Gothcon

Här pratar vi Warhammer 40k och Fantasy!

Re: Gothcon

Postby fredrik » Feb 23rd, '14, 20:14

93 anmälda så här långt. Det är 108 platser, eller hur?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Feb 23rd, '14, 20:37

fredrik wrote:93 anmälda så här långt. Det är 108 platser, eller hur?

120, det är tolv hjälpa-till-platser också. Har för mig att platserna brukar gå snabbare än så här dock.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Feb 23rd, '14, 20:42

Nu hoppas jag bara att exempellistorna kommer upp snart så man kan börja klura på vad tusan man skall köra för armé.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Feb 23rd, '14, 20:53

fredrik wrote:Nu hoppas jag bara att exempellistorna kommer upp snart så man kan börja klura på vad tusan man skall köra för armé.

40 hundar och screamerstar så klart!
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Feb 23rd, '14, 21:37

Jag tänkte en temad eldarlista med många warlocks på jetbikes.
fredrik
Skutans kapten

Postby rodeorm » Feb 24th, '14, 20:38

That rings a bell
rodeorm
Principes

Postby Kreufeldt » Mar 11th, '14, 10:00

Vad tror ni, tillräckligt gimpad? Vill egnetligen ha en till Ravager, men det var det där med komp. Funderar dock på om det inte är värt det ändå. I så fall ryker Cronosen , vilket ju lär göra kompen ännu sämre. Har lite andra varianter också, men det är mest smågrejor som gör listan bättre (typ en till venom) som då också försämrar kompen. Men är detta spelbart ens? Jag vet inte om jag kan hantera armén, den är ju inte direkt så flexibel som jag är van vid.

Sliscus 150 1750

8+1 Wyches 138
Haywire, Hekatrix w/ Agoniser
Raider 60

3 Trueborn 56
2 Splinter Cannons
Venom 65

20 Warriors 210
2 Splinter Cannons, Sybarite

6 Reavers 206
2*Heat Lance, 2*Cluster caltrops, Arena champion

Talos 115
Chainflails, Stinger Pod

10 Scourges 260
4 Haywire Blasters

Ravager, NS 115

5 Incubi 110
Raider 60

10 Warriors 105
Splinter cannon, Shredder

Cronos 100
Spirit Vortex
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 11th, '14, 10:06

Minmaxad truebornenhet i smutsvenom sticker nog lite i ögonen men annars tror jag du borde få helt ok komp på den där. Vad gör Sliscus?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 11th, '14, 10:15

fredrik wrote:Minmaxad truebornenhet i smutsvenom sticker nog lite i ögonen men annars tror jag du borde få helt ok komp på den där. Vad gör Sliscus?

Jag spelar inte utan den enheten, den är värt allt kompstraff i världen!

Sliscus ger en hel del, och i kombo med 20-manna lär det väl dra ner lite mer i kompen, nämligen:
*Han måste börja med en enhet warriors eller trueborn. Den enheten har poison 3+ hela matchen, oavsett om Sliscus är kvar med dem eller ej.
*Slå två tärningar och välj när man rullar combat drugs
*Deep strike på alla båtar
*Poison 2+ i närstrid, 5+ to wound ignorerar armour
*Shadow field
*Blast pistol
*WS6, BS6, S3, T3, I6, W2, A3, Ld9
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 11th, '14, 14:30

Du kan nog sminka grisen lite genom att ta typ 5 trueborn istf 3, det är ju larvigt egentligen men det ser ju mindre optimerat ut. Eller så spelar det ingen roll, det är ju lite lotteri ändå i slutändan.

Sliscus verkar bra!
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 11th, '14, 15:15

fredrik wrote:Du kan nog sminka grisen lite genom att ta typ 5 trueborn istf 3, det är ju larvigt egentligen men det ser ju mindre optimerat ut. Eller så spelar det ingen roll, det är ju lite lotteri ändå i slutändan.

Sliscus verkar bra!

Men var hittar jag 24 poäng?

Sliscus är ok, dock är det så att han kostar lika mycket som min vanliga Archon och har klart sämre stats. Visst är hans buffar bra, men de blir bäst när man tar mycket wycher, och det är lite som att slänga pärlor för svinen. Har insett att han inte kan vinna en närstrid själv, vilket min Archon kan. Men han är lite småkul och bara det att det är nästan dubbelt så stor chans att mina reavers börjar spelet med FnP är alltid värt några poäng.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 11th, '14, 18:28

Många av listorna som kommit upp på sv40k känns ganska hårda så man kanske inte behöver anstränga sig sådär tokmycket för att få "snällkomp".

