Amrtaka's kludd..

Posta bilder på dina projekt!

Re: Amrtaka's kludd..

Postby Amrtaka » Feb 23rd, '10, 22:19

Ok, kniven på Strupen denna gången. Förväntad nedkomst av vårt första barn var den 21:e så jag gissar att detta blir den sista armén jag hinner med på ett tag. (Just idag är vi +2 dagar så det är dags när som helst). Samtidigt ville jag hemskt gärna hinna färdigt med den eftersom det aldrig är kul att ha någon till 95% klart och sedan gå tillbaka och ta tag i det igen. Det medförde också att jag var tvungen att släppa igenom en del saker jag kanske skulle gjort om om jag haft obegränsat med tid (framför allt fotfolket blev lite..... trist, tycker inte jag fick någon stuns i det. Å andra sidan är ju Seljukerna ett ridande folk så huvudfokus ligger på rytteriet, vilket är ett argument jag använder för att trösta mig med).

Som sagt, här kommer nästa installation i min Korstågssamling, Seljuk Turks of Rum

Vi inleder med generalen (3Cv). Vit skrud efter Arp Arslans dräkt vi Manzikert (även om han strikt torde tillhöra option others versionen).
Image

Efterföljande 1 st 3KN
Image

En 3Cv av mer arabisk ton
Image

6st 2LH
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Utöver de obligatoriska 6 hittade jag också några Cumans från en Early Bulgar arme inhandlad 1991. Grundade dem svart över den gamla målningen och gjorde 2st LH stands till. Har ytterligare 2 stand som håller på att få samma behandling men risken är att de inte blir klara).

Färgsättningen är lite annorlunda för dessa då jag egentligen inte tänkte ha dem till denna armen utan mer hade dem som experiment.

Image

Image

Sedan kommer fotfolket. Jag gjorde dubletter av Bow och CBows då jag fick beställa lite extra från essex (var lite missnöjd med vad deras färdiga arme innehåll så jag kompletterade lite).

En 3 Bow och en 4 Bow

Image

Image

2st 4Cb och 1st 3Cb

Image

Image

Image

1st 4Sp
Image

1st 3Aux
Image

2st 2Ps
Image

Image

Det var inte helt lätt att hitta instruktioner för målningen. Det som nämns är klara färger och "blommönster"......jo tjena! Men jag hittade referenser till både att de "var klädda som barbarer i läder och skin" därfav de många beiga ryttarna, samt klara färger och framför allt den Turkosa färgen. För att för fram en lite "mönstrad effekt" använde jag filtarna som ryttarna satt på.

Filtar
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jag blev ganska nöjd med effekten av "klara färger" och mycket mönstrat som flera källor pekade på även om just inte blev mycket blommor.
Det absolut jobbigaste i detta projekt var att jag inte hade färgerna för alla figurerna förbestämda. Jag hade Light Hors elementen någorlunda fördefinierade men sen gick det som sirap att bestämma färger och kombinationer (och en del blev inte heller så fantastiskt lyckade, framför allt fotfolket blev lite fantasilöst). När jag läste Ogges post om att bestämma allt, allt allt i förväg så förstår jag verkligen hur viktigt det är. Light Horse gick som en dans...men så fort jag började med "de inte helt bestämda elementen" tog allting en vansinnig tid. Man valde en färg, ångrade sig, målade om, funderade.....kom inte på något och tog ett annat element tills man helt enkelt övertalade sig själv att....det duger nu kör jag vara (se Spjutenheten). Sen kan det ju vara så att man tycker det är väldigt viktigt nu när man är helt Seljuk i huvudet men sedan är det kanske inte så noga när man väl spelat med den och målar en annan arme.

Nästa projekt är de tidiga Lusignon Cypriots som jag hörde mig för kring för ett tag sedan. Vågar inte ens tänka på när den kan bli klar för då blir jag väl deprimerad. Men vis av ovanstående projekt har i alla fall alla färgerna besämts i förväg....allt allt allt....skor, bälten, spännen...allt.

Mvh
Amrtaka
Nuvarande Projekt.
Turnerings/konventsdioramor
1. Early Lusignan Cypriot DBA
2. Cilician Armenian DBA
3. Fatamid Egyptian DBA
Amrtaka
Velite

Postby Stewe » Feb 24th, '10, 08:11

Coola bilder men jag skulle vilja se bilder som visar lite fler baser och inte så extrema närbilder...

Tror dom skulle göra sig mer rättvisa då, 155 mm skall inte fotas upfront...
Last edited by Stewe on Feb 24th, '10, 10:43, edited 1 time in total.
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby bemajonas » Feb 24th, '10, 09:59

Samma önskan här...lite avstånd, fast jag är tacksam över bilderna på filtarna. Snyggt!
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Amrtaka » Feb 24th, '10, 12:16

Okidoki. Här är "armefoton".

Detta är de armeer som kommer att användas på Gothcon. Fantasy arméerna har jag ej målat utan de är målade av en "painting service" i england. Då jag helst målar historiska figurer själv men samtidigt inser att fantasy arméer ofta har en högre attraktionskraft än "torra" historiska arméer så köpte jag målarjobbet. Helt klart en prisvärt.

Korstågseran
Image
Syrier

Image
Seljuker

Image
Ayyubids

Image
Byzantiner

Image
Korsriddare (Later)

Perser krigen
Image
Athenians

Image
Spartans

Image
Persians 1

Image
Persians 2

Image
Persians 3

Fantasy
Image
Free Orcs

Image
Slaver Orcs

Image
High Elfs

Image
Wood Elfs (Treeman har jag målat själv den är inte färdigbasad)

Image
Hill Dwarfs

Image
Mountain Dwarfs
Nuvarande Projekt.
Turnerings/konventsdioramor
1. Early Lusignan Cypriot DBA
2. Cilician Armenian DBA
3. Fatamid Egyptian DBA
Amrtaka
Velite

Previous