Tack Micke!
Reglerna har diskuterats i oändlighet de senaste två veckorna, huruvida dom är bra eller inte känns väldigt subjektivt. Terrängreglerna är väl ett exempel på det; terräng i aos är väldigt abstrakt - reglerna gör ingen skillnad på vad för terräng det är med avseende på cover, allt är area terrain står du i det har du cover annars inte. 40k har fler sidor terrängregler än hela AOS regelbok, men resultatet är precis lika absurt - i AoS får du cover om du står på en mur (och bakom den, om mur-terrängen har en tillhörande bas), och i 40k får en 30cm hög wraithknight cover i en 3mm djup krater, men inte av en 7 cm hög mur. Letar man efter absurda situationer i AoS kommer man hitta dom, precis som i vilket spel som helst. (minns buttocks of death i DBA!) Jag skulle nog i alla fall påstå att eftersom AOS är så mycket mer abstrakt än 40k är reglerna betydligt mer straightforward och inte alls lika öppna för regeldiskussioner.
Det jag gillar med Age of Sigmar är att du får typ samma resultat med fyra sidors regler som du får med 200 sidor regler i andra system. Medan grundreglerna är enkla och snabba har dom lagt mer fokus på reglerna för själva trupperna, och det är där fluffet och känslan kommer in. I stort sett varenda enhet i AOS har unika specialregler för att ge "rätt" känsla, till exempel zombies har chans att göra nya zombies av dödade fiender, flesh hounds kan dispella magi, och goblins får bonusar att träffa om de är tillräckligt många, etc etc. Jag gillar sånt, och är samtidigt ganska ointresserad av nyanserna i regelmekaniken (jag har inte läst 40k-reglerna pärm till pärm sen 5th ed boken

) så det är väl mycket därför jag gillar AOS. Nu är jag som nog de flesta vet också väldigt förtjust i 40k, men de två spelen har väldigt lite gemensamt.
Jag tror inte Age of Sigmar passar alla, men lyckligtvis finns ju både reglerna och armélistor tillgängliga för gratis nedladdning på GWs hemsida så det är ju bara att ladda ner och pröva på. Gillar man det inte har man ju inte förlorat varesig särskilt mycket tid eller pengar.