första motsåndare, podmarines.
Uppdraget var Dawn of war och man hade var sitt objektiv och dessutom skulle man försöka ha flest enheter inom 6" från mitten av bordet.
Hans lista var i stora drag LR med 5 hammer termisar, vindicator, ironclad i pod, en enhet sniper scouts, 3 tac squads i pod varav en med Vulcan och en enhet assault marines.
Han ställde upp LR i mitten och vindicator bakom och gömde scoutsen i en liten skog bredvid, resten reservade, jag svarade med att ställa upp mina speeders, libbe och två combat squads med bikes ganska centralt med gömt.
Jag hade första turen och körde fram som en idiot med mina bikes och libben och lyckades skjuta ut hans scout enhet, hans svar var att podda ner en dread bakom mina bikes och några tacs strax bredvid, detta var inte helt nödvändigt då dreaden eldade ihjäl det mesta och sen gick terminators fram och bankade kvarvarande bikes i huvudet, kvar var bara min libbe som på nått sätt fortfarande levde.
Nästa runda kom mycket av mina reserver in, tex min flygare som tillsammans med assault cannon speedern ställde sig fint bakom hans dread, under tiden som mina andra speeders flankande hans vindicator och sprängde den i småbitar, resterande reserver kom tyvärr in väldigt spritt, så ena sidan fick med sin Sammael och två enheter vanliga bikes, och den andra hade command squaden, en enhet bikes och någon attackbike, inte helt bra. Dessutom lyckades hans dread med 5-6 cover saves från mina attacker i ryggen på honom, och överlevde rundan med 1 enda jäkla HP kvar...
Under resten av turerna så splattade hans dread min libbe innan den dog själv, mina bikes med command enheten nöttes ut mot Vulcan och två tac squads, tillslut kom jag därifrån med tre bikes och en command bike kvar, men då levde Vulcan och halva hans enhet, mina speeders gick långsamt åt mot hans LR, men de gjorde sig ganska påminda och tog en hel del marines som poddade ner innan de tillslut störtade. Hans terminators gick verkligen bärsäkagång och slog ner alla bikes som sammael kom in med och förlorade bara två terminators, dessutom smackade de till Sammael själv rätt bra så att LR kunde sänka honom permanent i sista rundan.
Men tillsist hade jag bara min flygare kvar, och han hade tre terminators, vulcan och LRn som sköt ner även flygaren i sista rundan, dock kunde han inte riktigt ta så många poäng trots att jag var helt borta, så det slutade med en 15-5 förlust om jag inte minns helt fel.

I detta läge låg jag fortfarande på 3e plats trots allt när vi gick in i sista slaget.
Detta var ytterligare ett Hammer and Anvil, men killpoints
Jag mötte en tjomme med en armé som jag inte ens med väldigt god vilja skulle vilja kalla målad, många figurer var enbart svartsprayade eller hade lite färg på sig men visade mest metallblänk, riktigt tråkigt att se när kravet ändå var basat och minst 3 färger, minst hälften klarade inte av 3 färger, och ingen klarade av basat....
Men det var iaf en Raven guard armé som bestod av Shrike med två enheter hoppsäckar, fyra enheter scouts, där tre var i 10 pers klassen och en var fem snipers, en land speeder storm, en dakka-dread, en stormtalon, två thunderfire cannons och en pod med fem meltaspammande sternguards.
Han insåg att jag kunde outflanka så han ställde en enhet scouts på varje flank i sin deployment, och sen resten mer eller mindre i mitten, men en kanon på varje sida av ett jättehus som vi hade i mitten båda i var sin terrängbit som de forifierade. Jag bestämde mig för att inte flanka nått mer än mina attackbikes när jag såg hur han tänkte ha det, och mätte noga så hans kanoner inte skulle se mig, det jag missade var att han hade ställt sin dread med searchlight precis bakom hörnet på det gigantiska huset i mitten, så när han fick sin första tur så knatade den runt hörnet, kunde precis nå till min command squad, lyste upp dem och sen plockade jag bort den när två omgångar barrage regnade på dem, jag klarade mig från att ge honom first blood med bara min sergeant kvar av enheten. Han poddade också ner och försökte knäppa min ensamma speeder, men en sällan skådad omgång med 1or gjorde att han bara gjorde en glance träff på den, och jag hämnades med att skjuta skiten ur dem och deras pod i nästa runda.
Annars blev slaget rätt trist med att han stod still i sin deployment och kastade thunder fire skott på mig, iaf tills jag fick in mina två attackbikes i ryggen på den ena som stod i en fortifierad ruin, "tyvärr" hade han ställt sig på andra våningen, och det fanns inte en enda vägg bakåt så jag kunde grilla skytten med ett fint skott från en multi melta, kändes mycket skönt. Den andra roade sig med att försöka skjuta speeders som inte ville dö utan de levde med 1HP var i slutet och hade knäppt hans dread och dessutom decimerat en sqout squad rätt serriöst, men tyvärr inte lyckats få in en enda skada på kanonen. Mot slutet blev det också en gigantisk närstrid mellan 15-talet av mina bikes, hans båda assault enheter och en enhet scouts. Tyvärr var Sammael helt värdelös som i alla andra slag och fick inte död på nått själv, och utan att döda en enda enhet (men decimera båda assault enheterna till 2-3 modeller) förlorade jag själv två enheter bikes och var nära att förlora Sammael själv.
Men i slutet hade vi lika många killpoints, men jag hade first blood och linebreaker och vann med 14-6 och missade därmed 3e platsen med 1 ynka litet poäng.

Det blev inte så kort, men det var mina slag iaf =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Nils » Oct 2nd, '13, 08:18

Kul och utförligt skrivet. Synd att folk inte kan måla, eller ens försöker. Det är väl ok om man är 13 år men från lite högre ålder borde man kunna måla iaf litegrann...

Jag anar en viss frustration ang intercept och smart missiles, lägligt att han "råkade" glömma det just då.

Grattis ändå, starkt jobbat.
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Oct 2nd, '13, 09:45

Varför ha ett målningskrav om det inte betyder något?

Jag funderar på när jag arrar att skriva typ målat och basat i god TT standard med rätt färg på rätt plats. Behöver man fundera på om det duger så duger det antagligen inte.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Oct 2nd, '13, 09:53

Ogge wrote:Varför ha ett målningskrav om det inte betyder något?

Jag funderar på när jag arrar att skriva typ målat och basat i god TT standard med rätt färg på rätt plats. Behöver man fundera på om det duger så duger det antagligen inte.

Helt rätt! Tom kräva två till tre bilder med sin anmälan som bevis på att armen är målad i god standard. Om någon ändå dyker med missfoster får de antingen inte vara med eller få rejält poängavdrag.
Nils
Primus Pilus

Postby Tilioch » Oct 2nd, '13, 10:22

Ja, målningskrav skiter ju en hel del folk i, visst, det var bara sista armén som verkligen inte hade målat figurerna, men sen kan man ju diskutera om målning innefattar att man slängt ner figurerna i en cementblandare tillsammans med färg.

Men har man målningskrav på en turnering, då ska man som arrangör ha tillräckligt med stake för att verkligen plocka bort figurer som inte uppfyller kravet - Har du inte målat med minst tre färger och heltäckande med baser som faktiskt har någon sorts struktur och färg på sig, då plockas de bort.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Led-unge » Oct 2nd, '13, 23:51

Jo, precis. Hårdare tag. Vilken skillnad att få lira mot läckra arméer. Brukar vara kids som inte ids måla.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Previous

Return to Warhammer