Jag sitter och filar på tyranidlistor, något nidzillaliknande med mycket warriors. Dels för jag tycker warriors är tuffa, dels för jag tror dom funkar bra ihop med en massa tunga monster. Visst dom instadör av S8, men mot bolters är dom lika hårda som terminators och är motståndaren lite smart kommer han nog försöka sätta sina lascannons och missile launchers i mina T6 MC:ar i stället för i warriorspammet. Sen verkar warriors vara väldigt kompvänliga eftersom Internet säger att dom är dåliga.

Lurigt, lurigt.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Mar 15th, '14, 19:43

Hörrni appropå tyranid warriors, jag sitter här med ett par lådor av de nya (superläckra!) warriorsen och funderar på hur man bäst kittar dom. Vad tror ni? Hålla dom billiga i små o-uppgraderade treor med kanon eller biffa upp dom med deathspitters, rending claws och glands för att pusha upp med monstren?
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 15th, '14, 20:38

fredrik wrote:Hörrni appropå tyranid warriors, jag sitter här med ett par lådor av de nya (superläckra!) warriorsen och funderar på hur man bäst kittar dom. Vad tror ni? Hålla dom billiga i små o-uppgraderade treor med kanon eller biffa upp dom med deathspitters, rending claws och glands för att pusha upp med monstren?

Beror på antal, men själv lutar jag åt treor med kanon. Har du råd med en sexa kanske du kan kitta den mer.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby fredrik » Mar 15th, '14, 20:49

Kreufeldt wrote:
fredrik wrote:Hörrni appropå tyranid warriors, jag sitter här med ett par lådor av de nya (superläckra!) warriorsen och funderar på hur man bäst kittar dom. Vad tror ni? Hålla dom billiga i små o-uppgraderade treor med kanon eller biffa upp dom med deathspitters, rending claws och glands för att pusha upp med monstren?

Beror på antal, men själv lutar jag åt treor med kanon. Har du råd med en sexa kanske du kan kitta den mer.

Jag tänker lite så också, antingen treor i backfieldet med kanon - synapse, scoring och lite firesupport för 100 poäng jämnt, eller en större blaffa 6-9 med S5 skytte och rending. Frågan jag brottas med är om inte shrikes fyller den rollen bättre än warriors? Klart, 4+ save är ju en jävla skillnad från 5+ savet hos shrikes eftersom bolters och flamers går rakt igenom 5+, men jump infantry gör dom till bättre assaulters vilket ger bättre utdelning för eventuella claws. Deathspitters och claws känns annars som en ganska bra allround konfiguration för en lite biffigare warriorenhet i midfield, och då kostar dom ju ungefär som en terminator.
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 15th, '14, 20:52

fredrik wrote:
Kreufeldt wrote:

Jag tänker lite så också, antingen treor i backfieldet med kanon - synapse, scoring och lite firesupport för 100 poäng jämnt, eller en större blaffa 6-9 med S5 skytte och rending. Frågan jag brottas med är om inte shrikes fyller den rollen bättre än warriors? Klart, 4+ save är ju en jävla skillnad från 5+ savet hos shrikes eftersom bolters och flamers går rakt igenom 5+, men jump infantry gör dom till bättre assaulters vilket ger bättre utdelning för eventuella claws. Deathspitters och claws känns annars som en ganska bra allround konfiguration för en lite biffigare warriorenhet i midfield, och då kostar dom ju ungefär som en terminator.

Shrikes är inte scoring...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Mar 15th, '14, 21:08

Speltesta, speltesta, speltesta. Allt, om o om igen :) Enda sättet att se vad som faktiskt funkar och mot vilket motstånd. Jag tror att det mesta kan funka men är beroende på matchups mer eller mindre helt.
Ancalagon
Centurion

Postby fredrik » Mar 15th, '14, 21:53

Jo jag borde väl egentligen magneta dom eftersom dom kostar över hundra spänn stycket och jag inte riktigt vet hur jag vill ha dom. :roll:

Vet inte om det stör mig så mycket att shrikesen inte är scoring, man har ju så jäkla mycket billig scoring i tyranidarmén ändå. Det där 5+ savet suger däremot rejält.
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Mar 21st, '14, 20:09

Vad tror ni om det här skräpet då?

HQ
Swarmlord
Dakkatyrant (till fots)

Troops
6 warriors, 5 deathspitters, 1 VC, alla med rending claws
5 genestealers
5 genestealers
5 genestealers

Elite
2 venomthropes
1 lictor
1 lictor

Fast
17 gargoyles

Heavy
Dakkafex
Dakkafex
Tyrannofex, acid spray, regen
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Mar 21st, '14, 20:24

Sämre kom än den förtjänar, du har för mycket devourers på monstren...
Kreufeldt
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Warhammer